REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomiczne Audi w ramach KoHAF

Subskrybuj nas na Youtube
Audi autonomiczny samochód autopilot A7
Audi autonomiczny samochód autopilot A7
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi zamierza tworzyć samochody autonomiczne w ramach inicjatywy KoHAF. Ma ona ustandaryzować ich produkcję i przyspieszyć wdrożenie ich do użytku na masową skalę.

Audi i inicjatywa KoHAF

System autonomicznej jazdy oznacza bezpieczną i komfortową podróż. Dlatego Audi zaangażowało się w inicjatywę badawczą Ko-HAF. Jej celem jest opracowanie standardów i rozwiązań w zakresie zautomatyzowanej jazdy. Ta technika zostanie zastosowana już w kolejnej generacji Audi A8.

REKLAMA

REKLAMA

Koncern z Ingolstadt dołączył do inicjatywy „Kooperatywna wysoce zautomatyzowana jazda“ (KoHAF). Celem przedsięwzięcia jest stworzenie standardów i rozwiązań technicznych dla jazdy autonomicznej po to, by mogła znaleźć swoje zastosowanie w codziennym ruchu ulicznym, np. podczas włączania się do ruchu na drogach ekspresowych. Zakres projektu obejmuje wiele zagadnień, między innymi przeprowadzanie symulacji komputerowych i jazdy testowe, zarówno na terenie zamkniętym, jak i na drogach publicznych. Do projektu przystąpili również inni producenci z branży motoryzacyjnej z Niemiec, a także kooperanci i uniwersytety. Inicjatywa Ko-HAF pozyskuje środki finansowe z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii Niemiec.

Audi bierze udział we wszystkich obszarach badań prowadzonych przez Ko-HAF. Należą do nich:

- tworzenie precyzyjnych modeli ulic, które posłużą za bazy cyfrowych map
- umożliwienie lokalizacji samochodów za pomocą cyfrowych map i identyfikacji cech otoczenia na podstawie danych pobranych przez czujniki
- opracowanie koncepcji bezpiecznego przejmowania zadań związanych z prowadzeniem samochodu przez kierowcę
- badania nad wysoce zautomatyzowaną reakcją na zakłócenia w ruchu ulicznym
- badania nad prospektywną zautomatyzowaną jazdą, która zapewni zoptymalizowany przepływ pojazdów, zwiększenie komfortu i podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu ulicznym.

REKLAMA

Audi od lat prowadzi pionierskie badania nad autonomiczną jazdą. Dotychczasowe osiągnięcia na tym polu oddają doskonałe wyniki Audi RS 7 Sportback, które w październiku 2014 roku bez kierowcy pokonało tor wyścigowy Hockenheim w tempie sportowym. Natomiast w lipcu 2015 roku prawdziwy pokaz swoich możliwości dało udoskonalone Audi RS 7 piloted driving concept. Na kalifornijskim torze wyścigowym Sonoma Raceway wykonało serię niezwykle szybkich okrążeń. Bardzo dobre wyniki obu pojazdów dowodzą wysokiego poziomu zaawansowania prac, które prowadzi Audi nad systemem autonomicznej jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testy przeprowadzone przez Audi na drogach publicznych również zakończyły się pozytywnie. Model Audi A7 piloted driving concept wyposażony w czujniki i rozwiązania techniczne podobne do tych, które są stosowane w produkcji seryjnej, zaprezentował swoje możliwości na początku 2015 roku. Pojazd pokonał wówczas trasę prowadzącą ze Stanford w Silicon Valley do Las Vegas, gdzie odbywały się targi Consumer Electronics Show (CES). Z kolei podczas podobnego wydarzenia w Szanghaju – targów CES Asia, które odbyły się w maju 2015 roku, o możliwościach, jakie stwarza system autonomicznej jazdy mogli przekonać się dziennikarze. Mieli oni okazję przejechać tym samochodem kilkunastokilometrowe trasy miejską autostradą. W oparciu o zdobytą w ten sposób wiedzę i doświadczenia, Audi prowadzi zaawansowane prace nad zastosowaniem systemu autonomicznej jazdy. Uwaga ekspertów koncentruje się szczególnie wokół zagadnień związanych z kooperacją, np. podczas włączania się do ruchu ulicznego na autostradzie.

Autonomiczna jazda oznacza bezpieczeństwo, partnerstwo, efektywność i komfort, ale również oszczędność czasu. To rozwiązanie znajdzie swoje zastosowanie już w kolejnej generacji luksusowej limuzyny Audi A8 produkowanej seryjnie. Początkowo system będzie przejmował prowadzenie pojazdu podczas parkowania lub w powolnym (60 km/h) ruchu na autostradzie.

Źródło: materiały prasowe Audi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA