Serwis mechaniczny w przyszłości - jak będzie wyglądał?

mechanik, przegląd
Mechanika pojazdowa wymaga stałego pogłębiania wiedzy i udoskonalania metod napraw auta. Jak zatem w przyszłości będzie wyglądać zakład mechaniczny?

Serwis samochodowy w przyszłości

Otaczający nas świat zmienia się nieustannie. To, co jeszcze dekadę temu było niewyobrażalne, dziś staje się naszą codziennością. Mimo szybkiego tempa zmian w niemal każdej branży ogólny kierunek rozwoju został już jednak nakreślony. Nie inaczej jest w przypadku warsztatów samochodowych. A skoro wszystko wskazuje na to, że za 10 lat prawdopodobnie nadal będziemy podróżować głównie autami, warto zastanowić się, jak do tego czasu zmieni się sposób serwisowania pojazdów.

Zmiany, które zajdą w sposobie funkcjonowania warsztatów i w pracy samych mechaników będą oczywiście nierozerwalnie związane z kolejnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami pojawiającymi się na rynku wraz z nowymi pojazdami.

Drugim, nie mniej istotnym bodźcem do rozwoju będą stale rosnące wymagania klientów – zarówno w kwestii samej oferty, jak i szeregu usług dodatkowych. Do tego dodać należy także błyskawicznie postępujący proces cyfryzacji.

Zobacz też: Dobry mechanik - jak takiego znaleźć?

Mając to wszystko na uwadze już dziś możemy pokusić się o kilka wniosków na temat tego, co nas czeka w branży motoryzacyjnej w perspektywie kilku najbliższych lat.

Ogrom wiedzy i nowoczesny sprzęt

Podstawową zmianą, która z pewnością dotknie serwisy samochodowe, będzie istotny przyrost informacji do przetworzenia i idący za tym szereg nowych narzędzi:

- Już dziś widzimy, że nieodłącznym elementem wyposażenia stają się katalogi techniczne, części lub czasów napraw. Ilość wiedzy do przyswojenia dawno przekroczyła bowiem ludzkie możliwości. Wynika to przede wszystkim z ogromnej różnorodności marek, rodzajów czy typów pojazdów – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz, prezes Grupy Martom, właściciela centrum motoryzacyjnego Martom oraz sklepu internetowego AlejaOpon.pl.

Informacje techniczne to jedno. Drugim, równie istotnym elementem będzie nowoczesny i stale aktualizowany sprzęt – komputery, urządzenia diagnostyczne czy testery, które pozwolą już nawet nie tyle zdiagnozować usterkę, lecz w ogóle rozpocząć proces obsługi samochodu.

Wynika to z faktu, że auta, którymi na co dzień podróżujemy, stają się w coraz większym stopniu uzależnione od rozwiązań elektronicznych. Trudno zatem oczekiwać, że w przyszłości uda się je naprawić wyłącznie za pomocą tradycyjnych narzędzi w postaci zestawu kluczy czy śrubokrętów.

Integracja systemów i diagnoza usterki auta na odległość

Stale postępująca komputeryzacja ma przede wszystkim na celu ułatwienie nam życia. Nic więc dziwnego, że używane przez nas urządzenia, dla naszej wygody, coraz częściej potrafią się ze sobą sprawnie komunikować. Wszystko wskazuje na to, że podobnych rozwiązań spodziewać się możemy także w branży motoryzacyjnej.

Obecnie w większości przypadków sami musimy udzielić mechanikowi informacji na temat naszego pojazdu oraz ewentualnych nieprawidłowości związanych z jego eksploatacją.

- W perspektywie 10 lat przepływ danych pomiędzy różnymi systemami i ich integracja zwiększy się w sposób niewyobrażalny, tego typu informacje prawdopodobne przekazywane więc będą automatycznie i całkowicie bezprzewodowo – dodaje przedstawiciel Grupy Martom.

Dzięki temu znaczącej poprawie ulegnie funkcjonowanie chociażby tzw. automatycznego, inteligentnego doradcy, analizującego nasze zachowania na drodze i na tej podstawie podpowiadającego nam najkorzystniejsze rozwiązania przy wyborze opon lub części zamiennych.

Jeszcze wyższy poziom obsługi ze strony warsztatów wymagać jednak będzie dużej dawki wiedzy na temat pojazdów klientów, co nie wszystkim musi się rzecz jasna podobać. Mając jednak na uwadze szereg dodatkowych udogodnień – jak choćby przypomnienia o badaniach technicznych, przeglądach okresowych czy komunikacja online – prawdopodobnie, dla swojego dobra, chętnie zrezygnujemy z części naszej prywatności.

Nowoczesna komunikacja i usprawnione procesy obsługi

Wszystko wskazuje na to, że oprócz systemu napraw w istotny sposób zmieni się także proces obsługi klienta. Podstawę stanowić tu będzie oczywiście internet – za 10 lat konsultanci prawdopodobnie zastąpieni zostaną aplikacjami, dzięki którym złożymy zlecenie wykonania danej usługi, umówimy się na dogodny termin oraz zapłacimy i otrzymamy rachunek.

Niewykluczone, że informatyzacja pójdzie nawet o krok dalej i także dalsza komunikacja prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi.

- Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której mechanik na tablecie zaznacza, że wymiany wymagają np. klocki hamulcowe w naszym aucie. My tę informację odczytujemy na smartfonie, po czym podejmujemy decyzję o wykonaniu usługi. Zamówienie realizowane będzie automatycznie, gdyż potrzebne podzespoły zostaną przyporządkowane do konkretnego pojazdu według katalogu części. Rola człowieka w takim wypadku zostanie zminimalizowana – prognozuje Łukasz Bazarewicz.

Zobacz też: 80 % używanych aut to pojazdy pokolizyjne? Raport

Ekologia i mechanika

Jak wcześniej wspomnieliśmy, bez wątpienia z każdym kolejnym dniem będzie rosła rola komputerów w serwisach samochodowych. Nie oznacza to jednak, że w najbliższej przyszłości zastąpią one ludzi w każdym aspekcie.

- Dużo bardziej prawdopodobne jest, iż duet mechanik-urządzenie stanie się nierozłączny. Serwisant sam nie będzie w stanie nawet rozpocząć procesu naprawy, a sprzęt nadal będzie wymagał obsługi ze strony człowieka – mówi na koniec prezes Grupy Martom.

Oprócz tego w warsztatach z pewnością zaobserwujemy ograniczenie roli dokumentów w formie papierowej. Wynikać to będzie ze stale rosnącej świadomości ekologicznej oraz sugestii ze strony administracji czy samych klientów.

Zobacz też: Nowe części zamienne nie nadają się do montażu!

Zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego będą też nasze auta. Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi, od mechaników wymagać więc będziemy także wiedzy z tego zakresu.

Za 10 lat tempo naszego życia wrośnie jeszcze bardziej, a czasu będziemy mieć dużo mniej. Niewykluczone, że kluczem do sukcesu w branży serwisów samochodowych będzie kompleksowa oferta, a największą popularnością cieszyć się będą miejsca, gdzie oprócz samej naprawy przejdziemy także badania techniczne, wymienimy opony czy umyjemy auto.

Źródło: materiały prasowe Grupa Martom

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...