REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczyciele dopłacają do polis OC?

stłuczka, kolizja, wypadek Fot. Fotolia
stłuczka, kolizja, wypadek Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polisy OC są kosztowne dla ubezpieczycieli. Tak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń za I kwartał 2015 roku.

Polisy OC kosztowne dla ubezpieczycieli

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) regularnie publikuje informacje na temat wyników działalności firm ubezpieczeniowych. Od niedawna na stronie PIU można znaleźć dane, które dotyczą bieżącego roku. Te statystyki jednoznacznie wskazują, że dział II jest dla ubezpieczycieli mniej zyskowny niż polisy na życie. Do grupy nierentownych produktów należą między innymi obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrosły kwoty wypłacone z samochodowego OC

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl informuje, że na stronie internetowej PIU jest dostępne szczegółowe podsumowanie wyników działalności firm ubezpieczeniowych w I kw. 2015 r. Polska Izba Ubezpieczeń podaje między innymi dane dotyczące wartości zebranych składek oraz wypłaconych świadczeń i odszkodowań (patrz poniższa tabela). Statystyki PIU wskazują, że poziom przypisanej składki brutto wzrósł zarówno w dziale pierwszym (ubezpieczenia na życie), jak i drugim (pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe). Zmiana w stosunku do I kw. 2014 r. wyniosła: +3,72% (dział I) oraz +2,18% (dział II).

Informacje o tradycyjnych polisach na życie, zwracają szczególną uwagę. Wartość składek na te ubezpieczenia w ujęciu rocznym spadła o 11,86%. Jednocześnie zwiększyło się znaczenie polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. „Takie produkty w coraz większym stopniu wypierają z rynku tradycyjne ubezpieczenia na życie. Wspomniany proces staje się jeszcze bardziej widoczny, jeżeli weźmiemy pod uwagę dane dotyczące poziomu wypłaconych odszkodowań (patrz poniższe zestawienie)” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesujące są też informacje na temat ubezpieczeń komunikacyjnych. W przypadku obowiązkowych polis OC, wartość brutto zebranych składek spadła o 2,35% (wobec wyniku z I kw. 2014 r.). Równocześnie poziom odszkodowań wzrósł o 9,69%. Przyczyną najprawdopodobniej była większa liczba zgłoszonych kolizji. Nina Kuczyńska zauważa, że obniżka przypisanej składki w połączeniu ze wzrostem odszkodowań, musiała negatywnie wpłynąć na rentowność ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej kierowców. 

Jeżeli chodzi o samochodowe polisy Autocasco, to sytuacja ubezpieczycieli przedstawia się nieco lepiej (patrz poniższa tabela). W pierwszym kwartale bieżącego roku, przypisana składka brutto dla polis AC zwiększyła o 2,15%. Roczny wzrost wypłaconych odszkodowań (+5,81%), był nieco mniejszy niż w przypadku polis OC.   

Wyniki krajowego sektora ubezpieczeniowego w I kw. 2015 roku: poziom zebranej składki i wypłaconych odszkodowań/świadczeń 

Poziom składki przypisanej brutto

Poziom odszkodowań i świadczeń

Kategoria/rodzaj ubezpieczeń

Zmiana w relacji

do I kw. 2014 r.

Kategoria/rodzaj ubezpieczeń

Zmiana w relacji

do I kw. 2014 r.

Ubezpieczenia z

działu I (ogółem)

+3,72%

Ubezpieczenia z

działu I (ogółem)

-10,83%

ubezpieczenia na życie

-11,86%

ubezpieczenia na życie

-40,50%

ubezpieczenia z UFK

+16,15%

ubezpieczenia z UFK

+43,21%

ubezpieczenia wypadkowe

4,85%

ubezpieczenia wypadkowe

+12,36%

Ubezpieczenia z

działu II (ogółem)

+2,18%

Ubezpieczenia z

działu II (ogółem)

+5,45%

ubezpieczenia OC dla kierowców

-2,35%

ubezpieczenia OC dla kierowców

+9,69%

ubezpieczenia casco pojazdów lądowych

+2,15%

ubezpieczenia casco pojazdów lądowych

+5,81%

ubezpieczenia szkód spowodowanych żywiołami

-1,59%

ubezpieczenia szkód spowodowanych żywiołami

+9,38%

ubezpieczenia ogólnej odpowiedzialności cywilnej

-8,37%

ubezpieczenia ogólnej odpowiedzialności cywilnej

+7,81%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiej Izby Ubezpieczeń

Niższe zyski ubezpieczycieli w I kwartale 2015 roku

Poziom zebranych składek oraz wypłaconych odszkodowań, bezpośrednio wpływa na zyski ubezpieczycieli. Informacje dotyczące wyników finansowych zakładów ubezpieczeń, również można znaleźć w serwisie internetowym PIU. Te statystyki sugerują, że pierwszy kwartał bieżącego roku nie był najlepszy dla towarzystw funkcjonujących w dziale drugim (patrz poniższa tabela). Firmy oferujące pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe, od stycznia do marca 2015 r. zarobiły około 0,4 mld zł. Dwanaście miesięcy wcześniej, analogiczny wynik przekraczał 0,54 mld zł. „Przyczyną takiej obniżki zysku był m.in. wzrost kosztów działalności ubezpieczeniowej (+4,55% w skali roku) i wypłaconych odszkodowań (+5,45% w skali roku). Wyższego poziomu wydatków nie mogła zrekompensować dodatnia zmiana zebranych składek” - zaznacza Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Firmy oferujące polisy na życie o wiele lepiej rozpoczęły bieżący rok. Ich wynik finansowy netto zwiększył się o ponad 6% (z 0,63 mld zł do 0,67 mld zł). Poprawa była widoczna pomimo wzrostu kosztów działalności ubezpieczeniowej. Duże znaczenie dla firm funkcjonujących w dziale pierwszym, miała obniżka wypłaconych odszkodowań o prawie 11% (patrz pierwsza tabela).   

Zyski i koszty krajowego sektora ubezpieczeniowego (I kw. 2015 r. w relacji do I kw. 2014 r. )

Dział I - ubezpieczenia na życie

Wynik z

I kw. 2015 r.

(w mld zł)

Wynik z

I kw. 2014 r.

(w mld zł)

Różnica w stosunku do I kw. 2014 r.

Koszty działalności ubezpieczeniowej

1,5684

1,4694

+6,73%

Wynik techniczny

0,6175

0,7802

-20,86%

Wynik finansowy brutto

0,7919

0,7923

-0,05%

Podatek dochodowy

0,1236

0,1625

-23,92%

Wynik finansowy netto

0,6679

0,6294

+6,11%

Dział II - pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe

Wynik z

I kw. 2015 r.

(w mld zł)

Wynik z

I kw. 2014 r.

(w mld zł)

Różnica w stosunku do I kw. 2014 r.

Koszty działalności ubezpieczeniowej

1,7822

1,7047

+4,55%

Wynik techniczny

0,3851

0,4884

-21,14%

Wynik finansowy brutto

0,5386

0,7094

-24,08%

Podatek dochodowy

0,1386

0,1652

-16,09%

Wynik finansowy netto

0,4002

0,5441

-26,44%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiej Izby Ubezpieczeń

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują również, że w I kw. 2015 r. ubezpieczyciele nadal dopłacali do polis OC dla kierowców. Strata techniczna ze sprzedaży takich produktów wyniosła 59 milionów złotych. Ubezpieczenia Autocasco wygenerowały natomiast 7,5 mln zł zysku technicznego. 

Nina Kuczyńska zwraca uwagę, że po porównaniu zaprezentowanych wyników z informacjami dotyczącymi I kw. 2014 roku, widoczna jest negatywna zmiana. Od stycznia do marca ubiegłego roku strata techniczna z OC dla kierowców wyniosła 20,8 mln zł, a zysk osiągnięty dzięki Autocasco zbliżył się do poziomu 106 mln zł. Już niebawem będzie można sprawdzić, czy podwyżki składek w komunikacyjnych polisach OC wpłynęły na poprawę rentowności tych ubezpieczeń. „Osiągnięcie lepszych wyników będzie utrudnione ze względu na koszty wprowadzenia systemu BLS i konieczność dostosowania się do wytycznych KNF-u w sprawie likwidacji szkód” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA