Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.
Usterki zawieszenia przekładają się na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować zawieszenie i układ kierowniczy w Mercedesie klasy A.

Przegląd zawieszenia przedniego, tylnego oraz układu kierowniczego wykonujemy co roku o tej samej porze. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi, bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia elementów zawieszenia. W tym celu należy unieść samochód. W tym celu skorzystamy z tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Pamiętajmy o podłożeniu klinów pod tylne koła. W silnikach wysokoprężnych demontujemy dolną osłonę.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Na początku prowadzimy ogólne oględziny. Kontrolujemy pod względem uszkodzeń: wahacze wzdłużne zawieszenia tylnego, łożyska wahaczy poprzecznych zawieszenia przedniego, wahacz poprzeczny zawieszenia przedniego. Zlokalizowanie jakiegokolwiek uszkodzenia mechanicznego kwalifikuje taki element do wymiany. Kolejny krok to sprawdzenie osłon drążków kierowniczych. Samochód pozostaje nadal uniesiony.

Za pomocą lampy oświetlamy gumowe osłony po lewej i prawej stronie. Kontrolujemy czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Wszelkie ślady smaru na osłonach lub w ich pobliżu mogą świadczyć o uszkodzeniu. Upewniamy się czy osłony nie są sparciałe, rozerwane lub popękane. W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Musi ona obrócić kierownicę w każdą stronę do oporu. My sprawdzamy czy osłony po rozciągnięciu nadal pozostają szczelne. Pamiętajmy, nie sprawdzamy osłon poprzez ściskanie ich. Na końcu kontrolujemy osadzenie opasek mocujących osłony.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Przechodzimy do sprawdzenia osłon elastycznych i przegubów drążków kierowniczych i wahaczy. W tym przypadku samochód również musi pozostać uniesiony. Oświetlamy za pomocą lampy elastyczne osłony przegubów drążków kierowniczych i wahaczy po każdej ze stron. Kontrolujemy czy nie są uszkodzone. Jeżeli widzimy ślady smaru na osłonie, to możemy być pewni, że jest uszkodzona.

Zanieczyszczenia, które przedostaną się do wnętrza przegubu doprowadzą do jego zniszczenia. Na końcu kontrolujmy luz przegubów. W tym celu łapiemy za drążki kierownicze po lewej i prawej stronie i próbujemy nimi poruszać. Nie powinniśmy wyczuwać jakiegokolwiek luzu.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Do tej operacji nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Jedynie może okazać się potrzebny olej do automatycznych skrzyń biegów. Zalecamy zakupić oryginalny rekomendowany przez markę Mercedes. Przed wykonaniem tej czynności należy odpowiednio przygotować samochód.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Przede wszystkim auto musi znajdować się na równej powierzchni. Temperatura w całym obwodzie powinna wynosić około 20 stopni. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i wyjmujemy korek razem ze wskaźnikiem oleju. Wycieramy wskaźnik za pomocą szmatki niepozostawiającej włókien. Sprawdzamy stan pierścienia uszczelniającego korka i wymieniamy, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego, ponownie wykręcamy i odczytujemy poziom oleju. Poziom powinien zawierać się w obszarze oznaczonym 20˚. Natomiast poziom rozgrzanego oleju powinien znajdować się w obszarze oznaczonym 60˚. Jeżeli poziom płynu jest nieodpowiedni to uzupełniamy go do wymaganego poziomu. Pamiętajmy, żeby nie potrząsać butelką przed dolewaniem.

Zakręcamy korek, uruchamiamy silnik i zaczynamy obracać kierownicą w krańcowe położenia. W ten sposób odbywa się samoczynne odpowietrzenie. Jeżeli zauważymy, że konieczność dolewania płynu występuje bardzo często to znak, że jest nieszczelność w układzie.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Na końcu przeprowadzimy sprawdzenie amortyzatorów. Na początku oględziny zewnętrzne. Oglądamy dokładnie obudowę amortyzatorów czy nie widać na nich żadnych wycieków. Osłony przednich amortyzatorów nie mogą mieć żadnych uszkodzeń. Teraz naciskamy na narożnik auta i puszczamy go. Samochód powinien wrócić do nominalnego położenia. Jeśli tak się nie dzieje to znak, że czeka nas wymiana amortyzatorów.

W celu upewnienia się, można udać się na stację diagnostyczna w celu sprawdzenia amortyzatorów. Diagnosta za pomocą pomiaru komputerowego oceni sprawność amortyzatorów. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy tylko i wyłącznie parami. Uszkodzone amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...