Systemy bezpieczeństwa auta oparte o sztuczną inteligencję

Toyota będzie tworzyć systemy bezpieczeństwa w oparciu o sztuczną inteligencję / Kamil Fraszkiewicz

Toyota będzie rozwijać systemy bezpieczeństwa bazujące na sztucznej inteligencji. W tym celu japoński koncern porozumiał się z Instytutem Technologi z Massachusetts i Uniwersytetem Stanforda.

Toyota i rozwój sztucznej inteligencji

Toyota nawiązała współpracę z Massachusetts Institute of Technology i Uniwersytetem Stanforda w dziedzinie badań nad sztuczną inteligencją. Celem współpracy jest rozwijanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego opartych na sztucznej inteligencji.

Zespół utworzony przez Toyotę i naukowców MIT, kierowany przez prof. Danielę Rus, będzie pracował nad zaawansowanymi systemami, które pozwolą samochodom precyzyjnie skanować otoczenie i bezpiecznie poruszać się w sposób dostosowany do warunków. Takie wsparcie zapewnione kierowcy doprowadzi do radykalnego zmniejszenia liczby wypadków. Potencjalnie badania mogą zaowocować stworzeniem samochodu, który będzie zapobiegać wszelkim kolizjom.

Zespół pod kierownictwem prof. Fei-Fei Li, powołany przy Laboratorium Sztucznej Inteligencji Uniwersytetu Stanforda (SAIL), zajmie się opracowaniem inteligentnych systemów, które będą w stanie zrozumieć skomplikowany ruch uliczny i dostosować do niego zachowanie samochodu. Zespół będzie korzystał z bogatego doświadczenia Laboratorium w dziedzinie rozwoju komputerów, budowy uczących się maszyn, analizy wielkich baz danych i projektowania interakcji między człowiekiem i maszyną. Efektem współpracy naukowców z Uniwersytetu Stanforda oraz Toyoty będzie inteligentny samochód, zdolny rozpoznawać obiekty na drodze, przewidywać zachowanie pojazdów i ludzi oraz podejmować właściwe decyzje służące efektywnej, lecz bezpiecznej jeździe w zmieniającym się środowisku.

Toyota pojęła współpracę z dr Gillem Prattem, doświadczonym inżynierem i liderem projektów badawczych amerykańskiej armii, który od dziś będzie odpowiadał z ramienia japońskiego koncernu za rozwój wspólnych badań trzech instytucji. Projekty badawcze zostały zaplanowane na 5 lat. W tym czasie Toyota zainwestuje w ich przeprowadzenie 50 mln dolarów.

Toyota pracuje nad systemami półautonomicznej jazdy opartymi na sztucznej inteligencji przede wszystkim z myślą o starszych kierowcach, którzy potrzebują wsparcia w zachowaniu mobilności w związku z ograniczeniami ruchowymi i spowolnieniem reakcji. Badania te stanowią część szeroko zakrojonego programu poprawiania mobilności osób starszych, chorych i niepełnosprawnych, który obejmuje także prace nad robotami opiekuńczymi (program Human Support Robot).

Źródło: materiały prasowe Toyota

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...