Układ zapłonowy

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
Układ zapłonowy silnika spalinowego najprostszego typu składa się z dwóch części: wytwarzającej wysokie napięcie i zamieniającej wysokie napięcie na iskrę, zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania.

Część, która wytwarza wysokie napięcie, w omawianym najprostszym układzie zapłonowym składa się z przerywacza i kondensatora oraz cewki zapłonowej, stanowiącej autotransformator dostarczający wysokie napięcie. Elementem, zamieniającym wysokie napięcie na iskrę jest świeca zapłonowa.

Tego rodzaju układy zapłonowe należą do przeszłości i są spotykane jedynie w leciwych modelach samochodów i w samochodach zabytkowych. Nowsze samochody były wyposażane w prymitywne moduły elektroniczne. Pierwsze z nich miały za zadanie tylko odciążyć styki przerywacza, przez które przepływał prąd o natężeniu około 2 amperów, co powodowało ich nadpalanie i szybkie zużycie. Następnym etapem było znaczne podniesienie energii iskry na elektrodach świecy przez kilkunastokrotne podwyższenie wysokiego napięcia. W układach tych działały specjalne przetwornice, dostarczające napięcia przemiennego rzędu nawet kilkuset woltów, które następnie było impulsowo podawane na cewkę zapłonową, a ta zamieniała je na impulsy wysokiego napięcia. Elementem, który dostarczał owe impulsy do cewki zapłonowej, był tyrystor. Podobno takie układy radykalnie zmniejszały zużycie paliwa i podnosiły moc silnika. W praktyce bywało z tym różnie.

Układy zapłonowe współczesnych silników składają się również z modułów elektronicznych, sterowanych bezstykowo dzięki zastosowaniu czujników Halla, lub bardzo rzadko – z łatwo ulegającym awariom sterowaniem parami: fotodioda – fototranzystor. Moduły elektroniczne są kontrolowane przez mikroprocesory, dzięki czemu zapewniają niezwykle precyzyjną regulację kąta wyprzedzenia zapłonu, analizując takie czynniki jak aktualną prędkość obrotową silnika, jego chwilowe obciążenie, skład spalin itd.

Nie zmienił się tylko element, zamieniający wysokie napięcie na iskrę. Jest nim w dalszym ciągu świeca zapłonowa, choć nie jest to już taka sama świeca, jak jeszcze 20 czy 30 lat temu. Zmieniły się surowce, używane do produkcji izolatora, zmieniły się stopy, używane do wytwarzania ich elektrod, zmienił się częściowo ich wygląd. Obecnie stosowane świece mają trwałość co najmniej dwukrotnie większą, niż świece z XX wieku, ich elektrody trudniej się wypalają, izolator łatwiej oczyszcza z substancji, zmniejszających jego rezystancję. Niezwykle rzadkim zjawiskiem jest dość częste w danych latach mostkowanie elektrod świecy spowodowane najczęściej gromadzącym się na nich nagarem, a owocujące nagłym zanikiem iskry.

Zobacz też: Zapłon iskrowo-strumieniowy

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...