W 2019 roku kary za brak ubezpieczenia OC będą wyższe o 300-450 zł

W 2019 roku kary za brak ubezpieczenia OC będą wyższe o 300-450 zł / Fot. Fotolia
Kierowcy nie kupujący ubezpieczenia OC w przyszłym roku boleśniej odczują skutki swojego postępowania. W 2019 roku kary za brak ubezpieczenia OC będą wyższe o 300-450 zł

Kolejne wzrosty stawek karnych dotyczących braku OC, zwykle wywołują spore kontrowersje. Właśnie dlatego trzeba podkreślić, że ten mechanizm corocznych podwyżek jest automatyczny i nie zależy od bezpośredniej decyzji rządu. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych uzależnia bowiem wysokość kary za brak OC od poziomu minimalnego wynagrodzenia. Podstawowa kara za przerwę w ochronie wynoszącą ponad 14 dni, stanowi w danym roku równowartość:

  • dwukrotności najniższego wynagrodzenia (samochód osobowy)
  • trzykrotności najniższego wynagrodzenia (samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy)
  • jednej trzeciej najniższego wynagrodzenia (inny pojazd - np. motocykl lub motorower)

W przypadku krótszej przerwy okresu ubezpieczenia, bazowe stawki karne dla danego rodzaju pojazdów mechanicznych są redukowane o 50% (przerwa od 4 dni do 14 dni) lub 80% (przerwa do 3 dni włącznie). Dzięki takiemu przejrzystemu mechanizmowi obliczania stawek karnych, można wyznaczyć wysokość kar na 2019 r. jeszcze przed ich oficjalnym ogłoszeniem przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Warto jednak pamiętać, że wspomniana instytucja zaokrągla stawki karne do pełnych dziesiątek złotych.

Poniższa tabela potwierdza, że presja związków zawodowych na podwyżkę płacy minimalnej, skutkowała jednocześnie zmianami niekorzystnymi dla kierowców nieposiadających obowiązkowych polis. W przypadku podstawowej stawki karnej dotyczącej braku ubezpieczenia samochodu osobowego (przerwa w ochronie powyżej 14 dni), przyszłoroczny wzrost wynosi aż 300 zł (z 4200 zł do 4500 zł). Jeszcze większą zmianę podstawowej kary (o 450 zł) odczują właściciele nieubezpieczonych samochodów ciężarowych, autobusów oraz ciągników samochodowych.

Stawki karne obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r.

(Stawki karne obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r.)

Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu →

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia

Samochód osobowy

Samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy

Inny pojazd

(np. motocykl lub motorower)

powyżej 14 dni

(ukarany kierowca płaci 100% stawki)

4500 zł

(4200 zł)

6750 zł

(6300 zł)

750 zł

(700 zł)

od 4 do 14 dni

(ukarany kierowca płaci 50% stawki)

2250 zł

(2100 zł)

3380 zł

(3150 zł)

380 zł

(350 zł)

do 3 dni

(ukarany kierowca płaci 20% stawki)

900 zł

(840 zł)

1350 zł

(1260 zł)

150 zł

(140 zł)

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Od 2012 roku stawki karne dla kierowców wzrosły już o połowę.

W kontekście kar za brak OC warto pokusić się o ciekawe ujęcie historyczne i sprawdzić, jak takie sankcje finansowe wyglądały na przestrzeni ostatnich lat. Analiza porównywarki Ubea.pl uwzględnia podstawową karę dotyczącą niewykupienia OC przez posiadacza samochodu osobowego. Aktualny sposób obliczania wspomnianej kary wprowadzono w 2012 r. Od tamtej pory, kara za przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (przez okres dłuższy niż 14 dni) rosła następująco: 

  • 2012 rok - 3000 zł
  • 2013 rok - 3200 zł
  • 2014 rok - 3360 zł
  • 2015 rok - 3500 zł
  • 2016 rok - 3700 zł
  • 2017 rok - 4000 zł
  • 2018 rok - 4200 zł
  • 2019 rok - 4500 zł

Powyższe dane wskazują, że wzrost podstawowej stawki karnej pomiędzy 2012 r. oraz 2019 r. wyniósł aż 50%. Taka podwyżka spowodowana wzrostem „najniższej krajowej” okazuje się znacznie większa od skumulowanej inflacji naliczonej od początku 2012 r. do połowy 2018 r. (5,13% według danych Ministerstwa Finansów).

Statystyki UFG niestety wskazują, że pomimo szybkiego wzrostu stawek karnych, liczba kierowców przyłapanych na braku obowiązkowego OC wcale nie maleje. W ostatnich latach Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawił następującą liczbę wezwań do zapłacenia kary za brak wymaganego ubezpieczenia komunikacyjnego:

  • 2013 rok - 49 771
  • 2014 rok - 56 146
  • 2015 rok - 67 455
  • 2016 rok - 71 120
  • 2017 rok - 79 935

Powyższe dane powinny skłonić ustawodawcę do zastanowienia się, czy obecny system karania kierowców za brak obowiązkowych polis jest skuteczny. W niektórych krajach Unii Europejskiej stosuje się bardziej dotkliwe kary (np. konfiskatę samochodu, pozbawienie wolności lub utratę prawa jazdy). 

Źródło: Ubea.pl.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...