REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić gdy samochód w leasingu ma wady?

Subskrybuj nas na Youtube
Ujawnienie się wad samochodów na leasingu będzie uprawniało do podniesienia zarzutów np. z rękojmi. Pytanie tylko do kogo skierować takie zarzuty? Do firmy leasingowej, czy do sprzedawcy?
Ujawnienie się wad samochodów na leasingu będzie uprawniało do podniesienia zarzutów np. z rękojmi. Pytanie tylko do kogo skierować takie zarzuty? Do firmy leasingowej, czy do sprzedawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Auto kupione w leasingu ma wady. Ujawnienie się wad samochodów na leasingu będzie uprawniało do podniesienia zarzutów np. z rękojmi. Pytanie tylko do kogo skierować takie zarzuty? Do firmy leasingowej, czy do sprzedawcy?

Umowa leasingu a wady pojazdu

Umowa leasingu jest określona w przepisach Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 709(1) tegoż kodeksu przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

REKLAMA

Innymi słowy przedsiębiorstwo, które zajmuje się działalnością leasingową nabywa w swoim imieniu daną rzecz, po czym przekazuje ją nam do używania. W zamian opłacamy comiesięczne raty leasingowe. W tym czasie właścicielem rzeczy dalej pozostaje firma leasingowa.

Zobacz również: Kupując samochód nabywasz polisę

Wady samochodu w leasingu

Jak zatem wynika z powyższego właścicielem samochodu w leasingu nadal pozostaje firma leasingowa. Co to oznacza dla korzystającego z samochodu w sytuacji, gdy w pojeździe ujawnią się wady?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co do zasady taka sytuacja skutkuje powstaniem po stronie leasingobiorcy określonych uprawnień. Roszczenia te nie będą jednak kierowane do firmy leasingowej, której odpowiedzialność jest w znacznej mierze ograniczona. Leasingobiorca (chociaż de facto nie jest stroną umowy kupna samochodu) będzie miał możliwość sięgnąć po uprawnienia z rękojmi i skierować je przeciwko sprzedawcy samochodu. Przepisy o rękojmi będą jednak ograniczone.

Sprzedawca A zawarł umowę sprzedaży samochodu z firmą leasingową B, która następnie przekazała pojazd C w ramach umowy leasingu. W takim stanie rzeczy C nie jest stroną umowy z A, aczkolwiek będzie mógł skorzystać z określonych uprawnień względem niego.

Zgodnie z art. 709(8) Kodeksu cywilnego na korzystającego przechodzą bowiem niemal wszystkie uprawnienia, jakie firma leasingowa ma w związku z nabyciem samochodu od zbywcy. Niemal wszystkie, gdyż ustawa zastrzega, iż korzystający (czyli leasingobiorca) nie może jedynie wykonywać prawa odstąpienia od umowy ze zbywcą. Wykonanie tego prawa jest zastrzeżone dla firmy leasingowej. Niemniej jednak leasingobiorca może korzystać z innych uprawnień danych przez przepisy o rękojmi, czyli żądać np. naprawy.

Zobacz również: Jak ograniczyć rękojmię za wady sprzedanego samochodu?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA