REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Norwegii

Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h Fot. Fotolia
Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podróż do Norwegii wymaga znajomości przepisów drogowych. Zimą obowiązuje inny zestaw regulacji prawnych dotyczących poruszania się po drogach. Warto przemyśleć podróż kamperem latem do tego kraju skandynawskiego. Przedstawiamy najważniejsze przepisy drogowe obowiązujące na terytorium Norwegii.

Jak dojechać z Polski?

REKLAMA

REKLAMA

Sposobów dojazdu do Norwegii jest bez liku, dlatego prezentujemy tylko dwa naszym zdaniem najbardziej korzystne. Rodzaj trasy należy dostosowywać do miejsca, z którego nasza wyprawa się rozpoczyna. Pierwsza trasa wiedzie przez południe Szwecji, do której dotrzemy promem ze Świnoujścia. Będąc w Malmo w Szwecji jedziemy autostradą E6 do Oslo, odcinkiem o długości 600 km.

Druga z możliwości to przeprawa promem bezpośrednio do Norwegii. Promy startują z niemieckiego Kiloni lub z Frederikshavn. Aby się tam dostać musimy dojechać do Berlina i okolic Hamburga, aby dotrzeć do granicy pod Flensburgiem. Następnie drogą E45 na północ Półwyspu Jutlandzkiego. Koszty przeprawy promowej nie są wysokie. W Norwegii przejazd drogami jest płatny, a koszty przejazdu plasują się od 45 do 145 NOK. Opłaty reguluje się gotówką bądź za pomocą abonamentu elektronicznego Autopass.

Zobacz też: Samochodem do Bułgarii

REKLAMA

Przepisy drogowe i wymagane wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do bezwizowego pobytu na terenie Norwegii do 90 dni potrzebny nam jest paszport lub dowód osobisty. Jednocześnie przynależność Polski i Norwegii do strefy Schengen, zwalnia nas z obowiązku poddawania się kontroli celnej na lotniskach i przejściach granicznych, jednak nadal mamy obowiązek posiadania jednego z wyżej wymienionych dokumentów przy sobie.

Wymaganym wyposażeniem samochodu w Norwegii jest  trójkąt ostrzegawczy. W samochodzie podczas jazdy zapięte muszą być pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach oraz na tylnych, jeśli są zamontowane. Minimalna głębokość bieżnika to standardowo – 1, 6 mm, w stosunku do opon zimowych musi ona wynosić – 3 mm. Zaleca się posiadanie apteczki pierwszej pomocy, gaśnicy i kompletu zapasowych żarówek. Jeżeli poruszamy się z przyczepą po Norwegii to nasz pojazd powinien być wyposażony w specjalne lusterka.

Zobacz również: Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Norwedzy nakazują posiadanie kamizelek odblaskowych i używanie ich podczas opuszczania pojazdów, aby być lepiej widocznym i nie stanowić zagrożenia dla innych użytkowników ruchu. Na terenie zabudowanym jak i niezabudowanym mamy obowiązek używania przez cały rok świateł mijania.  

Dozwolone wymiary pojazdu :

  • wysokość – 4,0 m
  • szerokość – 2,5 m
  • długość zespołu pojazdów (samochód osobowy + przyczepa) – 18,75 m

Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h. Na autostradach – 90 km/h, a na pozostałych drogach – 80 km/h. Dzieci do lat 4 muszą podróżować w specjalnych fotelikach, przystosowanych do ich wymiarów. Zaś dzieci powyżej 4-go roku życia mogą korzystać z fotelików lub być przewożone na siedzeniu, jeśli są zapięte pasami bezpieczeństwa.

Zobacz również: Bagażniki samochodowe - podstawowe rodzaje

Podróż do Norwegii zimą

W sezonie zimowym, z racji ciężkich warunków obowiązują oddzielne regulacje dot. poruszania się po drogach. Od 1 listopada na terenie Norwegii dozwolonej jest jeżdżenie w oponach okolcowanych. Regulacja ta obowiązuje do pierwszej niedzieli Wielkanocy. Wyjątek stanowią regiony : Norland, Finmark i Troms – tam mogą być używane od 15.10 do 1.04. Opony muszą być zamontowane na wszystkich kołach. W sezonie zimowym mamy nakaz wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych, bez względu na aktualny stan dróg. Jeżeli zimą będziemy przejeżdżać przez niektóre gminy, bądźmy przygotowani na to , że w niektórych gminach mogą być pobierane opłaty za jazdę w oponach okolcowanych.

Ponadto Oslo wprowadziło winietki, które można kupić w dystrybutorach usytuowanych wzdłuż głównych dróg. 1- dniowe to koszt 30 NOK, miesięczne – 400 NOK.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA