REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczyciele dopłacają do polis OC?

stłuczka, kolizja, wypadek Fot. Fotolia
stłuczka, kolizja, wypadek Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polisy OC są kosztowne dla ubezpieczycieli. Tak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń za I kwartał 2015 roku.

Polisy OC kosztowne dla ubezpieczycieli

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) regularnie publikuje informacje na temat wyników działalności firm ubezpieczeniowych. Od niedawna na stronie PIU można znaleźć dane, które dotyczą bieżącego roku. Te statystyki jednoznacznie wskazują, że dział II jest dla ubezpieczycieli mniej zyskowny niż polisy na życie. Do grupy nierentownych produktów należą między innymi obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców.

REKLAMA

Wzrosły kwoty wypłacone z samochodowego OC

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl informuje, że na stronie internetowej PIU jest dostępne szczegółowe podsumowanie wyników działalności firm ubezpieczeniowych w I kw. 2015 r. Polska Izba Ubezpieczeń podaje między innymi dane dotyczące wartości zebranych składek oraz wypłaconych świadczeń i odszkodowań (patrz poniższa tabela). Statystyki PIU wskazują, że poziom przypisanej składki brutto wzrósł zarówno w dziale pierwszym (ubezpieczenia na życie), jak i drugim (pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe). Zmiana w stosunku do I kw. 2014 r. wyniosła: +3,72% (dział I) oraz +2,18% (dział II).

Informacje o tradycyjnych polisach na życie, zwracają szczególną uwagę. Wartość składek na te ubezpieczenia w ujęciu rocznym spadła o 11,86%. Jednocześnie zwiększyło się znaczenie polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. „Takie produkty w coraz większym stopniu wypierają z rynku tradycyjne ubezpieczenia na życie. Wspomniany proces staje się jeszcze bardziej widoczny, jeżeli weźmiemy pod uwagę dane dotyczące poziomu wypłaconych odszkodowań (patrz poniższe zestawienie)” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesujące są też informacje na temat ubezpieczeń komunikacyjnych. W przypadku obowiązkowych polis OC, wartość brutto zebranych składek spadła o 2,35% (wobec wyniku z I kw. 2014 r.). Równocześnie poziom odszkodowań wzrósł o 9,69%. Przyczyną najprawdopodobniej była większa liczba zgłoszonych kolizji. Nina Kuczyńska zauważa, że obniżka przypisanej składki w połączeniu ze wzrostem odszkodowań, musiała negatywnie wpłynąć na rentowność ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej kierowców. 

Jeżeli chodzi o samochodowe polisy Autocasco, to sytuacja ubezpieczycieli przedstawia się nieco lepiej (patrz poniższa tabela). W pierwszym kwartale bieżącego roku, przypisana składka brutto dla polis AC zwiększyła o 2,15%. Roczny wzrost wypłaconych odszkodowań (+5,81%), był nieco mniejszy niż w przypadku polis OC.   

Wyniki krajowego sektora ubezpieczeniowego w I kw. 2015 roku: poziom zebranej składki i wypłaconych odszkodowań/świadczeń 

Poziom składki przypisanej brutto

Poziom odszkodowań i świadczeń

Kategoria/rodzaj ubezpieczeń

Zmiana w relacji

do I kw. 2014 r.

Kategoria/rodzaj ubezpieczeń

Zmiana w relacji

do I kw. 2014 r.

Ubezpieczenia z

działu I (ogółem)

+3,72%

Ubezpieczenia z

działu I (ogółem)

-10,83%

ubezpieczenia na życie

-11,86%

ubezpieczenia na życie

-40,50%

ubezpieczenia z UFK

+16,15%

ubezpieczenia z UFK

+43,21%

ubezpieczenia wypadkowe

4,85%

ubezpieczenia wypadkowe

+12,36%

Ubezpieczenia z

działu II (ogółem)

+2,18%

Ubezpieczenia z

działu II (ogółem)

+5,45%

ubezpieczenia OC dla kierowców

-2,35%

ubezpieczenia OC dla kierowców

+9,69%

ubezpieczenia casco pojazdów lądowych

+2,15%

ubezpieczenia casco pojazdów lądowych

+5,81%

ubezpieczenia szkód spowodowanych żywiołami

-1,59%

ubezpieczenia szkód spowodowanych żywiołami

+9,38%

ubezpieczenia ogólnej odpowiedzialności cywilnej

-8,37%

ubezpieczenia ogólnej odpowiedzialności cywilnej

+7,81%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiej Izby Ubezpieczeń

Niższe zyski ubezpieczycieli w I kwartale 2015 roku

REKLAMA

Poziom zebranych składek oraz wypłaconych odszkodowań, bezpośrednio wpływa na zyski ubezpieczycieli. Informacje dotyczące wyników finansowych zakładów ubezpieczeń, również można znaleźć w serwisie internetowym PIU. Te statystyki sugerują, że pierwszy kwartał bieżącego roku nie był najlepszy dla towarzystw funkcjonujących w dziale drugim (patrz poniższa tabela). Firmy oferujące pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe, od stycznia do marca 2015 r. zarobiły około 0,4 mld zł. Dwanaście miesięcy wcześniej, analogiczny wynik przekraczał 0,54 mld zł. „Przyczyną takiej obniżki zysku był m.in. wzrost kosztów działalności ubezpieczeniowej (+4,55% w skali roku) i wypłaconych odszkodowań (+5,45% w skali roku). Wyższego poziomu wydatków nie mogła zrekompensować dodatnia zmiana zebranych składek” - zaznacza Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Firmy oferujące polisy na życie o wiele lepiej rozpoczęły bieżący rok. Ich wynik finansowy netto zwiększył się o ponad 6% (z 0,63 mld zł do 0,67 mld zł). Poprawa była widoczna pomimo wzrostu kosztów działalności ubezpieczeniowej. Duże znaczenie dla firm funkcjonujących w dziale pierwszym, miała obniżka wypłaconych odszkodowań o prawie 11% (patrz pierwsza tabela).   

Zyski i koszty krajowego sektora ubezpieczeniowego (I kw. 2015 r. w relacji do I kw. 2014 r. )

Dział I - ubezpieczenia na życie

Wynik z

I kw. 2015 r.

(w mld zł)

Wynik z

I kw. 2014 r.

(w mld zł)

Różnica w stosunku do I kw. 2014 r.

Koszty działalności ubezpieczeniowej

1,5684

1,4694

+6,73%

Wynik techniczny

0,6175

0,7802

-20,86%

Wynik finansowy brutto

0,7919

0,7923

-0,05%

Podatek dochodowy

0,1236

0,1625

-23,92%

Wynik finansowy netto

0,6679

0,6294

+6,11%

Dział II - pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe

Wynik z

I kw. 2015 r.

(w mld zł)

Wynik z

I kw. 2014 r.

(w mld zł)

Różnica w stosunku do I kw. 2014 r.

Koszty działalności ubezpieczeniowej

1,7822

1,7047

+4,55%

Wynik techniczny

0,3851

0,4884

-21,14%

Wynik finansowy brutto

0,5386

0,7094

-24,08%

Podatek dochodowy

0,1386

0,1652

-16,09%

Wynik finansowy netto

0,4002

0,5441

-26,44%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiej Izby Ubezpieczeń

REKLAMA

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują również, że w I kw. 2015 r. ubezpieczyciele nadal dopłacali do polis OC dla kierowców. Strata techniczna ze sprzedaży takich produktów wyniosła 59 milionów złotych. Ubezpieczenia Autocasco wygenerowały natomiast 7,5 mln zł zysku technicznego. 

Nina Kuczyńska zwraca uwagę, że po porównaniu zaprezentowanych wyników z informacjami dotyczącymi I kw. 2014 roku, widoczna jest negatywna zmiana. Od stycznia do marca ubiegłego roku strata techniczna z OC dla kierowców wyniosła 20,8 mln zł, a zysk osiągnięty dzięki Autocasco zbliżył się do poziomu 106 mln zł. Już niebawem będzie można sprawdzić, czy podwyżki składek w komunikacyjnych polisach OC wpłynęły na poprawę rentowności tych ubezpieczeń. „Osiągnięcie lepszych wyników będzie utrudnione ze względu na koszty wprowadzenia systemu BLS i konieczność dostosowania się do wytycznych KNF-u w sprawie likwidacji szkód” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA