Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.
Małolitrażowe, turbodoładowane silniki benzynowe na dobre zadomowiły się na rynku motoryzacyjnym. Zapewniają autom świetne osiągi i niskie zużycie paliwa. Postanowiliśmy przedstawić trzy najbardziej popularne konstrukcje : TwinAir, EcoBoost oraz TSI.

Jeszcze dekadę temu turbodoładowane silniki benzynowe były bezpośrednio utożsamiane z wyczynowi jednostkami stosowanymi wyłącznie w samochodach sportowych bądź szybkich limuzynach. Doskonałe osiągi okupione były wysokim zużyciem paliwa. Dziś obraz ten uległ istotnemu przeobrażeniu i niejednokrotnie pod maską nawet miejskiego samochodu pracuje benzynowa jednostka z turbosprężarką i intercoolerem.

Obecnie do najpopularniejszych silników wykonanych w duchu tzw. downsizingu (wysoka moc uzyskana z silnika o małej pojemności skokowej) należą jednostki TSI, EcoBoost i TwinAir (MultiAri) stosowane kolejno w pojazdach koncernów VW, Ford i Fiat.

Silnik 0.9 TwinAir

Silnik 0.9 85 KM TwinAir Turbo – jednostka opracowana przez koncern FIAT, nagrodzona w 2011 roku nagrodą Engine of the Year. Jako jedyna jednostka tego typu na rynku posiada tylko dwa cylindry, ale dzięki turbosprężarce generuje bardzo wysoki moment obrotowy wynoszący 145Nm przy 1900 obr./min. Dla porównania, silnik 1.4 16V 100KM stosowany w Fiacie 500, osiąga 131 Nm, ale dopiero przy 4250 obr.min. Oprócz lepszej dynamiki w niskim i średnim zakresie obrotów, jednostka TwinAir zadowala się też mniejszym zużyciem paliwa. Wykorzystując technologię MultiAir potrafi wg producenta zredukować średnie spalanie w mieście do poziomu 4,9 l na 100km (w przypadku Fiata 500 1.4 16V 100KM wynosi ono ok. 7,7l / 100 km).

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Silnik 1.0 EcoBoost

Silnik 1.0 100 KM EcoBoost – jeden z kluczowych prekursorów wdrażania małolitrażowych silników z turbodoładowaniem do aut osobowych. Najsłabsza wersja silnika 1.0 Ecoboost ma trzy cylindry, moc 100 KM i moment obrotowy wynoszący 170 Nm dostępny w zakresie od 1400 do 4500 obr. / min. Stosowany jest zarówno w typowo miejskich autach Forda jak Fiesta czy B-Max, jak i sedanie średniej klasie czyli Mondeo ( wersja 125-konna). Wg zapewnień producenta, silnik mimo wysokiej mocy osiąganej z niewielkiej pojemności skokowej nie jest awaryjny. Potwierdzeniem tego mają być jego testy przeprowadzone na dystansie 750 tys. km. Co ciekawe, Ford przygotowuje 200-konną odmianę jednostki 1.0 Ecoboost.

Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Silnik 1.2 TSI 105 KM

Silnik 1.2 TSI 105 KM – najpopularniejszy silnik w gamie jednostek koncernu Volkswagena wykonanych w duchu downsizingu. Jako jedyny w porównaniu ma cztery cylindry. Ma 8-zaworową głowicę zintegrowaną z kolektorem dolotowym. Warty podkreślenia jest zwłaszcza wysoki moment obrotowy tej jednostki, który wynosi 175 Nm i osiągany jest w zakresie od 1550 do 4100 obr./min. Średnie spalanie w mieście  w przypadku VW Polo kształtuje się na poziomie 6,8 l /100 km (wg producenta). Co ciekawe, silnik ten trafił pod maskę nowej Octavi III.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Wszystkie trzy jednostki pomimo niskiej pojemności skokowej osiągają relatywnie wysoką moc, a przy tym potrafią bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nic dziwnego zatem, że klienci coraz częściej przekonują się do wyboru auta właśnie z tego typu konstrukcjami napędowymi. Wybór nie jest jednak łatwy bowiem na rynku jest coraz więcej tego typu silników i nawet Dacia oferuję nowoczesny silnik Renault 0.9 TCe z turbosprężarką.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...