Odszkodowanie za zniszczenia spowodowane burzą - co i jak?

Sebastian Tomaszewski
rozwiń więcej
Odszkodowanie za zniszczenia spowodowane burzą - co i jak? / Fot. Fotolia / Fotolia
W letnie miesiące za sprawą zwiększonej wilgotności powietrza połączonej z wysokimi temperaturami, kierowcy są bardziej narażeni na spotkanie z niebezpiecznym żywiołem – burzą. Jak się wtedy zachować i co zrobić, gdy burza uszkodzi nam samochód?

Burza podczas podróży samochodowej nie wróży nic dobrego dla kierowcy i pasażerów. W takiej sytuacji najgorsze jest panikować. Przy zachowaniu kilku zasad, jesteśmy w stanie znacznie zniwelować ryzyko zaistnienia niebezpiecznych sytuacji. Na początku należy pamiętać, by w czasie burzy nie dotykać metalowych elementów karoserii oraz nie parkować pod drzewami – silny wiatr bez trudu przewróci każde drzewo. Z burzami łączą się też tornada, które wbrew pozorom nie są tak rzadkim zjawiskiem w Polsce. Tornada potrafią poruszać się nawet z prędkością 70 km/h, z tego powodu ucieczka przed nimi w odwrotnym kierunku nawet autem może być utrudniona z powodu deszczu i wiatru łamiącego gałęzie. Nie zaszkodzi też wozić koca, mogącego zabezpieczyć karoserię i szyby przed gradobiciem.

Przed skutkami burzy, takimi jak szkody wyrządzone przez gałęzie, powinno chronić ubezpieczenie AC. Jednak jak to często bywa, firmy ubezpieczeniowe uciekają od odpowiedzialności i próbują za wszelką siłę zmniejszyć stawkę wypłaconego odszkodowania. Z tego powodu ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania, jeśli wiedzieliśmy o zaistnieniu burzy, a zostawiliśmy samochód pod drzewem. Ubezpieczyciel bez problemu udowodni, że mogliśmy pomyśleć wcześniej i zostawić samochód w bezpieczniejsze miejsce.

Innym sytuacjami, kiedy nie otrzymamy pieniędzy z ubezpieczenia jest wykluczenie danego zdarzenia z ogólnych warunków ubezpieczenia (zwykle w zapisach Ogólnych Warunków Ubezpieczenia w polisie autocasco wyklucza się zdarzenia losowe, jakimi są burze lub nawałnice) czy niedostosowywanie się do ogólnych warunków w umowie – lepiej czasami zaczekać na pomoc drogową, niż ryzykować podtopienie w głębokiej kałuży naszego samochodu. Ogólnie w szczegółach umów ubezpieczeniowych kryje się wiele haczyków, przesądzających o odmowie wpłat odszkodowania, np. w czasie ulewnych deszczy. Kolejną furtką dla ubezpieczyciela jest uzasadnione tłumaczenie, że w naszym położeniu geograficznym takie zjawiska są nagłe i przybierają ogromną siłę.

W przypadku braku ubezpieczenia AC, sytuacja się komplikuje oraz zajmuje zdecydowanie więcej czasu, a szansa na szczęśliwe zakończenie jeszcze maleje. W razie uszkodzenia w wyniku burzy, swoich praw możemy dochodzić u właściciela gruntu, który niedostatecznie dobrze zadbał o np. stojące przy drodze drzewa. Swoje roszczenia można także kierować do gminy lub miasta. W razie podtopienia, można szukać winnych wśród administratorów dróg, budynków czy zieleni miejskiej. Warunkiem wypłaty odszkodowania jest udowodnienie, że to właśnie właściciel gruntu ponosi pełną odpowiedzialność i nie dopełnił swoich obowiązków. Jak można się domyślić, zadanie nie należy do łatwych. Wymaga dużej determinacji, a finał walki o swoje prawa najprawdopodobniej skończy się przed sądem.

Moto
Polacy wciąż kupują więcej nowych aut niż przed rokiem. Jaki napęd silników góruje w transakcjach
17 paź 2024

Dane rejestracji nowych samochodów we wrześniu potwierdzają, że rynek ewidentnie przyspieszył. To już kolejny miesiąc ze wzrostem rejestracji rok do roku. Najpopularniejsza niezmiennie jest Toyota, której sprzedaż względem zeszłego roku jednak nieco spadła.

Nowy fotoradar w województwie śląskim już działa! Ograniczenie do 50 km/h
17 paź 2024

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru w województwie śląskim. Dozwolona prędkość wynosi 50 km/h. Dokładną lokalizację urządzeń rejestrujących działających w systemie CANARD można znaleźć na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Rower elektryczny: ledwie zadebiutował już jest przestarzały, a jego miejsce zajmie rower wodorowy - dlaczego
17 paź 2024

Rower elektryczny nie jest aż tak ekologicznym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Produkcja i utylizacja baterii litowych generuje kolejne wyzwania środowiskowe, które wciąż czekają na rozwiązanie.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km
17 paź 2024

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości w województwie pomorskim.

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? RPO interweniuje u MI
17 paź 2024

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.

Akademia Puchatka – pierwszoklasista bezpieczny na drodze, ale i w Internecie
17 paź 2024

Nowy rok szkolny to początek nauki o bezpieczeństwie najmłodszych. Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, którego Patronem jest policja. W tym roku dzieci poznają zasady bezpieczeństwa aż w sześciu obszarach.

Ci kierowcy przesiadają się z elektryków z powrotem do aut spalinowych. Zakup elektryka? Tylko pod przymusem
16 paź 2024

Niemieccy kierowcy samochodów elektrycznych przy zakupie kolejnego pojazdu coraz częściej decydują się na auta z silnikiem spalinowym. Co więcej, wielu mówi, że zdecydowałoby się na samochód elektryczny tylko pod przymusem. 

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych
16 paź 2024

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń drogowych będzie jeszcze więcej.

Planujesz kupno nowego auta? Spiesz się, bo będzie problem: najpierw pojazdów zacznie brakować, potem mocno podrożeją
16 paź 2024

W styczniu 2025 r. wchodzą w życie wytyczne dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe), która nakłada na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2. Nowe limity wpłyną na branżę motoryzacyjną – producenci prawdopodobnie zareagują podniesieniem cen aut spalinowych i zachętami do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

 

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska
15 paź 2024

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska. Nowe zasady na przejściach dla pieszych? Nie, to jedna z propozycji posła PiS Artura Szałabawki mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

pokaż więcej
Proszę czekać...