Nieprawidłowości związane z systemem poboru e-myta. Cz I.

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
rozwiń więcej
System viaTOLL / Operator systemu viaTOLL
1 lipca 2011 roku został wprowadzony elektroniczny pobór opłat za przejazd pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony na poszczególnych drogach publicznych. Pomimo wielomiesięcznego planowania i wprowadzania systemu w życie, już po kilku miesiącach obowiązywania, wyszło na jaw wiele nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. To przełożyło się wprost na ogromne kary finansowe nakładane na kierowców pojazdów jak i niepewność ze strony firm transportowych w zakresie spełnienia wymogów nałożonych przez obowiązującą ustawę o drogach publicznych.

Niepewność i ryzyko

Pomimo wielu sygnałów ze strony niezależnych instytucji, system elektronicznego poboru opłat (dalej zwany viaTOLL) miał zostać wprowadzony w bardzo krótkim czasie. To swoisty rekord Europy pod tym względem. Z tego powodu firma, która wygrała przetarg, zarówno na wdrożenie, jak i jego późniejsze funkcjonowanie, nie przeprowadziła niezbędnych testów i analiz działania. Skutek tego jest opłakany - od kilku miesięcy w branży transportu drogowego krąży ciągle jeden i ten sam temat – problem z e-mytem.

Urządzenia, w które zostały wyposażone pojazdy o d.m.c. powyżej 3,5 t mają na celu komunikowanie się z bramownicami zainstalowanymi nad drogami publicznymi i naliczanie odpowiednich opłat za przejazd pojazdu po danym odcinku drogi. Przedstawiciele firm opłacają należności w systemie przedpłaconym (tzw. pre paid). Mimo to nie mogą oni spać spokojnie i prowadzić działalności z myślą, że wszystko działa jak należy.

Zobacz też: Jakie są sposoby aby kontrolować wydatki na paliwo do aut firmowych?

Wprowadzony system zawiera tak dużą ilość błędów zarówno technologicznych jak i prawnych, że wielu przewoźników jak i kierowców mocno zastanawia się na dalszym prowadzeniem transportu drogowego. Niepewność i ryzyko wielotysięcznych kar, które ciężko przewidzieć i praktycznie nie da się ich uniknąć, powodują słuszną niechęć ze strony firm posiadających w swoim parku maszyn pojazdy ciężarowe.

Wielokrotne pobieranie opłat

W ciągu ostatnich kilku miesięcy wielu przewoźników zgłaszało problem wielokrotnego pobierania opłat za ten sam przejazd pod bramownicą. Dochodziło do absurdalnych wręcz naliczeń gdzie jeden pojazd za przejazd pod jedną bramownicą został obciążony 200 krotnością kosztów pojedynczego pokonania odcinka. To z kolei powoduje, że nie można przewidzieć, czy nadpłacona kwota wystarczy na spokojne i legalne poruszanie się pod drogach, a już na pewno nie ma szans zdobycia wiedzy, na jak długo ta nadpłacona kwota wystarczy. Jednak zanim operator zdążył rozpatrzyć reklamację i zwrócić niesłusznie pobrane kwoty, często dochodziło do sytuacji gdzie nieświadomy całego procederu kierowca został obciążony karą finansową w wysokości 3000 złotych za każdy przejazd pod bramownicą. Wszystko dlatego, że wcześniej niesłusznie pobrane opłaty „wyczerpały” nadpłacony limit.

Zobacz też: Nieprawidłowości związane z systemem poboru e-myta. Cz II

Zobacz też: Podsumowanie rynku leasingu w 2012 roku

Kwestia cywilnoprawnego roszczenia odszkodowawczego przewoźnika (tudzież kierowcy) wobec operatora system viaTOLL wydaje się przesądzona i w miarę łatwa do udowodnienia. Jednak w przypadku nałożenia kary przez organy państwowe, przyczynienie się operatora viaTOLL i ewentualne żądanie anulowania kary, w wielu przypadkach dochodzących do kilkudziesięciu tysięcy złotych, nie jest taka oczywiste. Przewoźnik bowiem powinien na tyle przewidzieć, zapobiegać i „nadpłacić” konto danego urządzenia viaBOX, by nie dochodziło do poruszenia się pojazdu bez opłaty za przejazd.

Autor: Łukasz Chwalczuk, właściciel Kancelarii Prawnej Iuridica w Krakowie.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...