Mazda RX-VISION 2016
REKLAMA
REKLAMA
Debiutująca w Genewie RX-VISION jest najnowszym pojazdem koncepcyjnym marki. Samochód jest wyposażony w niewielki silnik z tłokiem obrotowym SKYACTIV-R. Model, który w styczniu otrzymał nagrodę dla „Najpiękniejszego Samochodu Koncepcyjnego Roku” na Międzynarodowym Festiwalu Motoryzacyjnym w Paryżu, jest dowodem dążenia Mazdy do doskonałości w zakresie projektowania lekkich samochodów sportowych z tylnym napędem oraz wykorzystywania potencjału silników rotorowych.
REKLAMA
Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej
REKLAMA
Szeroka, przysadzista sylwetka oraz krótkie zwisy zdradzają dynamiczny charakter samochodu oraz osiągi, jakie oferuje jego doskonały układ napędowy. Swoją drogą, tak niskie poprowadzenie linii maski byłoby niemożliwe, gdyby nie kompaktowe wymiary silnika SKYACTIV-R. Na wzór innych modeli wykorzystujących zasady KODO, RX-VISION cechuje stylistyczna lekkość, która sprawia, iż samochód wygląda bardzo dynamicznie nawet na postoju. Inżynierowie Mazdy skupili się na elegancji, ale bez sztywnego trzymania się utartych wzorców linii nadwozia. Dzięki temu sylwetka auta zdaje się zmieniać zależnie od miejsca, z którego się je ogląda, a głęboka czerwień lakieru uwydatnia grę światła i cienia.
Wewnątrz projektanci postawili na prostotę, która najsilniej oddziałuje na zmysły, oraz na połączenie klasycznego rzemiosła z technologiczną innowacyjnością. Widać wyraźnie, że głównym założeniem projektu było, aby elegancka kabina RX-VISION potęgowała przyjemność z jazdy. Wzrok przykuwa tu stylistycznie stonowany panel instrumentów oraz konsola środkowa, które w zestawieniu z tapicerką ze skóry naturalnej tworzą nowoczesny klimat, pełen nawiązań do bogatej historii Mazdy i jej sportowych modeli.
Zobacz też: Nowa Toyota GT86 z silnikiem Mazdy?
Mazda RX-VISION 2016 z silnikiem z wirującym tłokiem
REKLAMA
Rotorowy napęd oparty na technologii Wankla utożsamiany jest z Mazdą oraz jej zaangażowaniem w prace nad rozwiązaniami dającymi największą radość z jazdy. Po debiucie w 1967 roku pierwszego modelu z napędem rotorowym, tzn. Mazdy Cosmo 110S, japoński koncern pozostaje jedynym producentem z branży motoryzacyjnej, któremu udało się z powodzeniem przekuć tę technologię na sukces rynkowy, i to w okresie kilku dziesięcioleci. Stąd też, silnik rotorowy zdaje się być najbardziej wyrazistym symbolem nietuzinkowej filozofii Mazdy, która niestrudzenie podąża drogą, jakiej inni nie odważyli się wybrać.
Przełamywanie konwencji zaowocowało powstaniem bezkompromisowych rozwiązań technologicznych SKYACTIV. Strategia ta pozwala również otworzyć nowy rozdział w historii silnika Wankla, bowiem na horyzoncie pojawia się Mazda RX-VISION – urzekający, dwumiejscowy, studyjny model sportowy zasilany silnikiem SKYACTIV-R najnowszej generacji.
Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!
Aby stworzyć idealny silnik spalinowy, konstruktorzy Mazdy wrócili do desek kreślarskich i „od zera” zaprojektowali wysokoprężny motor SKYACTIV-D oraz benzynową jednostkę SKYACTIV-G. Taką samą strategię zastosowano w przypadku silnika rotorowego, który stanowi niezwykle istotną cząstkę DNA Mazdy.
Te same przesłanki, które kierowały inżynierami firmy przy budowie pakietu technologii SKYACTIV, zaowocowały rozwiązaniami poprawiającymi parametry w trzech kluczowych sferach związanych z silnikami rotorowymi – zużyciem paliwa, poziomem emisji oraz niezawodnością. W porównaniu z klasycznymi jednostkami napędowymi, silniki rotorowe mogą pochwalić się m.in. mniejszymi gabarytami i masą własną oraz prostszą konstrukcją i mniejszą liczbą podzespołów ruchomych. Zapewniają one płynny, liniowy przyrost mocy przy płaskiej krzywej momentu, a podczas pracy generują znacznie mniejszy hałas i wibracje, mocą nie ustępując jednak większym silnikom o konwencjonalnej budowie. Poprzednia wersja produkcyjna silnika z tłokiem obrotowym Mazdy oferowała jedne z najlepszych osiągów na rynku – w przeliczeniu liczby koni mechanicznych na litr pojemności – i mogły się z nią równać jedynie układy napędowe niektórych ekskluzywnych supersamochodów. Dlatego silniki rotorowe znakomicie sprawdzają się, gdy najważniejsza jest przyjemność z jazdy, a do tego przecież Mazda dąży we wszystkich swoich modelach.
Mazda RX-VISION 2016 - dane techniczne
Mazda RX-VISION – podstawowe dane techniczne | |
Ilość miejsc | 2 |
Dł. x szer. x wys. całk. | 4389 x 1925 x 1160 |
Rozstaw osi | 2700 |
Silnik | SKYACTIV-R |
Układ napędowy | Silnik umieszczony z przodu, napęd na tylną oś |
Opony | Przód: 245/40 R20 / Tył: 285/35 R20 |
Felgi | Przód: 20 x 9.5J / Tył: 20 x 11J |
Źródło: Mazda
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.