Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
Silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Fot. Fotolia
Choć konstrukcyjnie są bardzo proste, silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Powód ich powstania był bardzo prozaiczny: do różnych urządzeń potrzebny był silnik łatwy w obsłudze i tani, a przy tym lekki, aby można go było zastosować wszędzie tam, gdzie zachodziła konieczność ograniczenia masy urządzenia napędzającego.

Do rozwoju silników dwusuwowych przyczyniła się tzw. sztuka wojenna. Ich niewielki koszt umożliwiał traktowanie ich jako urządzeń jednorazowego użytku, np do napędu torped lub min samojezdnych, stosowanych między innymi przez Niemców podczas powstania warszawskiego, a nazywanych Goliatami. Silniki takie stosowano także w lekkich motocyklach, przeznaczonych dla mało wymagających użytkowników.

Podstawową różnicą pomiędzy silnikiem dwusuwowym i czterosuwowym jest całkowity brak zaworów w pierwszym z nich. Funkcję zaworu dolotowego i wylotowego spełnia w nich przesuwający się w cylindrze tłok, który odsłania lub zasłania we właściwym momencie okna dolotowe i wylotowe. Usuwanie spalin z cylindra polega na wypieraniu ich przez gwałtownie wpadającą do wnętrza cylindra mieszankę paliwowo-powietrzną. Jest ona wstępnie sprężona w komorze korbowej silnika w czasie gdy tłok przemieszcza się ku dołowi po zapłonie mieszanki. Z chwilą, gdy tłok odsłoni okno dolotowe, sprężona mieszanka wpada do cylindra, wypychając z niego spaliny przez otwarte nieco wcześniej okno wylotowe. Kiedyś, dla efektywniejszego przepłukiwania cylindra stosowano specjalne wybrzuszenia denka tłoka, odpowiednio kierujące strumień mieszanki. Potem zrezygnowano z tego rozwiązania.

Zobacz także: Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Smarowanie łożysk wału korbowego i korbowodowych oraz ścianek cylindra jest w najprostszych i najpowszechniej stosowanych rozwiązaniach realizowane przez rozpylony wewnątrz silnika olej, podawany do niego razem z paliwem. Jest to smarowanie bezciśnieniowe, znacznie mniej skuteczne od stosowanego w silnikach czterosuwowych, co powoduje konieczność stosowania łożysk tocznych zamiast ślizgowych zarówno w stopie, jak i w główce korbowodu, oraz innych materiałów na ścianki cylindra i pierścienie tłokowe. Tylko w wielkich silnikach dwusuwowych z zapłonem samoczynnym do smarowania stosuje się olej pod ciśnieniem.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

W silniku dwusuwowym na każdy cykl pracy, czyli na każdy obrót wału korbowego przypadają tylko dwa rodzaje suwów: sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej (lub powietrza w silniku z zapłonem samoczynnym), po którym następuje zapłon i suw, w czasie którego tłok jest spychany ku dołowi ciśnieniem gazów spalinowych, zwany suwem pracy. Podczas suwu sprężania w komorze korbowej wytwarza się podciśnienie i następuje zasysanie do niej powietrza lub mieszanki. Potem, gdy tłok zmieni kierunek ruchu, zostanie ona sprężona i pod ciśnieniem wtłoczona do cylindra, usuwając z niego spaliny. Tak więc w silniku takim suw sprężania jest w pewnym sensie połączony z suwem zasysania mieszanki lub powietrza, zaś nie istnieje suw związany z usuwaniem spalin, zwany popularnie suwem wydechu.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...