Zakup używanego samochodu z LPG
REKLAMA
REKLAMA
Zakup używanego samochodu z LPG
Jeśli decydujemy się na kupno używanego samochodu już z zamontowaną instalacją LPG należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które zminimalizują możliwość wystąpienia problemów technicznych i poniesienia dodatkowych kosztów. Przede wszystkim przyjrzeć się trzeba książce serwisowej i wpisom o regularnych, przepisowych kontrolach i wykonywanych czynnościach serwisowych. Należy sprawdzić czas eksploatacji poszczególnych komponentów ponieważ np. reduktor po przejechaniu przez pojazd 100 tys. kilometrów, tak jak w przypadku innych części eksploatacyjnych musi być wymieniony na nowy. To samo dotyczy się listwy wtryskowej. Oba te elementy w zależności od konstrukcji kosztują ok. 200 zł. Jeśli natomiast instalacja pracuje w pojeździe już blisko 10 lat pamiętajmy, że zgodnie z przepisami konieczna jest wymiana zbiornika na gaz wraz z wielozaworem, a to już koszt nawet 600 zł.
REKLAMA
Zobacz też: Sekwencyjna instalacja LPG w zimie - na co zwrócić uwagę
Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o złym stanie technicznym instalacji mogą być zaburzenia w płynności przełączania źródła zasilania z benzyny na gaz i odwrotnie, niekontrolowane zmiany obrotów silnika czy też jego gaśniecie. Stałe świecenie się na desce rozdzielczej kontrolki „check engine” może natomiast oznaczać, że w skutek źle działającej instalacji może być uszkodzony m. in. katalizator. Warto się wówczas zastanowić, czy nasz wybór o zakupie padł na odpowiedni egzemplarz.
Jeśli jednak sami nie czujemy się na siłach, aby rzetelnie zweryfikować stan techniczny pojazdu warto przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie zwrócić się o pomoc do wykwalifikowanego Rzeczoznawcy Techniki Samochodowej. Lista Rzeczoznawców dostępna jest na stronie Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Koszt takiej usługi to ok. 200 – 300 zł.
Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity
Czy jazda na LPG jest bezpieczna?
Wokół tego, czy używanie LPG jest bezpieczne czy też nie narosło sporo mitów. Gaz w samochodzie tankowany jest do specjalnych butli, które są znacznie mocniejsze niż tradycyjne zbiorniki na benzynę. Nawet podczas bardzo mocnych zderzeń butla wypada z rozbitego samochodu nienaruszona. Butle są także wyposażone w specjalne zawory uniemożliwiające wyciek gazu nawet wówczas, gdy przy pracującym silniku uszkodzeniu ulegną przewody transportujące gaz w stanie ciekłym. W Polsce przepisy bezpieczeństwa są bardziej restrykcyjne niż w innych krajach Europy. Nakazują one bowiem oprócz standardowego badania butli wynikającego z regulaminu ECE 67 R 01 wykonywanego przez samego producenta także badanie przez Transportowy Dozór Techniczny. Urzędnik tej instytucji dokonuje szczegółowej kontroli jakości i wydaje dopuszczenie do eksploatacji na 10 lat. Po tym czasie niezbędne jest badanie techniczne i po pomyślnym jego przejściu ponowne zezwolenie wydawane jest na dalsze pięć lat. W efekcie najczęściej butle po upływie przepisowych 10 lat wymieniane są na nowe wraz z zaworami, dlatego nawet stare samochody w Polsce wyposażone są w nowe zbiorniki na gaz.
W badaniach dotyczących zbiorników LPG przeprowadzane także próby przestrzelenia zbiornika napełnionego gazem. Testy takie pokazały, że nawet jeśli pocisk był w stanie przebić ściankę butli, to otwór na skutek mocnego oszronienia szybko był czopowany
i wyciek gazu był praktycznie zupełnie zatrzymany.
W przypadku pożaru samochodu uruchamiany jest zawór bezpieczeństwa. Podczas bardzo dużego wzrostu temperatury w butli otwiera się on i wypuszcza część gazu do ustabilizowania ciśnienia, po czym zamyka się i hamuje dalszy wyciek. Ryzyko eksplozji butli z gazem jest o wiele mniejsze niż zbiornika na tradycyjne paliwo.
Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?
Gdzie najlepiej tankować LPG?
Ostatnimi czasy jakość gazu na stacjach zdecydowanie poprawiła się, jednak bezpieczniejsze jest jego tankowanie na stacjach sieciowych. Wynika to z kilku czynników. Stacje takie w przeciwieństwie do tych „no name” sprzedają paliwo o odpowiednio dobranych proporcjach metanu do butanu i mają rygorystyczne kontrole jakości. Ponadto stacje sieciowe muszą dbać o regularne czyszczenie instalacji, co minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia w naszych samochodach.
Źródło: Materiały prasowe Motointegrator.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.