Silnik benzynowy
Zasada pracy obu silników jest podobna, jednak różni się metoda zapalenia mieszanki paliwowo powietrznej. Motor benzynowy wymaga dostarczenia iskry do cylindra dokładnie w momencie, kiedy tłok spręży mieszankę. Iskra pochodzi ze świecy zapłonowej, a przekazywana jest poprzez kable wysokiego napięcia z aparatu zapłonowego. To on steruje sekwencją zapłonów na świecach tak, aby pojawiały się one w prawidłowej kolejności. Na skutek spalania mieszanki w komorze spalania głowicy wzrasta ciśnienie, co z kolei powoduje odsunięcie tłoka od zaworów. Na tym właśnie polega jego praca i energia pochodząca z tego ruchu przekazywana jest na wał korbowy, dzięki połączeniu go z tłokiem za pomocą korbowodów. Tam zamieniana jest na moment obrotowy, skąd wędruje na inne układy, aby finalnie napędzić koła pojazdu.
Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?
Silnik wysokoprężny
Zapłon w takim silniku następuje samoczynnie i nie wymaga iskry dostarczanej przez świecę. Zapłon mieszanki następuje pod wpływem wysokiego ciśnienia, generowanego w momencie, gdy tłok spręża mieszankę. Czyste powietrze zassane wcześniej do komory cylindra zostaje sprężone, w związku z czym uzyskuje ogromną temperaturę. W tym momencie do cylindra zostaje wtryśnięte paliwo, które zapala się po zetknięciu z gorącym powietrzem. Dodatkowo temperatura zwiększana jest przez świecę żarową, dzięki której dopalane są również rzadsze resztki mieszanki i silnik jest bardzo wydajny. W niektórych silnikach sprężana jest gotowa mieszanka. To wtedy tłok pracuje i podobnie jak w silniku benzynowym, przenosi energię na wał korbowy, gdzie zmienia się ona w moment obrotowy. Wszystkie kolejne suwy silnika Diesla są takie same, jak w silniku benzynowym.
Zobacz również: Jak wyciszyć odgłos pracy silnika?