Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Przed dokonaniem wymiany oleju należy zakupić odpowiedni filtr.
Regularna wymiana oleju pozwala na utrzymanie silnika w dobrym stanie technicznym. W poradniku tym zaprezentujemy jak wymienić olej silnikowy w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Podobnie jak w pozostałych autach, również w Fordzie Focusie i C-MAX zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtra oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej. Ceny zaczynają się już od 20 złotych.

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • 1.4 Duratec – 3.8L
  • 1.6 Duratec – 4.1L
  • 1.6 Ti-VCT – 4.1L
  • 1.8 Duratec – 4.3L
  • 2.0 Duratec – 4.3L
  • 2.5 Duratec ST – 6.4L
  • 1.6 Duratorq TDCi – 3.8L
  • 1.8 Duratorq TDCi – 5.6L
  • 2.0 Duratorq TDCi – 5.5L

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość warto skorzystać z platformy warsztatowej. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 7 litrów (w zależności od wersji silnikowej) oraz klucz do filtrów.

Zobacz też: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Na początku musimy wymontować dolną osłonę silnika jeśli nasze auto taką posiada. Odkładamy ją na bok i przechodzimy do spuszczenia oleju z silnika. Podkładamy pod miskę olejową puste naczynie i luzujemy powoli korek spustowy za pomocą klucza płaskiego (oczkowy). Przy ostatnim etapie wykręcania należy zachować szczególną ostrożność. Rozgrzany olej wytryśnie z otworu i może nas poparzyć. W przypadku problemów ze znalezieniem korka spustowego:

  • Silnik benzynowy – znajduje się w tylnej części miski olejowej
  • Silnik Diesla – znajduje się w środkowej części miski olejowej

Kiedy spłynie cały olej zakręcamy korek spustowy i przesuwamy naczynie pod filtr oleju. Warto sprawdzić czy w zlanym oleju nie ma widocznych i wyczuwalnych metalowych opiłków. Może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika, co więcej o jego usterce. Nie należy czekać z naprawą.

Zobacz też: Jak wyjmować akumulator?

Zaczynamy od silników benzynowych oraz jednostki wysokoprężnej 1.8 Duratorq. W tych modelach będzie potrzebny specjalny klucz taśmowy lub łańcuchowy do odkręcania filtra oleju. Dobrą alternatywą jest zwyczajny śrubokręt. Wbijamy go w ściankę filtra i przekręcamy tak, żeby odkręcić filtr. Przed montażem nowego należy nałożyć cienką warstwę oleju na uszczelkę. Filtr dokręcamy ręcznie.

W silnikach Diesla 1.6 i 2.0 filtr oleju umieszczony jest pod specjalną pokrywą. Stojąc przodem do kierunku jazdy znajduje się ona po prawej stronie samochodu. Odkręcamy ją za pomocą klucza do filtrów. Zazwyczaj takie nasadki są dostępne w zestawach kluczy. Zdejmujemy starą uszczelkę a w jej miejsce osadzamy nową nawilżając ją cienką warstwą oleju. Wkładamy nowy filtr i dokręcamy ręcznie pokrywę.

Kolejny krok to napełnienie silnika świeżym olejem. Na początku artykułu znajdują się wytyczne co do odpowiedniej ilości.  Zalecamy wlać około ¾ nominalnej objętości. Zakręcamy korek wlewu i uruchamiamy silnik. Czekamy do momentu aż zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Jest to bardzo ważne, szczególnie w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Kontrolka ta gaśnie w momencie kiedy filtr wypełni się olejem.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Po powrocie sprawdzamy stan oleju. Na pewno będziemy musieli zrobić dolewkę. Wykonujemy to bardzo umiejętnie. Poziom oleju w silniku nie może być za wysoki. Na końcu sprawdzamy czy nie są widoczne wycieki i zakładamy dolną osłonę silnika. Uruchamiamy ponownie silnik i sprawdzamy stan oleju.

Stary filtr oraz zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie wolno wyrzucać takich odpadów w dowolne miejsce.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...