Ilość ofert sprzedaży używanych samochodów tylko na polskich portalach ogłoszeniowych jest bardzo szeroka. Kupujący nawet nie zdają sobie sprawy, jak łatwo wpaść na minę. Nieuczciwi sprzedający nie mają litości – liczy się tylko zysk. Proceder kręcenia liczników trwa w najlepsze i nikt nie potrafi go skutecznie zatrzymać. Zatem trudno się dziwić, że klienci są bardzo nieufni wobec handlarzy a nawet osób prywatnych. Samochód to nierzadko poważny wydatek, więc ryzyko wpadki jest stosunkowo duże. Wszelkie zatajenie historii pojazdu w najlepszym wypadku skończy się częstszymi wizytami u mechanika, a w najgorszym bezpośrednim powodem groźnego wypadku z ofiarami śmiertelnymi. Gdzie szukać informacji o przeszłości auta?
ASO - autoryzowane stacje obsługi
Dobrym pomysłem jest sprawdzenie historii pojazdu w autoryzowanej stacji obsługi. Zdecydowana większość producentów gromadzi dane wizyt samochodów w serwisie. Mamy wtedy wgląd do przebiegów i historii napraw. Niestety, uzyskanie informacji nie będzie proste, ponieważ ASO niechętnie udostępniają takie dane. Problemem może być znalezienie starszego samochodu do końca serwisowanego w ASO. Z powodu wygórowanych cen części i usług, kierowcy częściej serwisują swoje auta w niezależnych serwisach, np. wyspecjalizowanych w danej marce.
Polecamy jednak zawsze porównywać ceny – czasami nie opłaca się omijać autoryzowanej stacji, ponieważ różnica w cenie potrafi być niewielka. Jeżeli chcemy uzyskać informacje, najlepiej udać się do dilera osobiście albo w towarzystwie właściciela samochodu. Na Zachodzie jest z tym łatwiej. Wielu właścicieli serwisuje swoje auta w ASO przez cały okres użytkowania.
CEPiK
Sprawdźmy Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców(historiapojazdu.gov.pl). W bazie od 2014 roku znajdziemy bezpłatne informacje na temat m.in. odnotowanych przebiegów podczas przeglądów technicznych. Do sprawdzenia potrzebujemy numeru rejestracyjnego, VIN-u oraz daty pierwszej rejestracji. W praktyce dobry pomysł Ministerstwa Cyfryzacji na stworzenie państwowej bazy danych jest mało przydatny w przypadku aut sprowadzonych z zagranicy. Oszuści „skręcają” przebieg przed rejestracją w Polsce, a następnie jadą na przegląd legalizując oszustwo. Uruchomione e-usługi pozwalają też sprawdzić liczbę punktów karnych czy historię serwisową autobusu, którym wybieramy się na wycieczkę.
Na szczęście wiele państw Unii Europejskiej oferuje łatwe i darmowe sprawdzenie historii pojazdu. Tak jest, np. w Szwecji, Holandii, Belgii czy Dani, w której działają ogólnodostępne platformy umożliwiające sprawdzenie historii badań technicznych. W przypadku innych państw, zostaje płatna baza danych, jak amerykański Carfax.