Lublin rozszerzy strefę płatnego parkowania w 2016 roku

Lublin/ Fot. Fotolia
Lublin rozszerzy strefę płatnego parkowania w 2016 roku. Od lipca powstanie dodatkowych 1000 miejsc parkingowych, z których korzystanie będzie płatne.

Płatne parkingi w Lublinie

Od lipca 2016 r. strefa płatnego parkowania w Lublinie ma się zwiększyć o ok. 1000 miejsc postojowych. Będzie podzielona na dwie podstrefy. Za parkowanie w centrum miasta trzeba będzie zapłacić więcej.

O powiększeniu obszaru strefy zdecydowała już rada miasta Lublin. Za przyjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 16 radnych, przeciw było 14.

Celem rozszerzenia strefy i podwyżki opłat jest skłonienie kierowców do krótszych postojów na parkingach w centrum Lublina i do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej.

Funkcjonująca od trzech lat obecna strefa płatnego parkowania, wyznaczona w śródmieściu Lublina, ma ok 1,7 tys. miejsc postojowych. Opłaty są zróżnicowane w zależności od czasu parkowania, np. za pierwszą godzinę - 2 zł, za dobę - 15 zł. Postój jest płatny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 17.00.

Zobacz też: Parkometry w Rzeszowie - wykaz opłat

Nowa strefa, która zacznie funkcjonować od 1 lipca 2016 r., będzie znaczne rozszerzona – obejmie obszar, w którym łącznie będzie ok. 2,7 tys. miejsc postojowych. Podzielona będzie na centralną podstrefę A (teren obecnej strefy) i zewnętrzną podstrefę B (obszary dodane). Opłaty za parkowanie w strefie centralnej wzrosną - 3 zł za pierwszą godzinę; 20 zł za dobę. Natomiast w strefie zewnętrznej opłaty będą na poziomie tych obecnie obowiązujących.

W uzasadnieniu uchwały zaznaczono, że po trzech latach funkcjonowania strefy „kierujący przyzwyczaili się do ponoszenia opłat, co spowodowało ponowne napełnienie samochodami strefy i zmniejszenie rotacji”.

„Opłaty będą wyższe w centrum, które jest najbardziej zatłoczone”- powiedział za-ca prezydenta Lublina Artur Szymczyk.

Przeciwni zmianom byli radni PiS. Podkreślali, że rozszerzony obszar strefy obejmować będzie teren, gdzie funkcjonują firmy usługowe i handlowe, a konieczność dodatkowych opłat za parkowanie pogorszy jeszcze ich sytuację na rynku w konkurencji np. hipermarketami. Szymczyk powiedział, że miasto prowadzi konsultacje z przedsiębiorcami w sprawie wyłączenia konkretnych miejsc z obowiązku opłat.

Radny Piotr Gawryszczak (PiS) podnosił, że to kolejna, po podwyżce cen biletów MPK uchwała, która „drenuje kieszenie mieszkańców”. „Muszą oni wydatkować coraz większe pieniądze na funkcjonowanie miasta” - powiedział. Postulował, aby przychody ze strefy były przeznaczane na budowę parkingów w okolicach strefy, których obecnie brakuje.

W obecnej strefie na ok. 1,7 tys. miejsc postojowych jest 90 parkomatów. Strefą zarządza konsorcjum firm City Parking Group z Grudziądza oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie. Umowa miasta z operatorem strefy kończy się 30 czerwca przyszłego roku.

W 2013 r. przychody ze strefy wyniosły 4,9 mln zł, a w 2014 (przy tych samych cenach) wzrosły do 5,2 mln zł. Zgodnie z umową konsorcjum zarządzające strefą otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne od sprzedanych biletów i abonamentów w wysokości 43 proc. netto. Wpływy do budżetu miasta z tytułu strefy płatnego parkowania wyniosły więc odpowiednio 2,3 mln zł w 2013 r. i 2,4 mln zł. w 2014 r.

Źródło: materiały prasowe PAP

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...