Jak działa instalacja gazowa pierwszej generacji?

Łukasz Krasowski
rozwiń więcej
Instalacje gazowe pierwszej generacji są przeznaczone do silników gaźnikowych. Fot. Newspress
Najmniej zaawansowane technicznie i najprostsze konstrukcyjnie są mieszalnikowe układy zasilania LPG pierwszej generacji. Obecnie są one instalowane bardzo rzadko, ponieważ nadają się one jedynie do zasilania silników gaźnikowych.

Zbiornik paliwa LPG nie posiada pompy, a faza ciekła paliwa gazowego wydostaje się z niego dzięki ciśnieniu par nasyconych gazu. Następnie jest ona rozprężana i przechodzi w fazę gazową w dwustopniowym reduktorze (parowniku) i stamtąd jest pobierana do tzw. mieszalnika, który znajduje się na kanale dolotowym przed przepustnicą. Mieszalnik odpowiada za utworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej, która jest stamtąd zasysana podciśnieniem w kolektorze ssącym do komory spalania. Sterowanie wielkością dawki paliwa gazowego odbywa się poprzez różnicę ciśnień między punktem wprowadzenia LPG do układu dolotowego, a komorą drugiego stopnia redukcji parownika. Sam reduktor jest podgrzewany za pomocą cieczy chłodzącej silnika pobieranej z nagrzewnicy.

Zobacz również: Jak uruchomić samochód „na pych”?

Do wybierania paliwa zasilającego silnik służy przełącznik umieszczony w kabinie samochodu. Steruje on elektrozaworami: gazowym i benzynowym. Podczas pracy silnika na benzynie elektrozawór odcina dopływ LPG i odwrotnie. Nie jest możliwe automatyczne przełączanie między paliwami. Ponieważ przechodzenie z zasilania benzyną na gaz w silniku gaźnikowym wymaga wypalenia paliwa zgromadzonego w gaźniku, czyni to tę czynność dość skomplikowaną i czasochłonną. Dlatego też najczęściej użytkownicy pojazdów z instalacją pierwszej generacji uruchamiają silniki od razu zasilając je gazem LPG, co szczególnie przy dodatnich temperaturach otoczenia jest dobrym rozwiązaniem.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Regulacja składu mieszanki odbywa się poprzez ustawienie napięcia wstępnego sprężyny drugiego stopnia redukcji parownika oraz za pomocą zaworu dławiącego znajdującego się na przewodzie między reduktorem, a mieszalnikiem. Z reguły instalacje tego typu ustawia się w taki sposób, aby na biegu jałowym i przy dużych obciążeniach mieszanka była nieco wzbogacona, natomiast przy średnich wartościach prędkości obrotowych skład mieszanki przechodził w stronę mieszanek ubogich. Głównymi zaletami instalacji gazowych pierwszej generacji są: prostota konstrukcji i łatwość montażu, natomiast do wad należą: możliwość zastosowania tylko do starszych konstrukcji silników bez wtrysku paliwa, konieczność częstych czynności regulacyjnych oraz wyraźny spadek osiągów samochodu podczas zasilania LPG. Obecnie tego typu instalacje gazowe możemy spotkać w samochodach najstarszych, najczęściej krajowej produkcji (FSO 1500, Polonez) i mimo dość prymitywnej konstrukcji sprawdzają się one zupełnie dobrze.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...