Jak wymienić przeguby napędowe w półosiach i w wale napędowym?

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia
Przeguby napędowe na półosiach i wale napędowym, jeżeli są odpowiednio i w porę smarowane, wytrzymują bardzo długo i ich wymianę przeprowadza się raz na kilkaset tysięcy kilometrów. Kiedy już pojawią się w nich luzy, powodujące hałaśliwą pracę lub szarpanie podczas ruszania.

W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe. Łatwiejsze do wymiany są przeguby homokinetyczne, choć praca z nimi nie należy do przyjemności – przeguby tego typu najczęściej pracują zanurzone w smarze i smar ten zwykle jest bardzo zanieczyszczony, czarny i łatwo wnika w pory skóry rąk.

Wymiana takich przegubów polega na zdjęciu zabezpieczeń, którymi są najczęściej pierścienie Segera, z ich sworzni, wypchnięciu palcami sworzni, zdjęciu przegubu, założeniu nowego przegubu po usunięciu starego smaru, założeniu zabezpieczeń na sworznie i nałożenia odpowiedniej, dużej porcji świeżego smaru. Do zdjęcia i założenia pierścieni Segera są niezbędne specjalne szczypce, ale przy pewnej wprawie można je zdejmować i zakładać przy pomocy zwykłych płaskoszczypów i płaskiego wkrętaka.

Zobacz też: Jak wymienić przegub napędowy?

Wymiana przegubów krzyżakowych jest bardziej skomplikowana. Tkwią one w specjalnych uchwytach o kształcie zaokrąglonej litery Y i najwygodniej jest wymieniać je razem z tymi uchwytami jako jeden element. Podczas wymiany należy nie zapominać o tym, iż tego rodzaju przeguby mają pewną istotną wadę: wałek bierny, czyli napędzany za pośrednictwem takiego przegubu obraca się nie jednostajnie, lecz skokowo.

W przypadku dwóch przegubów, pracujących na przeciwległych końcach wałka, np. na końcach półosi lub wału napędowego należy je tak montować, aby ta skoki się kompensowały, czyli jeżeli oś po stronie napędu jednego z nich jest pionowa, to oś po stronie wałka przenoszącego napęd powinna być pozioma. 

Zobacz też: Dlaczego osłony przegubów są takie ważne?

Mówić inaczej – osie przegubów krzyżakowych połączone na sztywno do wałka pośredniczącego w napędzie, czyli do półośki, lub do wału napędowego w przypadku napędu na tylną oś, powinny być wzajemnie prostopadłe. Dzięki temu uniknie się szarpnięć i drgań w układzie napędowym, przenoszonych na koła, a tym samym na cały pojazd.

Wspomniane uchwyty do przegubów krzyżakowych są najczęściej osadzone na wałkach za pośrednictwem suwliwych połączeń wieloklinowych, co pozwala na dowolne wydłużanie się i skracanie odległości pomiędzy blokiem napędowym i kołami lub między skrzynią biegów i tylnym mostem, a w przypadku łamanego tylnego mostu także między mechanizmem różnicowym i kołami. Połączenia te powinny być nasmarowane i zabezpieczone przed zanieczyszczeniami odpowiednimi osłonami.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...