Uszkodzenie silnika może mieć wielorakie przyczyny. Od prozaicznych, jak zbyt słabe smarowanie, spowodowane brakiem oleju, poprzez niewłaściwą eksploatację motoru aż po jego wadę techniczną. Wszystkie niosą za sobą jedno - konieczność zakupu nowego silnika. W serwisie ASO jego koszt często przewyższa wartość auta, dlatego większość osób poszukuje używanych jednostek napędowych.
Silnik silnikowi nierówny
Ceny używanych silników są różne w zależności od zakresu podzespołów, które klient chce nabyć razem motorem. Sam „słupek” czyli silnik pozbawiony osprzętu i układu zasilania można nabyć za ok. 600-1500 zł. Kompletny motor (wyposażony w zasilanie paliwem i np. turbodoładowanie, ale bez dodatkowego osprzętu jak alternator, kolektory) to ok. 3000-7000 zł. Są oczywiście i takie silniki, które nawet używane kosztują 30-40 tys. zł. Wszystko zależy od ich klasy i wielkości.
Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?
Używany silnik - ryzyko awarii
Kupując używaną jednostkę napędową trzeba liczyć się z pewnym ryzykiem. Jeśli pochodzi ona z rozbitego auta, to może być uszkodzona. W chwili, gdy auto dachuje, olej przemieszcza się w silniku i odpływa z newralgicznych jego obszarów. Dłuższa jego praca w takich warunkach może wyraźnie ograniczyć jego żywotność.
Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny
Wypadek auta a stan silnika
Oprócz tego potężne przeciążenia jakie mają miejsce w trakcie wypadku samochodowego nie pozostają obojętnymi dla kondycji podzespołów takich jak chociażby turbosprężarka. W trakcie zderzenia pracujący silnik może także zassać wraz z powietrzem pewne ciała stałe, które dostały się w wyniku pęknięcie kolektora dolotowego czy filtra powietrza.
Drobne różnice w silnikach = duże problemy z montażem
Wielu sprzedawców wprowadza klientów w błąd twierdząc, że dany silnik będzie bez problemu pasował do danego auta, mimo że w konkretnym egzemplarzu była np. jego starsza lub słabsza wersja. Często okazuje się potem, że w nowszym motorze są już inne punkty mocowania, że jest problem z dopasowaniem go do skrzyni biegów (np. inne koło zamachowe) lub że nie współpracuje on np. z układem chłodzenia cieczy czy turbodoładowania i konieczne są ich modyfikacje.