BMW seria 3 E36 obsługa pasków klinowych

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
BMW seria 3 E36 obsługa pasków klinowych
Wymiana i kontrola stanu paska klinowego w różnych wersjach silnikowych w BMW E36 jest istotna ze względu na prawidłową eksploatację pojazdu. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić, naciągnąć i wymienić pasek klinowy w BMW E36.

Regularna kontrola oraz wymiana pasków klinowych jest bardzo ważna w BMW E36. Niespodziewana usterka może unieruchomić nasze auto. Kontrolę pasków należy przeprowadzić co roku. W zależności od jego stanu podejmujemy decyzję o ewentualnej wymianie. Wał korbowy napędza pompę cieczy chłodzącej oraz alternator. W przypadku kiedy mamy szerszy pasek to w takim przypadku napędzana jest również pompa wspomagania układu kierowniczego.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu wydechowego

Należy pamiętać, że w modelach produkowanych do sierpnia 1993 roku do napędzania pompy wspomagania był zastosowany dodatkowy pasek. Jeżeli mamy model z klimatyzacją to do napędzania sprężarki również stosowany jest dodatkowy pasek. Montowane są one na sobie dlatego wymiana jednego z nich zmusza nas do demontażu paska zamontowanego wcześniej.

Przechodzimy do wymontowania paska klinowego. Na początku musimy podnieść samochód. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z „kobyłkami”. Jeżeli w naszym modelu występuje dolna osłona silnika to również ją musimy wymontować. Zaczniemy od wymiany paska klinowego odpowiedzialnego za napędzanie sprężarki klimatyzacji. Jest to szeroki pasek, którego naciąg jest regulowany automatycznie.

Pierwszy krok to założenie klucza nasadowego na rolkę napinacza. Następnie obracamy ramię klucza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Dociskamy napinacz i zdejmujemy pasek. Zalecamy narysować sobie mały schemat jak dokładnie biegnie pasek, unikniemy problemów z założeniem drugiego. Teraz możemy założyć nowy pasek, dociskamy rolkę napinacza i nakładamy na niego pasek i popuszczamy go powoli zwracając uwagę na odpowiednie ułożenie paska.

Przechodzimy do wymiany i regulacji naciągu paska klinowego od pompy wspomagania układu kierowniczego w modelach 316i, 318i, 318is wyprodukowanych do sierpnia 1993. Pierwszy krok to wykręceniu śruby od mocowania pompy wspomagania. Teraz możemy poluzować śrubę i nakrętkę napinacza. Obracamy ją w prawo czego efektem jest poluzowanie paska odpowiedzialnego na napęd pompy. Zdejmujemy go i instalujemy nowy upewniając się, że jest dobrze ułożony.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Przechodzimy do wymiany i regulacji paska klinowego alternatora, który był w modelach 316i, 318i, 318is, 318ti produkowanych do sierpnia 1993. Na początku luzujemy śruby na górze i na dole alternatora. Następnie odkręcamy śrubę odpowiedzialną za naciąg paska. Obracamy ją w kierunku wskazówek zegara i zdejmujemy pasek. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...