REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę w umowie sprzedaży samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Matys
Umowa sprzedaży samochodu może mieć dowolną formę. Zaleca się jednak aby miała formę pisemną. fot. Fotolia
Umowa sprzedaży samochodu może mieć dowolną formę. Zaleca się jednak aby miała formę pisemną. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przez umowę sprzedaży samochodu, tak samo jak i przy sprzedaży innych dóbr, sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić za nią sprzedawcy określoną cenę. Na co jednak zwrócić uwagę pisząc umowę sprzedaży samochodu?

Stronami umowy sprzedaży samochodu są sprzedający i kupujący. Mogą być to dwie osoby fizyczne albo dwóch przedsiębiorców. Możliwa jest także sytuacja, żeby osoba fizyczna nabywała samochód od przedsiębiorcy i na odwrót. Sprzedającym samochód powinien być właściciel pojazdu lub posiadać upoważnienie właściciela do sprzedaży jego pojazdu. Ewentualna sprzedaż samochodu, którego wcześniejszy zakup był finansowany z kredytu, wymaga zgody banku na taką sprzedaż.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego umowę sprzedaży samochodu warto zawierać na piśmie?

 Forma umowy sprzedaży samochodu

Umowa sprzedaży samochodu może mieć dowolną formę. Zaleca się jednak aby miała formę pisemną. Ułatwia to późniejsze dochodzenie roszczeń przed sadem, a także umożliwia udokumentowanie przeniesienia własności przy płaceniu podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiot umowy

Przedmiotem umowy sprzedaży samochodu będzie oczywiście samochód. Natomiast kupujący zobowiązany jest do zapłacenia ceny. Ten, kto sprzedaje samochód, jest zobowiązany udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących sprzedawanego samochodu. Chodzi tu o takie informacje, jak: czy sprzedający jest właścicielem sprzedawanego pojazdu oraz czy samochód jest obciążony zastawem z tytułu kredytu bankowego. Sprzedający musi wydać kupującemu posiadane przez siebie dokumenty, które pojazdu dotyczą, czyli np. dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli była wydana). Jeśli samochód jest sprowadzony z zagranicy, sprzedający powinien przekazać kupującemu dowód zakupu samochodu za granicą oraz dowód uiszczenia wszelkich podatków i ceł.

Jeżeli nowy właściciel (kupujący) pojazdu zwleka z odebraniem samochodu, to sprzedający może oddać rzecz na przechowanie na koszt i ryzyko nowego właściciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Jak pracuje silnik?

REKLAMA

Jeśli samochód jest używany, kupujący powinien dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu. Trzeba sprawdzić ważne badania techniczne, a jeśli pojazd nie ma wykonanych takich badań, koniecznie przed sfinalizowaniem transakcji trzeba pojechać z samochodem na stację diagnostyczną lub do autoryzowanego serwisu. Może być to również każdy inny warsztat samochodowy, do którego ma się zaufanie. Jeśli kupujący sam nie umie ocenić stanu technicznego samochodu, powinien skorzystać z usługi rzeczoznawcy samochodowego.

Sprzedawca samochodu jest odpowiedzialny względem kupującego m.in. za to, że sprzedany przez niego samochód ma wadę zmniejszającą wartość pojazdu lub jego użyteczność. Jest to tzw. rękojmia za wady fizyczne. Z kolei rękojmia za wady prawne to odpowiedzialność sprzedającego przed kupującym w sytuacji, gdy samochód stanowi własność osoby trzeciej lub jest obciążony prawem osoby trzeciej. Chodzi tu najczęściej o odpowiedzialność za sprzedaż wcześniej skradzionego samochodu. 

 Rękojmia gwarancyjna

Jeśli sprzedawany samochód ma jakieś wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny.

REKLAMA

Kupujący traci jednak uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia. Przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego.

 Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Zatem zanim, jako kupujący samochód, złoży się swój podpis pod umową, należy dokładnie sprawdzić stan samochodu w niezależnym warsztacie lub przy udziale rzeczoznawcy samochodowego.

 Zakup samochodu w salonie - jak konstruować umowę?

Szczególne zasady obowiązują przy sprzedaży samochodów w salonach, gdy kupującym jest osoba prywatna, która nabywa pojazd tylko do celów osobistych, czyli niezwiązanych z działalnością zawodową lub gospodarczą. Dealer samochodowy odpowiada wobec kupującego, jeżeli stan samochodu w chwili jego wydania jest niezgodny z umową sprzedaży. O odpowiedzialności takiej można mówić wówczas, gdy zły stan samochodu stwierdzono przed upływem sześciu miesięcy od wydania samochodu. Jeśli określona wada zostanie stwierdzona w tym terminie, można domniemywać, iż istniała ona już w dniu sprzedaży.

Sprzedawca samochodów nie odpowiada za niewłaściwy stan samochodu, gdy jego klient w dniu zakupu o określonych wadach wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Taka sytuacja może mieć miejsce np., gdy ktoś decyduje się na zakup samochodu z pełną świadomością, że określona część jego wyposażenia nie działa tak, jak powinna. Jeżeli stan samochodu jest niezgodny z umową sprzedaży, kupujący może żądać doprowadzenia go do właściwego stanu przez nieodpłatną naprawę albo wymianę samochodu na nowy. Rozwiązanie takie nie wchodzi w grę w sytuacji, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Zobacz również: Wzór umowy sprzedaży

Jeżeli dealer samochodowy, który otrzymał od kupującego żądanie naprawienia lub wymiany samochodu, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Nabywca samochodu traci uprawnienie, o którym mowa, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia określonych wad w pojeździe nie zawiadomi o tym dealera. Do zachowania terminu 2 miesięcy na zawiadomienie wystarczy wysłanie listu poleconego przed tym terminem. Jeżeli kupujący samochód w salonie nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca samochodów nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, to wówczas ma on prawo:

  • domagać się stosownego obniżenia ceny albo
  • odstąpić od umowy.

Od umowy kupna samochodu nie można odstąpić, jeśli wada samochodu jest nieistotna. Sprzedawca samochodów odpowiada za wady pojazdu jedynie w przypadku ich stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania samochodu. Jeżeli sprzedany samochód był używany, to dwuletni termin można skrócić, lecz nie poniżej jednego roku. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku zakupu samochodu w komisie.

 Gwarancja na samochód

Gwarancja przypisana jest do samochodu, a nie do jego właściciela. Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA