Sprzęgła elektromagnetyczne

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

Zasada działania pierwszego z wymienionych sprzęgieł jest bardzo prosta. Do elektromagnesu, zamontowanego koncentrycznie na osi silnika, z chwilą popłynięcia przez jego uzwojenie prądu, zostaje przyciągnięta tarcza stalowa, połączona na stałe z wałkiem odbierającym energię. Może być ono w samochodzie i jest to najczęściej oś wentylatora chłodnicy. Tego rodzaju sprzęgła nie wykazują żadnych stanów pośrednich pomiędzy stanem „włączone” i „wyłączone”, dlatego nie mogą być stosowane tam, gdzie gwałtowne szarpnięcie w chwili włączenia napędu może zniszczyć silnik lub odbiornik energii.

Sprzęgła proszkowe, zwane także elektromagnetycznymi sprzęgłami proszkowymi przenoszą napęd dzięki zagęszczeniu lub zestaleniu proszku ferromagnetycznego w wyniku oddziaływania na niego pola magnetycznego. Zasada ich działania jest więc częściowo podobna do zasady działania sprzęgieł hydrokinetycznych, przy czym przenoszenie napędu odbywa się pomiędzy dwoma koncentrycznie ustawionymi wałkami a nie, jak w sprzęgle hydrokinetycznym, pomiędzy pompą i turbiną. Inny jest też czynnik pośredniczący. W sprzęgle proszkowym jest to sproszkowane ciało stałe lub, w niektórych przypadkach półpłynna pasta ferromagnetyczna. Poza tym sprzęgło hydrokinetyczne musi działać bez przerwy, jeżeli obraca się wał z turbiną, zaś sprzęgło proszkowe przenosi napęd jedynie wtedy, kiedy jego uzwojenie wzbudzenia jest podłączone do źródła prądu.

Sprzęgło proszkowe charakteryzuje się bardzo liniową zależnością wielkości przenoszonego momentu obrotowego od natężenia prądu, płynącego przez uzwojenie wzbudzenia. Jednocześnie zmiany prądu wzbudzenia powodują niemal natychmiastowe zmiany wielkości momentu przenoszonego, jest więc możliwe niezwykle płynne i rozciągnięte dowolnie w czasie włączanie i wyłączanie urządzenia, napędzanego przez takie sprzęgło. Dodatkowo można bardzo precyzyjnie i powtarzalnie ustalić wartość przeniesionego maksymalnego momentu obrotowego. Tego rodzaju sprzęgło ma niewielkie wymiary w stosunku do swoich możliwości, co jest jedną z jego największych zalet.

Sprzęgła proszkowe nie znajdują na razie szerszego zastosowania w technice motoryzacyjnej, ale być może już wkrótce przy ich pomocy będą sterowane obroty dmuchaw, częstotliwość pracy wycieraczek szyb, prędkość obrotowa wentylatorów chłodnicy, a nawet – wydajność elektrycznej pompki paliwa.

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...