REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czechy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Klimat - kiedy jechać?

Czechy znajdują się w strefie klimatu kontynentalnego umiarkowanego. Wyraźnie widać cztery pory roku, podobnie jak w Polsce. Na terenie całego kraju warunki klimatyczne są podobne, różnią się tylko w zależności od wysokości (opady na wyżynach są bardziej obfite niż na nizinach).

REKLAMA

Zima jest dosyć mroźna i sucha. W górach panują dobre warunki dla narciarzy. Najlepszym okresem na zwiedzanie Pragi, zamków czy uzdrowisk (np. Karlove Wary) jest czas od połowy maja do końca września. W tym okresie panuje ładna pogoda, a deszcze mają charakter krótkotrwały. Jesień jest najodpowiedniejszym okresem na wędrówki po pięknych lasach, które zajmują dużą część Czech.

Zobacz też: Samochodem do Czech

Przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywatele polscy korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej/Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dokumentem podróży uprawniającym do bezwizowego wjazdu i pobytu (niezależnie od jego celu) na terytorium Republiki Czeskiej do 90 dni jest paszport bądź dowód osobisty (nowego i starego wzoru – ten drugi jest ważny do końca 2007 r.). Przed wyjazdem należy się upewnić, czy dokument jest w wystarczająco dobrym stanie technicznym i pozwala na stwierdzenie tożsamości (szczególną uwagę w przypadku starszych, książeczkowych dowodów osobistych należy zwrócić na aktualność zdjęcia). Ograniczenia swobodnego przemieszczania się i pobytu mogą mieć miejsce jedynie z uwagi na zasady polityki bezpieczeństwa i zdrowia publicznego.

Dodatkowe informacje w wersji elektronicznej są dostępne na stronie internetowej MSZ: www.msz.gov.pl w dziale Informacje konsularne – „Informacje dla obywateli polskich wyjeżdżających do innych krajów UE/EOG”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przepisy drogowe w Czechach

W przypadku pobytu nie przekraczającego trzech miesięcy obywatele UE nie potrzebują pozwolenia na pobyt. Przy pobycie dłuższym niż trzy miesiące (np. z powodu zatrudnienia, studiów, prowadzenia działalności gospodarczej) obywatel UE może złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia o pobycie tymczasowym lub pozwolenia na pobyt stały. Wniosek taki należy złożyć do właściwej ze względu na miejsce pobytu jednostki policji ds. cudzoziemców i pogranicza.

Przepisy celne

Przewóz towarów podlega ograniczeniom ilościowym na ogólnych zasadach obowiązujących w Unii Europejskiej.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach

Przepisy prawne

Wwóz, wywóz i udostępnianie narkotyków zagrożone są karą pozbawienia wolności od roku do 10 lat.

Praca

Osoby zamierzające podjąć pracę na terenie Republiki Czeskiej powinny zwracać szczególną uwagę na oferty pracy agencji zatrudnienia, a w przypadku decyzji o podjęciu pracy – szczegółowo zapoznać się z treścią umowy o pracę (pracovní smlouva). Pożądane jest, aby umowa o pracę była przygotowana również w języku polskim.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Czechy

Ubezpieczenia, służba zdrowia

Od 1 stycznia 2006 r. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) zastąpiła dotychczasowy druk E-111, umożliwiający obywatelom Unii korzystanie z opieki medycznej w innych krajach członkowskich. Aby ją otrzymać, wystarczy zgłosić się do najbliższego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. EKUZ uprawnia do korzystania wyłącznie z podstawowych usług medycznych, dlatego wyjeżdżającym za granicę zaleca się wykupienie dodatkowych prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, które w razie konieczności pokryją koszty leczenia w szerszym zakresie, jak również koszty opieki medycznej w prywatnych szpitalach i klinikach. Wykupienie prywatnego ubezpieczenia jest również istotne np. w przypadku konieczności transportu medycznego (świadczenia zapewnione przez EKUZ nie obejmują tych przypadków). Szczegółowe informacje nt. EKUZ zamieszczone są na stronach internetowych NFZ: www.nfz.gov.pl.

Informacje dla kierowców

Uwaga: 1 lipca 2006 r. w Republice Czeskiej weszły w życie nowe przepisy o ruchu drogowym. Do najistotniejszych zmian należy zaliczyć:

  • obowiązek całorocznej jazdy z włączonymi światłami mijania (w przypadku naruszenia przepisu grozi kara od 1500 do 2000 CZK),
  • obowiązek posiadania w wyposażeniu samochodu kamizelki odblaskowej,
  • całkowity zakaz używania antyradarów,
  • w przypadku korka na autostradzie lub drodze ekspresowej obowiązek utworzenia 3-metrowego wolnego pasa przejazdu,
  • obowiązek używania kierunkowskazów przy wyprzedzaniu rowerzystów,
  • obowiązek powiadamiania policji o wypadku ze skutkiem śmiertelnym, a także gdy doszło do uszczerbku na zdrowiu, spowodowania szkód wobec osób trzecich lub powstania szkody przekraczającej wartość 50 000 CZK,
  • zakaz zatrzymywania się i parkowania w miejscach zastrzeżonych dla inwalidów (mandat od 5000 do 10 000 CZK).

Jako czyny karalne, podlegające czeskiemu kodeksowi karnemu, kwalifikowane są:

  • prowadzenie pojazdu bez uprawnień,
  • prowadzenie pojazdu pod wpływem środków odurzających,
  • prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu.

Kierowanie pojazdem przy minimalnej nawet zawartości alkoholu w organizmie kierowcy karane jest m.in. mandatem w wysokości 10 000–20 000 CZK.

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

REKLAMA

Nowością w czeskim kodeksie drogowym jest wprowadzenie systemu punktów karnych w skali od 1 do 7, w zależności od rodzaju wykroczenia. Po otrzymaniu 12 punktów karnych kierowca nie może prowadzić pojazdów na terytorium Republiki Czeskiej przez okres 1 roku (za naruszenie tego zakazu grozi kara od 25 000 do 30 000 CZK).

Niektóre uprawnienia policji. W określonych przypadkach przewidzianych ustawą (np. spowodowanie śmierci lub uszczerbku na zdrowiu w wypadku drogowym z winy kierowcy, ucieczka z miejsca wypadku, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, odmowa poddania się badaniom na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, a także badaniom na zawartość alkoholu we krwi – o ile wcześniejsze badania dały wynik pozytywny, prowadzenie pojazdu samochodowego bez wymaganych uprawnień) policjant może zatrzymać prawo jazdy również obcokrajowcowi. Zatrzymane prawo jazdy odsyłane jest do organu, który dokument wydał, wraz z informacją o przyczynach zatrzymania go. W określonych sytuacjach (zagrożonych mandatem minimum 5000 CZK) policjant może pobrać od kierowcy kaucję w wysokości od 5000 do 50 000 CZK na poczet nałożonego mandatu. W przypadku niewpłacenia kaucji policjant może uniemożliwić dalszą jazdę. Gdy sprawca nie stawi się na rozprawę, kaucja przepada.


W Republice Czeskiej uznawane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Obowiązują następujące ograniczenia prędkości: w terenie zabudowanym – 50 km/godz., w terenie nie zabudowanym – 90 km/godz., na autostradach i drogach ekspresowych w terenie zabudowanym – 80 km/godz., w terenie nie zabudowanym –130 km/godz. (o ile znaki drogowe nie stanowią inaczej).

Uwaga: Przestrzeganie dozwolonej prędkości jest przedmiotem szczególnej troski policji czeskiej (mandat w wysokości 1500–2000 CZK za przekroczenie dozwolonej prędkości do 20 km/godz. w terenie zabudowanym i do 30 km/godz. poza terenem zabudowanym, w wysokości 2500–5000 CZK za przekroczenie prędkości o 20 km/godz. i więcej w terenie zabudowanym i o 30 km/godz. i więcej poza terenem zabudowanym, w wysokości 5000–10 000 CZK za przekroczenie prędkości o 40 km/godz. i więcej w terenie zabudowanym i o 50 km/godz. i więcej poza terenem zabudowanym). Uprawnienia w zakresie mierzenia prędkości i zatrzymywania pojazdów nadano również straży (policji) miejskiej.
Korzystanie z autostrad oraz dróg szybkiego ruchu jest odpłatne. W 2007 r. opłaty wynoszą:

  • od pojazdów lub zestawów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony: 200 CZK za tydzień, 300 CZK za miesiąc i 900 CZK za rok (roczna winieta ważna od 1 grudnia 2006 r. do 31 stycznia 2008 r.);
  • od pojazdów lub zestawów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ale mniejszej niż 12 ton: 650 CZK za tydzień, 1750 CZK za miesiąc i 7000 CZK za rok (roczna winieta ważna od 1 grudnia 2006 r. do 31 stycznia 2008 r.).

Winiety można kupić na przejściach granicznych i stacjach benzynowych. Korzystanie z autostrad i dróg szybkiego ruchu bez winiety zagrożone jest mandatem w wysokości 5000 CZK lub karą pieniężną w wysokości nawet do 500 000 CZK – w przypadku postępowania administracyjnego.

Policja drogowa może nałożyć mandat za brak naklejki PL; naklejka nie jest wymagana w przypadku pojazdu z nowymi, tzw. unijnymi tablicami rejestracyjnymi.

W Republice Czeskiej obowiązuje zakaz używania w czasie jazdy telefonów komórkowych (mandat 1500–2500 CZK). W razie kolizji drogowej, w której przewidywane szkody mogą przekroczyć 20 000 CZK, należy obowiązkowo wezwać policję. Osoby do 12. roku życia (lub do 18. roku życia, jeśli mają mniej niż 150 cm wzrostu) mogą podróżować na autostradach i drogach szybkiego ruchu tylko w fotelikach lub dwupunktowych pasach bezpieczeństwa. Na pozostałych drogach obowiązek ten dotyczy jedynie miejsca obok kierowcy.

Podróżowanie po kraju

Nie ma ograniczeń.

Bezpieczeństwo

Z uwagi na częste kradzieże należy zachować ostrożność i szczególnie chronić dokumenty oraz pieniądze w środkach komunikacji publicznej, na dworcach kolejowych, w sklepach i na terenie popularnych obiektów turystycznych, a także w pociągach międzynarodowych przejeżdżających przez terytorium Republiki Czeskiej. Równie często zdarzają się kradzieże samochodów.

Święta

Dni wolne i święta w 2007 r.: 1 stycznia, 8–9 kwietnia, 1 maja, 8 maja, 5–6 lipca, 28 września, 28 października, 17 listopada, 24–26 grudnia.

Przydatne informacje

  • Polski złoty jest wymienialny w większości kantorów (směnárna) w Pradze i na Morawach;
  • Telefony dyżurne: policja 158, pogotowie 155, nr ogólny 112.

Stolica: Praga,
Waluta: korona czeska (CZK), 1 CZK = 100 halerzy;
1 EUR = ok. 27,50 CZK,
Język urzędowy: czeski,
Inne języki: słowacki.

źrodło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Praga
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA