REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana instalacja LPG: co na to przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używana instalacja LPG: co na to przepisy?
Używana instalacja LPG: co na to przepisy?
STAG Autogas Systems

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie przewidują takiego terminu jak używana instalacja LPG. Niestety bywa tak, że prawo sobie, a kierowcy... sobie. Czy zatem da się zamontować instalację gazową z drugiej ręki w aucie?

Odpowiedź jest bardzo prosta - oczywiście, że się da. Kierowca najpierw musi kupić kompletny układ zasilający, a następnie znaleźć sprytnego gazownika, któremu uda się go zamontować w pojeździe. Instalacje gazowe wymontowane z pojazdów wycofanych z użytku, ewentualnie rozbitych bez problemu można znaleźć np. w serwisach z ogłoszeniami. Ich ceny startują już od 500 złotych. Sam zakup wyczerpuje jednak dopiero połowę problemu. Bo to, że używana instalacja LPG jest możliwa do montażu, jeszcze nie decyduje o tym czy to ma sens.

REKLAMA

Używana instalacja LPG - dwa powody do zmartwienia!

REKLAMA

Czemu używana instalacja LPG nie jest najlepszym pomysłem? Decyduje o tym kilka powodów. Po pierwsze problemem może być stan instalacji. Układ sprzedawany w sieci jest wymontowany z poprzedniego pojazdu. Nie ma zatem możliwości sprawdzenia jak pracuje i czy ma sprawne wtryskiwacze oraz zawory. W sytuacji, w której okaże się że niektóre elementy są niesprawne, właściciel auta będzie musiał je wymienić. A to postawi pod dużym znakiem zapytania oszczędność płynącą z montażu używanej instalacji LPG.

Po drugie pozostaje kwestia homologacji butli gazowej. Ta jest ważna przez 10 lat od momentu pierwszego montażu. I w przypadku używanego LPG spokojnie można założyć, że termin ten albo już jest przekroczony, albo niebawem będzie. Co później? Konieczne jest badanie homologacyjne przeprowadzone na podstawie protokołu Transportowego Dozoru Technicznego. To koszt co najmniej 300 złotych. Podobną sumę w wariancie optymistycznym trzeba wydać na nową butlę.

Używana instalacja LPG a przepisy

Przepisy obowiązujące w Polsce nie przewidują możliwości montażu używanego układu zasilającego silnik gazem. Czemu? Powód jest bardzo prosty. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku traktuje układ LPG jako integralną część silnika. Nie przewiduje zatem możliwości jej ponownego wykorzystania. To oznacza mniej więcej tyle, że nawet jeżeli kierowca uzyska zaświadczenie o montażu używanego gazu od gazownika, nie będzie miał możliwości wbicia go do dowodu rejestracyjnego samochodu.

Co w sytuacji, w której instalacja LPG nie pojawi się w dokumentach auta? O tym opowiadamy w tym materiale: Instalacja LPG bez wbicia w dowód. Jakie są konsekwencje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA