Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w Skodzie Octavii I.
Układ kierowniczy i elementy zawieszenia wymagają szczególnej kontroli. W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować układ kierowniczy i zawieszenie przednie w Skodzie Octavii I.

Nie ma potrzeby udawania się na przegląd do stacji diagnostycznej w celu kontroli sprawności tych podzespołów. Podstawowy przegląd możemy wykonać samodzielnie. Najlepiej, żeby był przeprowadzany regularnie, co roku o tej samej porze.

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Przede wszystkim sprawdzimy przeguby drążków kierowniczych i przeguby wahaczy, kontrolując jednocześnie wszelkie luzy. Sprawdzimy osłony przeciwpyłowe oraz poziom płynu w układzie wspomagania.

Zaczynamy od sprawdzenia przegubów drążków kierowniczych i przegubów wahaczy. Na początku należy ustawić samochód na równej powierzchni. Teraz unosimy przód auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”, koła nie mogą dotykać podłoża. Przy wykonywaniu wszystkich czynności należy zachować szczególną ostrożność.

Za pomocą lampy oświetlamy dokładnie osłony przeciwpyłowe dolnych przegubów wahaczy po lewej i prawej stronie. Sprawdzamy dokładnie czy nie ma żadnych uszkodzeń mechanicznych. Tak samo postępujemy z osłonami przeciwpyłowymi drążków kierowniczych. Następnie sprawdzamy czy nakrętka zabezpieczająca drążka kierowniczego jest dobrze przykręcona. W razie potrzeby dokręcamy.

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów

Jeżeli osłona będzie uszkodzona należy ją bezwzględnie wymienić. Zanieczyszczenia, które przedostają się do środka zdecydowanie przyspieszają zużycie. Kolejny krok to sprawdzenie luzów na drążku kierowniczym. Łapiemy za niego i zaczynamy poruszać w obie strony, przeguby kulowe nie powinny mieć jakiegokolwiek luzu. Na końcu kontrolujemy osłony przekładni kierowniczej. Jeśli są uszkodzone należy je wymienić.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania. Kontrolę i ewentualne dolewki najlepiej wykonać przy zimnym silniku. Koła powinny być ustawione do jazdy na wprost. Odkręcamy pokrywę zbiorniczka za pomocą śrubokręta i wycieramy wskaźnik czystą szmatką niepozostawiającą włókien. Dokręcamy korek i ponownie odkręcamy. Poziom powinien być na wysokości znaku MIN lub 2 mm ponad.

Jeżeli poziom płynu jest zbyt duży to należy usunąć nadmiar. W przypadku zbyt niskiego stanu należy wykonywać dolewki używając tylko i wyłącznie świeżego płynu. Nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą wpłynąć na niepoprawną pracę przekładni.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...