Skoda 1000 MB Mlada Boleslav
ŠKODA 1000 MB ma już 50 lat. Ten kompaktowy samochód miał swój debiut 21 marca 1964 roku, jako następca ŠKODY Octavia. Jako pierwsza ŠKODA z napędem na tylną oś, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia, 1000 MB była kamieniem milowym w 119-letniej historii marki. W czasach swojej świetności ten czterodrzwiowy model był jednym z najlepszych pojazdów w klasie do jednego litra pojemności i ustanawiał nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Całkowicie nowa fabryka, zupełnie nowy design pojazdu, najbardziej zaawansowany w tamtym czasie silnik w swojej klasie – wiosną 1964 roku, 1000 MB była rewolucją dla ŠKODY.
Zobacz też: Skoda Favorit kończy 25 lat
„ŠKODA jest jednym z najdłużej istniejących producentów samochodów na świecie” – mówi Prezes Zarządu ŠKODY, prof. Winfried Vahland. „Podstawą sukcesu firmy są wybitne pojazdy. ŠKODA 1000 MB była dla firmy kamieniem milowym w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku i imponującym świadectwem wielkich umiejętności inżynieryjnych czeskiej motoryzacji.” Odwaga do obrania zupełnie nowego kursu opłaciła się: ŠKODA 1000 MB była bestsellerem w Czechosłowacji i za granicą, trwale wzmacniając pozycję ŠKODY w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i kształtując strategię modelową czeskiego producenta aż do lat osiemdziesiątych. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy ŠKODY 1000 MB, z czego ponad połowa z nich była przeznaczona na eksport, trafiając nawet do Nowej Zelandii i Australii.
Zobacz też: Renault Fuego Turbodiesel (1982-84)
Skoda 1000 MB Mlada Boleslav: wersje
ŠKODA 1000 MB jest teraz jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały „MB” oznaczają miasto Mladá Boleslav, miejsce głównej siedziby marki ŠKODA, a liczba „1000” to pojemność skokowa jednolitrowego silnika. 1000 MB była oferowana w wielu wersjach: poza podstawową, od 1966 roku występowały wersje o zwiększonych osiągach, a także elegancka odmiana 1000 MBX – dziś szczególnie popularny model wśród kolekcjonerów. Jednocześnie ŠKODA 1000 MB wyznaczała standardy w zakresie innowacyjnych technologii napędu i silników. ŠKODA była pierwszym europejskim producentem samochodów, który wykorzystywał proces odlewania aluminium w produkcji bloku silnika. Czterostopniowa skrzynia biegów również była produkowana z wykorzystaniem tej metody. ŠKODA przywołała tu sposób produkcji rozwinięty w 1922 roku przez czeskiego inżyniera Josefa Poláka, który pozwalał na znaczną redukcję czasu wytwarzania.
Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca
Skoda 1000 MB Mlada Boleslav: silnik 1.0
Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, dostarczał 37 KM. Pojemność silnika wynosiła 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW). Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji, producent poddał ŠKODĘ 1000 MB wyczerpującym testom wytrzymałościowym. W 1962 roku 50 pojazdów testowych pokonało 1,6 mln kilometrów, w tym jazdy w skrajnie niskich temperaturach w Rosji, jak i w upale i kurzu na górskich drogach Kaukazu. Ze swoimi kompaktowymi wymiarami (4,17 m długości, 1,62 m szerokości i 1,39 m wysokości), ŠKODA 1000 MB oferowała komfortowe warunki podróżowania dla całej rodziny. Auto zyskiwało sobie sympatyków także wysoką funkcjonalnością, było wyposażone m.in. w indywidualnie składane siedzenia. Zaletą był też 220-litrowy bagażnik z przodu pojazdu, pod którym wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.
Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo
Szczególne egzemplarze ŠKODY 1000 MB i dwudrzwiowej ŠKODY 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów.
Źródło: materiały prasowe Skoda