Co należy sprawdzić przed wyjazdem na narty?

Piotr Czerniakowski
rozwiń więcej
Lepiej poświęcić swojemu autu trochę czasu przed wyjazdem, niż później borykać się z problemami. Fot. Fotolia
Wielkimi krokami zbliża się zima, a co za tym idzie – sezon narciarski. Tak jak przed każdym wyjazdem na wakacje, tak i przed wyjazdem na narty należy sprawdzić to i owo w naszym aucie. W poradniku podpowiadamy, jak zrobić to solidnie i fachowo.

Olej silnikowy. Niby każdy to wie, ale nie każdy pamięta. Warto sprawdzić, za ile kilometrów olej powinien być wymieniony. Nie zaszkodzi także samodzielnie sprawdzić poziom oleju, zaglądając pod maskę. Pamiętajmy, że zużyty olej utrudnia rozruch silnika, a ponadto ma gorsze właściwości chroniące silnik przed zużyciem. Dzieje się tak szczególnie w okresie zimowym.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Czechy

Chłodzenie: Przede wszystkim sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. Nie polecamy dolewać wody do układu chłodzenia. Dolewanie koncentratu ‘na oko’ też nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Przed uzupełnieniem powinniśmy zatem sprawdzić zawartość składników w płynie chłodniczym. Możemy to zrobić jedynie u specjalisty, w warsztacie. Należy również sprawdzić stan wszystkich przewodów - te, na których widać wyraźne pęknięcia, lepiej od razu wymienić.

Zobacz też: Jak przewieźć narty samochodem?

Akumulator: Sprawny akumulator w samochodzie jest niezbędny cały rok, jednak w zimie pojemność ogniw zwykłego akumulatora zmniejsza się pod wpływem niskiej temperatury nawet o połowę. Powinno się zatem zmierzyć czas samorozładowywania oraz gęstość elektrolitu dotychczasowego akumulatora. Sprawdźmy też, czy w naszym samochodzie nie mamy problemu z wysokim poborem prądu na postoju.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Włochy

Hamulce: Po zwolnieniu pedału hamulca i dźwigni ręcznego każde z kół musi się dać swobodnie obracać. Jeśli nie mamy podnośnika, można to sprawdzić na wzniesieniu. Zaraz po zwolnieniu hamulca auto powinno zacząć się toczyć. Jeśli przegląd hamulców dokonywany był w czasie dłuższym niż 6 miesięcy trzeba też sprawdzić w jakim stanie są okładziny cierne, tarcze i bębny. Tutaj może się przydać pomoc mechanika.

Zobacz też: Samochodem na narty: Słowacja

Opony: Na powierzchni opon nie może być śladów żadnych uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien być równomiernie zużyty, a jego wysokość to co najmniej 3 milimetry. Ciśnienie w ogumieniu korygujemy do wartości zalecanych przez producenta (na drzwiach kierowcy znajdziemy nalepkę informacyjną). O tej czynności trzeba stale pamiętać. Dobrze byłoby również skontrolować stan wyważenia kół. Pamiętajmy o przepisach w krajach do których jedziemy ! Nie dość, że przepisy mogą wręcz nakazywać używanie opon zimowych, to mogą być inne wytyczne, co do stanu bieżnika.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Światła: Sprawdzamy działanie kierunkowskazów, świateł STOP, przeciwmgielnych i głównych reflektorów. W tych ostatnich ważne jest prawidłowe ustawienie. Sprawdzić też należy, jak się zachowuje układ odpowiedzialny za zmianę położenia głównych świateł w zależności od wybranego stopnia regulacji. Jeśli odpowiednio przygotujemy auto do dłuższej trasy, zminimalizujemy ryzyko przykrych niespodzianek i awarii w drodze.

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...