Czy można przerobić normalne reflektory na ksenonowe?

Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet
Zwykłych reflektorów nie można przerobić domowym sposobem na ksenonowe. Reflektory ksenonowe różnią się bowiem nie tylko źródłem światła. Mają inne odbłyśniki lub w ogóle ich nie mają. W przypadków ksenonów niezbędny jest również system czyszczenia i samopoziomowania.

Za „prostą” zmianę żarówek zapłacisz mandat

W wielu sklepach, szczególnie internetowych można znaleźć zestawy do przerobienia zwykłych reflektorów na ksenony. Niestety ich stosowanie jest zwyczajnie nielegalne, bo nie można w prosty sposób „przerobić” reflektorów zastępując zwykłą żarówkę lampą wyładowczą. I bynajmniej nie chodzi o inne napięcie działania – to akurat problemu nie stanowi.

Konstrukcja lamp ksenonowych jest zupełnie inna. Odbłyśniki bardziej skupiają światło, często stosuje się soczewkę kierunkową. Wszystko przez to, że białe światło ksenonowe bardziej oślepia innych użytkowników drogi. Poza tym taka wiązka światła łatwiej ulega rozproszeniu, np. przez zanieczyszczenia na reflektorach – to dlatego obowiązkowe jest montowanie systemów czyszczących reflektory ksenonowe. Obowiązkowy jest również system samopoziomowania reflektorów.

Zobacz również: Kluczyki - co zrobić gdy zgubi się, złamie, zostaną skradzione?

Jeśli zdecydujemy się na chałupniczą przeróbkę ryzykujemy mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na badania techniczne. I nie ma co liczyć na to, że policja się nie pozna. Różnicę w kolorze światła widać na pierwszy rzut oka, podobnie jak to, że auto nie jest wyposażone w spryskiwacze lub wycieraczki na reflektorach.

Profesjonalny zestaw to gwarancja jakości i poważny wydatek

Skoro „przeróbka” nie wchodzi w grę, to jak można polepszyć jakość oświetlenia? Można... wymienić całe reflektory na ksenonowe. Jeśli w danym modelu auta takie reflektory były montowane jako opcja, można użyć zestaw fabryczny. Alternatywą są kompletne pakiety wyspecjalizowanych firm produkujących oświetlenie.

Montaż reflektorów ksenonowych odbywa się w kilku etapach:

Pierwszy, wymiana samych lamp, jest stosunkowo najprostszy. W teorii wystarczy wyjąć stare reflektory i przykręcić nowe – w przypadku firmowych zestawów trwa to dosłownie kilka minut. Później niezbędna jest przeróbka instalacji elektrycznej.

Lampy wyładowcze zasilane są wysokim napięciem. Żeby działały trzeba zamontować pod maską przetwornicę - najlepiej w miejscu, w którym nie będzie narażona na częste zawilgocenie. Wszystkie połączenia muszą zostać hermetycznie zabezpieczone.

Kolejna czynność to montaż systemu poziomowania. Reflektory ksenonowe mają wbudowane silniki, które kierują wiązkę światła zawsze w tym samym kierunku niezależnie od obciążenia tylnej osi. Dane o wysokości zawieszenia pobierane są z czujników, montowanych na tylnych wahaczach lub belce. Sposób montażu czujników jest ściśle określony przez producenta reflektorów.

Zobacz również: Jak działa dmuchany bagażnik? Ekspert radzi

Największy problem to system mycia lamp. Najczęściej w seryjnym zbiorniku na płyn do szyb montuje się dodatkową wysokociśnieniową pompę. Przyłącza elektryczne podłącza się natomiast do kostki seryjnej pompy spryskiwacza. Dzięki temu spryskiwacze lamp zadziałają po pociągnięciu dźwigienki wycieraczek przy kierownicy. Ostatnia czynność to przytwierdzenie dysz do zderzaka i gotowe. Korekta ustawienia i można ruszać w drogę. Taki profesjonalny zestaw lamp ksenonowych jest legalny, na co dostaniemy „papiery”. W razie wątpliwości możemy przedstawić policji odpowiednią homologację co – przynajmniej teoretycznie – sprawę zamyka.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...