Geometria zawieszenia: teoria i praktyka

fot. Newspress
Odpowiednio ustawiona geometria kół jest istotna ze względu na prawidłową eksploatację auta oraz bezpieczeństwo jazdy. Podpowiadamy na co wpływ ma kąt pochylenia kół, a na co zbieżność.

Geometria zawieszenia to nic innego jak zestaw parametrów definiujących położenie i ruch koła. Pierwszym z nich jest zbieżność. Jeśli spojrzelibyśmy na nasze auto z góry, to przednie i tylne koła tylko pozornie są do siebie równoległe. W rzeczywistości kąt zbieżności między nimi waha się od +3 do -3 stopni. Jeśli jest on dodatni, mówimy o rozbieżności kół, jeśli ujemny - mamy do czynienia ze zbieżnością.

Kolejnym parametrem jest kąt pochylenia kół. Aby go zauważyć, wystarczy popatrzeć na nasze auto od przodu. Przedłużenie kształtu kół będzie tworzyć ramiona bardzo wysokiego trójkąta równoramiennego. Kąt pomiędzy kołami może wahać się w granicach od +10 do -10 stopni. Jeśli koła są pochylone górną krawędzią ku środkowi auta, kąt ten będzie ujemny. Potocznie nazywa się to ustawieniem w tzw. „negatyw”. Jeżeli koła tworzą kształt litery V, wtedy kąt pochylenia jest dodatni i mówimy wtedy o ustawieniu w „pozytyw”.

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Parametrem w największym stopniu wpływającym na stabilność auta na prostej drodze jest tzw. kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Odnosi się on jedynie do osi przedniej auta. Patrząc na samochód z boku, zauważymy przednie koło. Wyobraźmy sobie, że auto jedzie, a koło na wybojach porusza się dokładnie w płaszczyźnie pionowej. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest wtedy zerowy. Teraz postarajmy wyobrazić sobie, że kierunek w jakim porusza się koło na wybojach przechylimy delikatnie z pionowego w kierunku tyłu auta, zupełnie jak poruszyłaby się wskazówka zegara umieszczona w osi koła. Wtedy powiemy że kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest dodatni. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, jeśli przechylimy kierunek ruchu koła wbrew wskazówkom zegara, kąt będzie ujemny. 

Wpływ parametrów geometrii na prowadzenia auta

Sposób, w jaki auto zachowuje się podczas jazdy zdefiniowany jest przez zbieżność. Auto o przednich kołach zbieżnych będzie bardzo stabilne w jeździe na wprost. Dobrze utrzyma kierunek jazdy bez jakiejkolwiek nerwowości, jednak dość leniwie wejdzie w zakręt. Z drugiej strony, koła rozbieżne powodują nerwowe zachowanie na prostej, zmuszając do pełnego skupienia, jednak samochód o wiele szybciej reaguje na ruchy kierownicą. Jest to bardzo pomocne podczas pokonywania serii ciasnych zakrętów. Jeśli kąt zbieżności jest duży, musimy liczyć się ze zwiększonym zużyciem opon. Kąt ten jest regulowany przy pomocy drążków kierowniczych.

Zobacz również: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Przyczepność jest zdefiniowana między innymi kątem pochylenia kół. Jeśli jest on zerowy koła podczas jazdy po prostej stykają się z jezdnią na całej szerokości, a przy wjechaniu na zakręt częściowo odrywają się wskutek przechylenia się auta. Najbardziej pożądany jest układ, kiedy kąt pochylenia jest ujemny. Pochylone koła na prostej stykają się z podłożem mniejszą powierzchnią, jednak przy wejściu w zakręt zewnętrzne koła zaczynają przylegać do jezdni w stu procentach. Daje to nam największą przyczepność i pewność szybkiego pokonywania zakrętów. Kąt pochylenia kół w autach seryjnych jest z góry ustalony. Istnieją jednak części „wyczynowe”, które umożliwiają jego regulację. Powszechnie stosuje się je w sporcie samochodowym.

Na pewno zauważyliśmy że po wykonaniu skrętu, koło kierownicy „powraca” do pozycji zerowej. Odpowiedzialny za to jest właśnie kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Im jest on większy, tym mocniej kierownica będzie wracać do neutralnego położenia. Im jest on mniejszy, tym większą tendencję do „myszkowania” ma auto, skręcanie wymaga wtedy jednak mniejszego wysiłku. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest ustalany fabrycznie. Dzięki wykorzystaniu specjalistycznych części, istnieją możliwości jego regulacji w ograniczonym zakresie 

Geometria i bezpieczeństwo

Użytkując nasze auto musimy mieć świadomość, jak ważna dla naszego bezpieczeństwa jest odpowiednio ustalona geometria zawieszenia. Jeśli nie mamy pewności, czy jest ona odpowiednia lub też sposób w jaki prowadzi się nasze auto zmienił się, to geometria jest pierwszą rzeczą, która powinna być sprawdzona. Najlepiej jest to zrobić w stacji diagnostycznej lub dobrym warsztacie, wyposażonym w laserowy system badania zbieżności.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...