REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe usługi w bazie CEPiK

Sprawdzanie liczby punktów karnych przez internet Fot. Fotolia
Sprawdzanie liczby punktów karnych przez internet Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

System CEPik uruchomił w czerwcu 2014 roku pierwsze usługi dostępne dla kierowców, a od 4 stycznia 2016 roku pojawią się kolejne. Wśród nich długo wyczekiwana możliwość sprawdzenia liczby punktów karnych przez internet. To jednak nie koniec nowych funkcji bazy CEPiK.

Nowe e-usługi w bazie CEPiK – m.in. sprawdzanie liczby punktów karnych przez Internet

REKLAMA

Posłowie zmienili Prawo o ruchu drogowym. W czerwcu 2014 r. ruszyły pierwsze e-usługi dla kierowców: „Historia pojazdu” i „Bezpieczny autobus”. Pierwsza umożliwia potencjalnemu nabywcy używanego samochodu, zarejestrowanego w Polsce, ocenę stanu technicznego pojazdu. Druga - zwiększa bezpieczeństwo pasażerów transportu autobusowego, m.in. dzieci, wyjeżdżających na zorganizowany wypoczynek. Od 4 stycznia 2016 r. mają działać kolejne usługi m.in. „Sprawdź moje uprawnienia” oraz „Sprawdź informację o punktach karnych”. Pozwolą one kierowcom na bieżąco monitorować informacje o zastosowanych wobec nich karach i ograniczeniach wynikających z popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych.

REKLAMA

Usługa „Sprawdź szkołę jazdy” umożliwi przyszłym kursantom ocenę jakości kształcenia w szkołach jazdy na podstawie danych statystycznych. Jednocześnie zwiększy to konkurencję między szkołami i może przyczynić się do wzrostu jakości świadczonych usług. Z kolei usługa „Mój pojazd” da właścicielom aut dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe. Natomiast dzięki usłudze „Udostępnij dane pracodawcy” przedsiębiorca przed przekazaniem służbowego auta pracownikowi będzie mógł sprawdzić, czy posiada on ważne uprawnienia do kierowania pojazdem.

Gromadzone będą też informacje dotyczące m.in. badań technicznych pojazdów i historii ubezpieczeń. Udostępnianie tych informacji poprawi bezpieczeństwo w obrocie pojazdami na rynku wtórnym. Do bazy CEPiK będą również wprowadzane m.in. dane o osobach ubiegających się o prawo jazdy, dane homologacyjne, a także dane o instruktorach nauki jazdy, wykładowcach, egzaminatorach ruchu drogowego i lekarzach uprawnionych do badań dopuszczających do ubiegania się o uprawnienia. Zgodnie z nowelizacją powstanie elektroniczny katalog marek i typów pojazdów homologowanych i dopuszczonych do ruchu w Polsce. Będzie to narzędzie pomocnicze przy wprowadzaniu pojazdów do ewidencji. Ustawą zajmą się senatorowie.

Źródło: materiały prasowe sejm.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA