REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie negocjować cenę zakupu samochodu?

 Autotesto
Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych
Jak skutecznie negocjować cenę zakupu samochodu?
Jak skutecznie negocjować cenę zakupu samochodu?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacja ceny podczas zakupu samochodu jest nieodłączną częścią transakcji kupna-sprzedaży. Podpowiadamy, jak skutecznie negocjować cenę podczas zakupu samochodu używanego. Co może być przyczyną obniżki ceny pojazdu, a kiedy odstąpić od zakupu?

Jak skutecznie negocjować cenę zakupu samochodu?

Największym sprzymierzeńcem nabywcy auta jest wartość rezydualna, czyli rzeczywista wartość samochodu. Spada ona już od pierwszej chwili po wyjeździe z salonu. Najbardziej bolesne są spadki w przypadku aut trzyletnich – tutaj wartość rezydualna samochodu może zmniejszyć się nawet o pięćdziesiąt procent. Wpływ na to ma wiele rzeczy – marka auta, popularność danego modelu, jego typowe wady, awaryjność, atrakcyjność wizualna, obsługa posprzedażowa itd.

REKLAMA

REKLAMA

Czas działa na niekorzyść samochodu – przez pierwsze trzydzieści lat. Potem auto może znów zacząć nabierać wartości, przez kolejne lata stając się youngtimerem, a potem, po kolejnych trzydziestu, bardzo cennym oldtimerem, a nawet rarytasem kolekcjonerskim.

Zdecydowana większość Polaków nie szuka jednak zabytków, a sprawnego pojazdu do codziennej eksploatacji. W 2015 roku klienci indywidualni w Polsce kupili 123 600 nowych samochodów. W tym samym roku do kraju sprowadzono 783 tysiące aut używanych, głównie z krajów Unii Europejskiej. Na rynku samochodów używanych zawarto prawie dwa miliony transakcji kupna-sprzedaży (1 700 tysięcy w roku 2014). Tak wygląda specyfika polskiego rynku.

Zobacz też: Zakup auta - rejestracja, ubezpieczenie i przegląd techniczny

W jaki sposób negocjować cenę ze sprzedawcą?

- Jak w przypadku każdych negocjacji, ważna jest kultura osobista, połączona z lekką dozą pewności siebie, i przede wszystkim wiedza na temat danego modelu samochodu. Tutaj trzeba opierać się tylko i wyłącznie na faktach. Jeśli kupujący ma małą wiedzę o motoryzacji, warto skorzystać z opinii lub wsparcia eksperta. Stan techniczny większości samochodów używanych odbiega w mniejszym lub większym stopniu od tego, co sprzedawcy piszą w ogłoszeniach. Każda wada samochodu, odkryta przez kupującego lub wspierającego go specjalistę, jest podstawą do obniżenia ceny przez sprzedawcę. - radzi Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź serwis eksploatacja auta

W jakich sytuacjach od razu zakończyć negocjacje ceny?

REKLAMA

Są sytuacje, w których w ogóle nie warto negocjować ze sprzedawcą. Osoba, która zataja liczbę właścicieli, ukrywa, że samochód jest obciążony kredytem, oszukuje w kwestii stanu licznika albo stara się zamaskować to, że samochód uczestniczył w wypadku, nie jest partnerem do jakichkolwiek umów sprzedaży. Nawet wtedy, gdy decyduje się na znaczną obniżkę ceny samochodu.

Kupno samochodu powypadkowego jest niczym gra w rosyjską ruletkę. Auto może być nieumiejętnie naprawione albo zespawane z dwóch innych. Zachodzi ryzyko, że taki samochód złoży się w razie wypadku niczym harmonijka. Nawet niegroźna stłuczka mogła spowodować wystrzelenie poduszek powietrznych. Koszt montażu nowych jest na tyle duży, że w wielu przypadkach przewyższa cenę kilkuletniego samochodu (np. auta posiadające siedem poduszek). Dlatego zazwyczaj sprzedawcy nie wymieniają airbagów w ASO na nowe. Niektórzy decydują się na montaż używanych, ale tutaj warto pamiętać, że zabrania tego polskie prawo.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Czy wyposażenie samochodu może mieć wpływ na negocjacje ceny?

- Sprzedawcy zawsze żądają wyższych cen za auta lepiej wyposażone albo za wersje specjalne. Jednak statystyki rynkowe udowadniają, że bogate wyposażenie auta, przewyższające standardowe, jest traktowane przez kupujących tylko jako dodatkowa gratyfikacja. Nie ma ono wpływu na cenę pojazdu. - tłumaczy Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Co pomoże delikatnie skorygować cenę samochodu?

Istnieje wiele problemów, które mogą delikatnie wpłynąć na obniżenie ceny. Może to być poplamiona tapicerka, którą uda się jeszcze uratować po profesjonalnym czyszczeniu. Zaliczyć tutaj można także niewielkie rysy na nadwoziu czy zużyte wycieraczki. Do delikatnej korekty może zachęcić niedziałające wyposażenie auta (poza układem klimatyzacji), takie jak zepsuty siłownik elektrycznie sterowanych szyb, hałasujący układ wydechowy (zamiennik całego układu, bez katalizatora, można kupić za 200 złotych) czy trzeszczące głośniki samochodowego audio.

Przed kupnem samochodu warto także sprawdzić, jak w chwili sprzedaży w salonach był wyposażany dany model. Może się zdarzyć, że producent dodawał do pojazdu alufelgi i dobrej jakości odtwarzacz. Sprzedawca mógł to wyposażenie zdemontować i sprzedać na osobnej aukcji. To także podstawa do obniżenia ceny.

Jeśli w samochodzie ktoś palił papierosy – to także powód do obniżki ceny. Niewielkiej, ale wystarczającej na porządne pranie całej tapicerki, włącznie z drzwiową.

Zobacz też: Czy wycieraczki samochodowe mają określoną żywotność?

Sposób eksploatacji i przechowywania auta też ma wpływ na jego cenę

W wielu ogłoszeniach sprzedaży możemy przeczytać, że oferowany na sprzedaż samochód była garażowany i eksploatowany przez kobietę. Nie zawsze jest to prawda. Warto pytać o sposób eksploatacji pojazdu. Kupujący często kierują się tylko wartością przebiegu pojazdu i są skłonni zapłacić z więcej za taki, który przejechał mniej kilometrów ale bez znaczenia pozostaje dla nich fakt, czy jeździł głównie po mieście, czy po drogach szybkiego ruchu. To błąd. Auto, które ciągle jeździło na krótkich trasach w ruchu miejskim, może mieć bardziej zużyty silnik, niż egzemplarz z wyższym przebiegiem ale który pokonywał dystanse głównie w trasie. Zwłaszcza auta silnikami Diesla gorzej znoszą intensywną miejską eksploatację na krótkich odcinkach. Kończy się to zazwyczaj zapchanym filtrem cząstek stałych i mocno zużytym kołem dwumasowym. Z kolei w samochodach z napędem benzynowym podczas długotrwałej miejskiej eksploatacji na krótkich odcinkach zachodzi szybsze zużycie katalizatora. Dlatego warto zapłacić więcej za pojazd z dużo większym przebiegiem, ale eksploatowany głównie na trasach. Jeśli w aucie jest zainstalowany hak holowniczy – należy spróbować ustalić, jak często ciągało przyczepę. Ma to bardzo duży wpływ na zużycie skrzyni, zwłaszcza w przypadku automatów.

Więcej na temat dwumasowego koła zamachowego przeczytasz tutaj

Sposób traktowania auta przez sprzedawcę – kolejny powód do negocjacji

Przy zakupie samochodu trzeba sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych oraz paliwa. Osoba, która dba o auto, stara się unikać rozruchu silnika Diesla, przy minimalnym poziomie paliwa w baku. Dba o odpowiedni poziom oleju oraz płynów eksploatacyjnych (z płynem do mycia szyb włącznie).

Co powinno być przyczyną mocnej obniżki ceny podczas zakupu samochodu?

Z pewnością przyczyną negocjacji ceny podczas zakupu samochodu będzie korozja. Przy czym dotyczy to również korozji na śrubach w komorze silnika, na metalu pod materiałem wyściełającym podłogę kabiny czy w okolicach koła zapasowego.

Uszkodzenia ważniejszych systemów wyposażenia kabiny także powinny generować duże obniżki. Dotyczyć to może uszkodzonego ekranu dotykowego, który, choć przypomina tablet, może kosztować kilkanaście razy więcej.

W przypadku wykrycia ze[sutej klimatyzacji warto zdawać sobie sprawę z faktu, że jej naprawa może być bardzo droga. Tymczasem w ogłoszeniach można często wyczytać, że klimatyzacja działa, ale jest nienabita. Radzimy podchodzić do tego typu deklaracji z dużą rezerwą. Nabicie układu klimatyzacji nie jest kosztowne i sprzedający powinien zadbać o prawidłowe działanie systemu skoro przyczyną dysfunkcji jest taki drobiazg.

- Największy wpływ na korektę ceny auta mogą mieć wykryte problemy techniczne. Tu znów podzielimy je na dwie grupy. Pierwsza to takie problemy, które można zaakceptować po obniżce ceny. Tutaj jednak trzeba wykazać się znajomością cen części i kosztów ich montażu. Jeśli w samochodzie będzie mocno zużyte koło dwumasowe, można zażądać obniżki, która pokryje koszt jego zakupu i wymiany. Warto jednak pamiętać, że w wielu autach koło dwumasowe wymienia się wraz ze sprzęgłem, co znacznie podwyższa koszty. Sprzedawca może zechcieć obniżyć cenę samochodu o przykładowe dwa tysiące złotych, aby klient mógł naprawić przeciekającą turbinę, która przepuszcza olej do układu dolotowego. Ta jednak może kosztować nawet siedem tysięcy złotych, w zależności od modelu. - mówi Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

W takich przypadkach zawsze można dojść do porozumienia. Gdy okaże się, że w aucie kompaktowym dogorywają amortyzatory, nie trzeba żądać obniżki ceny o 1500 złotych – wystarczy 600, co powinno pokryć koszt kupna zamienników dobrej jakości. Ważne są także koszty naprawy. Uszczelka pod głowicę może kosztować kilkanaście złotych. Jej montaż – nawet półtora tysiąca.

Zobacz też: O czym pamiętać wymieniając amortyzatory w aucie?

Druga grupa to wykryte problemy techniczne, które mogą całkowicie zniweczyć opłacalność zakupu i sens dalszych negocjacji cenowych. Przykładowo - sprzedawca może oferować popularne japońskie auto renomowanego producenta za dwadzieścia tysięcy złotych. Jeśli okaże się, że ma ono zużyte wtryskiwacze, ich koszt może sięgnąć wartości samochodu (ok. 5 tys. złotych za sztukę). To samo dotyczyć będzie wybranych modeli aut niemieckich lub włoskich z awaryjnymi automatycznymi lub zautomatyzowanymi skrzyniami biegów, których naprawa będzie kosztować więcej niż 10 tysięcy złotych.

Co jeszcze może wpłynąć na obniżkę ceny? Z pewnością brak dokumentów potwierdzających wykonywanie niezbędnych czynności serwisowych. To na przykład terminowa wymiana paska rozrządu – jeśli sprzedawca nie ma potwierdzenia, że została wykonana, pasek należy wymienić jak najszybciej, gdyż jego zerwanie może doprowadzić do zniszczenia silnika. To samo dotyczy niewymienionego na czas oleju w automatycznej skrzyni biegów, co może całkowicie zniszczyć przekładnię.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2016 – zmiany od 25 lutego 2016 r.

Jak skutecznie przygotować się do negocjacji cenowych?

Podstawą jest dokładne zbadanie stanu prawnego oraz technicznego samochodu – nie tylko na tzw. oko. Profesjonalna diagnostyka jest bardzo ważna w przypadku skomplikowanych aut. Nie można kupić samochodu z silnikiem Diesla przed wykonaniem obszernego testu układu wtryskowego. W autach z mniej skomplikowaną konstrukcją wystarczy zwykły interfejs diagnostyczny ze złączem OBD2. Warto też sprawdzić, czy dany model miał jakieś typowe wady (na przykład stale przepalające się cewki zapłonowe czy problemy z elektroniką), czy przeprowadzane były akcje naprawcze, i co najważniejsze – przejrzeć opinie użytkowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA