Firmy motoryzacyjne produkujące w Polsce

Produkcja samochodów w Polsce
Firmy z zagranicznych koncernów samochodowych dają setki tysięcy miejsc pracy Polakom. Jakie firmy inwestują najmocniej w Polsce?

Branża motoryzacyjna w Polsce: 1,3 tys. producentów i 85 tys. firm handlowo-usługowych

W Polsce aktywną działalność prowadzi ponad 1,3 tys. producentów motoryzacyjnych, z czego ponad pięćset to podmioty zatrudniające powyżej 9 osób, zaś ponad 130 – największe podmioty o zatrudnieniu przekraczającym 250 osób. Niezwykle istotną rolę w rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce odgrywają producenci pojazdów (OEM), w tym Fiat Auto Poland, General Motors Manufacturing Poland, Volkswagen Poznań, Jelcz-Komponenty, MAN Trucks, MAN Bus, Solaris Bus & Coach, Volvo Polska czy Scania Production Słupsk. Sektor OEM to także fabryki silników należące do Fiata, VW, GM oraz Toyoty. Co istotne, Polska stała się także jedną z wiodących lokalizacji dla produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, pracujących na potrzeby krajowych i zagranicznych fabryk pojazdów, jak również na rynek wtórny.

Z 30 największych globalnych producentów części i akcesoriów, 2/3 ma swoje fabryki w Polsce. Ważnym elementem polskiego przemysłu motoryzacyjnego są także producenci przyczep i naczep oraz nadwozi. Poza ściśle pojętym przemysłem motoryzacyjnym (PKD 29) działają producenci opon samochodowych, szyb i akumulatorów, jak również wydzielone centra usług wspólnych (SSC, shared services centers) oraz centra badawczo-rozwojowe. Większość dużych producentów motoryzacyjnych funkcjonuje w ramach specjalnych stref ekonomicznych, korzystając m.in. z ulg w podatku dochodowym. Zgodnie z danymi Ministerstwa Gospodarki branża motoryzacyjna jest wiodącym sektorem w 6 z 14 stref funkcjonujących w Polsce. W branży motoryzacyjnej działa dziewięciu spośród piętnastu wiodących inwestorów SSE, a ponad 25% łącznych nakładów inwestycyjnych na terytorium SSE zostało poniesionych przez przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej.

Branżę motoryzacyjną w Polsce tworzy także około 85 tys. aktywnych firm handlowych i usługowych, tworzących cały łańcuch wartości rynku motoryzacyjnego w Polsce: od importu pojazdów, poprzez ich sprzedaż i obsługę, aż po demontaż. Większość z nich to firmy mikro – tylko 2,3 tys. motoryzacyjnych przedsiębiorstw handlowych i usługowych zatrudnia więcej niż 9 osób.

Przemysł i usługi motoryzacyjne w Polsce

Specyficzną cechą polskiej branży motoryzacyjnej (w odróżnieniu np. od krajów Europy Zachodniej, USA czy Japonii, tj. dojrzałych gospodarek i jednocześnie dojrzałych rynków
motoryzacyjnych) jest to, że przemysł oraz handel i usługi motoryzacyjne funkcjonują w znacznej mierze niezależnie od siebie. Przemysł motoryzacyjny nakierowany jest w znaczniej mierze na eksport (choć wewnętrznie sektor ten jest bardzo silnie powiązany wzdłuż łańcucha dostaw oraz częściowo poprzez powiązania kapitałowe) i funkcjonuje niezależnie od polskiego rynku motoryzacyjnego. Z kolei pojazdy oraz części i akcesoria sprzedawane na polskim rynku wtórnym (tj. nie na pierwszy montaż) pochodzą w większości z importu.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce: 110 mld zł produkcji sprzedanej i 4,5 mld zł nakładów inwestycyjnych rocznie

Nastawienie polskiego przemysłu motoryzacyjnego na eksport sprawia, że jego kondycja jest bardzo silnie uzależniona od koniunktury na zagranicznych rynkach, w szczególności zachodnioeuropejskich. Uzależnienie to było to szczególnie widoczne w latach 2009 oraz 2012, kiedy gospodarka UE przeżywała spadki, a wraz z nią malała produkcja ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych. O wpływie tych wahań na polską gospodarkę najlepiej świadczy fakt, że w 2013 roku eksport ściśle rozumianych produktów motoryzacyjnych stanowił 14,4% wartości polskiego eksportu towarowego. W 2013 roku nastąpiło jednak odbicie. Produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego wzrosła, zarówno za sprawą nowych inwestycji (głównie reinwestycji obecnych już firm), jak i dzięki ożywieniu na głównych rynkach eksportowych. Wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce sięgnęła 109,6 mld zł i wzrosła realnie (tj. uwzględniając zmiany cen) o 6,2% r/r. Do tego należałoby doliczyć także około 10 mld zł produkcji sprzedanej opon, akumulatorów oraz szkła samochodowego. To łącznie 11,6% wartości produkcji sprzedanej polskiego przemysłu przetwórczego oraz 9,8% produkcji przemysłu ogółem. Ze względu na ulokowany częściowo w Polsce łańcuch dostaw, kluczowe znaczenie dla wyników przemysłu motoryzacyjnego mają fabryki pojazdów. Jak wynika z danych GUS, w 2013 roku wyprodukowano w Polsce 592,5 tys. pojazdów silnikowych – o 9% mniej niż rok wcześniej i ponad jedną trzecią mniej niż w 2008 roku. Za spadek odpowiada segment samochodów osobowych. Odmienna sytuacja ma miejsce w segmencie samochodów użytkowych i specjalnych, który od pięciu lat notuje systematyczny wzrost i powrócił już w pełni do równowagi po kryzysie w 2009 roku. Dynamicznie rozwija się także segment producentów części i akcesoriów. Dzięki kolejnym inwestycjom i reinwestycjom, stał się on głównym motorem wzrostu sektora. W 2013 roku wartość produkcji ściśle rozumianych części i akcesoriów motoryzacyjnych (a więc bez opon, akumulatorów i szkła) wyniosła 51,1 mld zł, podczas gdy w 2008 roku wartość ta wynosiła 30,3 mld zł. Oznacza to nominalny wzrost o 69%. O znaczeniu przemysłu motoryzacyjnego dla polskiej gospodarki świadczy także wartość nakładów inwestycyjnych, które w 2012 roku sięgnęły 4,5 mld zł. Pod względem wartości nakładów inwestycyjnych motoryzacja pozostaje kluczowym sektorem przemysłu i odpowiada za 7,2% nakładów w tym obszarze gospodarki. W ramach przemysłu przetwórczego wyższe nakłady (5,0 mld zł) poniesiono jedynie w przemyśle spożywczym, który jest od motoryzacji blisko dwukrotnie większy.

Źródło: materiały prasowe Ministerstwo Gospodarki

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...