C4 po liftingu

Maciej Medyj
rozwiń więcej
Citroen C4
C4 po 4 latach produkcji doczekał się drobnego liftingu. Wydawało się, że już nic nie trzeba ulepszać w tym udanym samochodzie, ale widać (na ulicach), że rynek nie zawsze docenia wysiłki konstruktorów. A konkurencja nie śpi.

Jak to przy okazji liftingów bywa zmiany są drobne, aczkolwiek od razu rzucające są w oczy. Głównie dlatego, że największa rewolucja zaszła na zewnątrz i to z przodu. C4 ma teraz większy uśmiech w przeprojektowanym zderzaku, bardziej wypukłą maskę, nową oprawę świateł przeciwmgielnych i klosze reflektorów z krystalicznego szkła (także świateł tylnych w wersji coupé).

Do wyboru będą trzy nowe zestawy aluminiowych kół 16- calowych (Olympie) i 17- calowych (Ribalta i Volubilis) w zależności od silnika, poziomu wykończenia i rynku. Paleta odcieni karoserii została rozbudowana o trzy nowe kolory: niebieski Récife (styl dynamiczny) oraz niebieski Bourrasque i szary Thorium (styl elegancki).

Zobacz też: Podrasowany Hyundai Genenesis Coupe

Liczne nowości pojawiły się we wnętrzu samochodu. Centralny zestaw wskaźników, który obejmuje obecnie malutki obrotomierz, zawiera wszystkie informacje potrzebne w czasie jazdy, dostępne na pierwszy rzut oka i umieszczone w górnej części deski rozdzielczej, bez konieczności odwracania wzroku od drogi. Obudowa deski rozdzielczej i elementy paneli drzwi mają nową fakturę, a nowa, aksamitna tapicerka siedzeń jest oferowana w drugim poziomie wykończenia. Wersje Exclusive i VTS są dostępne w nowej skórze „Lama” w odcieniu jasnoszarym. W wersjach SX (lub Confort), VTR, VTR Pack, SX Pack i Exclusive zostały wprowadzone nowe elementy dekoracyjne wnętrza. „Wolframowy” lakier wzbogaca efekt wykończenia części przedniej centralnych nawiewników w wersji SX (lub Confort) jak również wszystkie elementy dekoracyjne w wersji SX Pack (lub Pack Ambiance w zależności od rynku). Wersje VTR i VTR Pack oferują wystrój typu „Muticub”, a Exclusive lakier „Bocage”.

Zobacz też: Ford B-Max czyli Fiesta w wersji XL

Najważniejsze jak zwykle jest ukryte, tym razem pod maską. C4 oferuje dwa nowe silniki benzynowe z rodziny „EP” opracowane wraz z BMW Group. Jako pierwszy samochód marki korzystający z układu napędowego wdrożonego w ramach tej współpracy C4 proponuje silnik VTi 120, który zastępuje silnik 1.6i 16V oraz THP 150 w miejsce 2.0i 16V.

Dzięki optymalnemu systemowi wlotu paliwa silnik VTi 120 jest bardziej wydajny, zapewniając większą moc przy małym zużyciu paliwa i obniżeniu poziomu emisji CO2. C4 VTi 120 o pojemności skokowej wynoszącej 1598 cm3 rozwija moc 88 kW (lub 120 KM CEE) przy prędkości obrotowej 6 000 obr/min. Maksymalny moment wynosi 160 Nm przy prędkości obrotowej 4 250 obr/min.

Zobacz też: Salon Samochodowy - Genewa 2011

Nazwa VTi oznacza „Variable valve lift and Timing injection” czyli system zmiennych faz rozrządu. 16 zaworów silnika, z aluminiową skrzynką sterowniczą i głowicą, jest poruszanych wlotowymi i wylotowymi wałkami rozrządu wyposażonymi w system zmiennych faz. Ponadto zawory wlotowe mają zmienny wznios umożliwiający stopniowaną regulację ich maksymalnego skoku, w zależności od woli kierowcy przekazywanej za pośrednictwem pedału przyspieszenia. Połączenie tych dwóch rozwiązań w postaci wałków rozrządu z systemem zmiennych faz i zmiennego wzniosu zaworów poprawia wydajność silnika, zapewniając w najczęściej występujących warunkach jazdy (z częściowym obciążeniem) poprawę sterowności samochodu dzięki większemu rozporządzalnemu momentowi.

Zobacz też: Fabia Monte Carlo nadjeżdża

C4 THP 150 to natomiast idealna synteza osiągów oraz niskiego poziomu zużycia paliwa i emisji CO2 - wszystko dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa i zastosowaniu turbokompresora. Nowa jednostka osiąga maksymalną moc 110 kW (150 KW CEE) przy prędkości obrotowej wynoszącej 5 800 obr/min. Maksymalny moment 240 Nm jest osiągalny przy prędkości obrotowej 1 400 obr/min. Moment 156 Nm jest już dostępny przy prędkości 1 000 obr/min.
Silnik we współpracy z nową, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów (typu MCM, o budowie identycznej jak wersja mechanicznej, sterowanej elektronicznie skrzyni BMP6) wykazuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 6,9 l/100 km (poziom emisji CO2 164 g/km), co oznacza obniżenie o blisko 10% w stosunku do poprzedniego silnika.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...