Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Seat Ibiza. Fot.Newspress
W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli i sprawdzenia paska wieloklinowego w Ibizie III i Polo IV. Cała operacja nie jest trudna i wykonamy ją we własnym zakresie.

Do przeprowadzenia kontroli i sprawdzenia paska wieloklinowego w Ibizie III i Polo IV nie będą nam potrzebne żadne specjalne narzędzia oraz materiały eksploatacyjne. Przegląd taki można wykonać nawet 2 razy do roku, ponieważ nie wymaga od nas wiele czasu. Warto wiedzieć, że w modelu Polo IV i Ibiza III naciąg paska regulowany jest za pomocą samo napinacza. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje, że nie musimy martwić się o regulację naciągu. Chociaż zdarzają się przypadki, że on również wymaga wymiany.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana świec zapłonowych

Na początku musimy ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną. Teraz przechodzimy do uniesienia samochodu. Do tej czynności najlepiej użyć podnośnika warsztatowego lub lewarka razem z podstawkami. Można również skorzystać z kanału jeśli mamy taką możliwość. W tym momencie możemy narysować widoczny znak na pasku klinowym. Najlepiej za pomocą kredy. Nie uszkodzi ona paska a ślad będzie bardzo dobrze widoczny.

W celu sprawdzenia stanu naszego paska musimy zacząć obracać od dołu wałem korbowym. Pamiętajmy, żeby robić to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Polecamy robić to za pomocą klucza nasadowego założonego na śrubę koła pasowego. Robimy to bardzo powoli żeby móc dokładnie ocenić w jakim stanie jest nasz pasek wieloklinowy. Jeżeli dojdziemy do naszego oznaczenia to znak, że skontrolowaliśmy całą jego długość. W przypadku braku pewności co do stanu możemy powtórzyć tą operację.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzanie układu wydechowego

Podczas tej operacji sprawdzamy czy nie ma na nim śladów oleju oraz smaru. Nie dopuszczalne sa uszkodzenia żadnej z powierzchni np. górnej czy bocznej. Jeżeli widzimy, że pasek jest stwardniały i ma pęknięcia na grzbiecie to znak, że kwalifikuje się do wymiany. Wszelkie wystrzępienia i wyrwania również dyskwalifikują taki pasek z dalszej eksploatacji. To samo tyczy się żeberek po wewnętrznej stronie paska.

Pamiętajmy, że nie może być tam żadnych zanieczyszczeń. Powodują one znaczne szybsze zużycie paska. Dobrym testem może być również posłuchanie jak zachowuje się podczas pracy. Jeżeli słychać popiskiwanie to oznaka, że jest luźny lub zużyty. W przypadku znalezienia jakiejś usterki należy wymienić pasek. Oczywiście jeśli są one niewielkie nie ma natychmiastowej potrzeby. Decydując się na wymianę musimy zakupić pasek o odpowiedniej długości. Najlepiej żeby był to produkt sprawdzonej firmy.

Moto
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

pokaż więcej
Proszę czekać...