LED, OLED, czy światło laserowe, jaka będzie przyszłość reflektorów samochodowych?

Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju technologii oświetleniowej w motoryzacji. / OSRAM
LED, OLED, czy światło laserowe, jaka będzie przyszłość reflektorów samochodowych? Czy producenci oświetlenia zdecydują się zainwestować w jeden system, czy będą rozwijać kilka równolegle? M.in. na te pytania odpowiada Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM

W ciągu ostatnich lat nastąpił ogromny postęp w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Na rynku coraz bardziej popularne stają się nowoczesne technologie, takie jak LED, OLED i światło laserowe.

Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju technologii oświetleniowej w motoryzacji.

Zobacz też: Oświetlenie samochodu - jak opracowuje się aktywne reflektory?

W erze ksenonów technologia oświetleniowa w samochodach rozwijała się stosunkowo wolno. A teraz mamy do czynienia z niezwykłym, wręcz bardzo dynamicznym postępem (LED, Matrix LED i światło laserowe). Czy Pana zdaniem doszło do tego ze względów technicznych czy ekonomicznych?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że światło LED i technologie z tym związane, takie jak OLED czy laser rzeczywiście opanowują całą dziedzinę oświetlenia – tak więc LEDy to nie tylko i wyłącznie czysto motoryzacyjne zjawisko. Warto jednak podkreślić, że technologie oparte na LED naprawdę mają wyjątkowo mocne strony, dzięki którym idealnie nadają się do zastosowań w pojazdach. Po pierwsze: światłem LED można bardzo łatwo sterować. Możemy na przykład oświetlać wybrane obszary podczas jazdy – tak jest w przypadku systemu Matrix. Po drugie: barwę światła LED można zmieniać. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza we wnętrzu samochodu. Po trzecie: światło LED jest wydajne energetycznie. To ważny czynnik w samochodach elektrycznych, gdzie liczy się każdy kilometr, a więc każdy wat zużytej energii. Od lat obserwujemy ciągły rozwój – reflektory główne LED nie są już teraz niczym nadzwyczajnym i stają się obiektem coraz większego zainteresowania. Jednocześnie dla wielu kierowców oświetlenie ksenonowe wciąż jest atrakcyjnym rozwiązaniem jako wyposażenie dodatkowe.

Zobacz też: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

Jak Pan ocenia rozwój reflektorów głównych LED w odniesieniu do ich coraz większej popularności? Czy LEDy całkowicie zastąpią ksenony a reflektory główne LED staną się również standardem w segmencie małych i tańszych samochodów w przyszłości?

Standardowo pojazdy wyposażone są w podstawowe systemy oświetleniowe, ale dodatkowo mogą mieć jedną lub więcej nowszych wersji świateł. Obecnie bazowe wyposażenie zazwyczaj oznacza żarówki halogenowe, a oświetlenie ksenonowe występuje jako opcja. Warto jednak dodać, że w niektórych modelach samochodów ksenony są już oświetleniem standardowym. W ciągu najbliższych kilku lat będziemy na pewno obserwować zwiększanie się udziału oświetlenia LED na liście opcji – zarówno jako reflektory główne LED, jak i system Matrix w droższych modelach.

Zobacz też: Lampy ksenonowe: najważniejsze fakty

Dotychczas oświetlenie laserowe występuje jedynie w modelach luksusowych i jest dostępne w ofercie zaledwie dwóch producentów samochodów. Czy to się zmieni? A może dalszy rozwój technologii LED sprawi, że ta technologia wyjdzie jednak z użycia? Jaka Pana zdaniem będzie przyszłość świateł laserowych?

Uważamy, że przyszłością oświetlenia jest różnorodność. Z całą pewnością na drogach pojawi się więcej pojazdów wyposażonych w oświetlenie laserowe – na początku głównie w samochodach klasy premium. Technologia laserowa jest nadal na początku swojego technicznego rozwoju i ma ogromny potencjał – jednak standardowym rozwiązaniem w przyszłości na pewno będzie technologia LED i OLED. Potwierdza to ostatnia prezentacja BMW. Podczas wiosennych targów CES w Las Vegas pokazano kolejną fazę rozwoju oświetlenia samochodowego w prototypie M4 Concept Iconic Lights. Cieszy nas fakt, że jesteśmy jedynym producentem, którego moduł laserowy został wykorzystany w pojazdach produkowanych na skalę masową.

Źródło: Materiały prasowe OSRAM

Moto
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

pokaż więcej
Proszę czekać...