Lexus RX 500h to chyba najmocniejsza hybryda w historii marki!
REKLAMA
REKLAMA
- Lexus RX 500h, czyli sportowa hybryda nowością w gamie
- Przedni elektryk Lexusa RX 500h trafił między benzyniaka a skrzynię biegów
- Lexus RX 500h. Dane techniczne
- Nowy Lexus RX 500h z nową baterią niklowo-wodorkową
- Lexus RX 500h. Napęd DIRECT4 i e-Axle
- Nowy Lexus RX 500h ma skrętną tylną oś
Lexus RX 500h, czyli sportowa hybryda nowością w gamie
REKLAMA
W gamie piątej generacji flagowego SUV-a Lexusa wariant 500h został stworzony z myślą o osiągach. Auto jest pełne zupełnie nowych technologii, takich jak silnik 2.4 l z turbodoładowaniem, sześciobiegowa skrzynia automatyczna czy zupełnie nowy napęd 4x4 DIRECT4 korzystający z układu e-Axle.
REKLAMA
RX 500h prowadzi się zupełnie wyjątkowo. Auto ma zupełnie nową, mocną hybrydę, która idealnie pasuje do sportowego charakteru tej wersji. W RX-ie 500h zastosowaliśmy wydajniejsze i skuteczniejsze hamulce, a także zamontowaliśmy system skrętnych kół tylnych Dynamic Rear Steering, który stabilizuje auto przy wyższych prędkościach i ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach. Razem z wydajną hybrydą (RX 350h) oraz hybrydą typu plug-in (RX 450h+) tworzy kompletną gamę w segmencie dużych SUV-ów. - powiedział Takaaki Ohno, szef inżynierów nowego RX-a.
Przedni elektryk Lexusa RX 500h trafił między benzyniaka a skrzynię biegów
Podstawowe zasady działania napędu hybrydowego w nowym Lexusie RX 500h są takie same, ale przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów, co ułatwia przekazywanie mocy i umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym. Komputer automatycznie przełącza pracę napędu między trybem wyłącznie elektrycznym a hybrydowym w zależności od sytuacji na drodze, gwarantując dobre osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Moc dostarczana jest na cztery koła bez zbędnego opóźnienia.
Lexus RX 500h. Dane techniczne
REKLAMA
To najmocniejsza wersja w historii modelu. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy. Te osiągi są porównywalne do aut z trzylitrowymi silnikami V6, ale układ hybrydowy modelu RX 500h jest oszczędny – średnie zużycie w cyklu WLTP wynosi od 8,0 do 8,3 l/100 km.
Nowością jest także kompaktowa, automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Lexus zdecydował się na ten rodzaj przekładni, a nie znane z innych hybryd E-CVT, by lepiej wykorzystać potencjał silnika z turbodoładowaniem oraz silnika elektrycznego. Przełożenia zostały tak dobrane, by uniknąć konieczności ciągłych zmian biegów, a kierowca może sam zmienić bieg przy pomocy łopatek zamontowanych przy kierownicy.
Nowy Lexus RX 500h z nową baterią niklowo-wodorkową
RX jest też pierwszym autem w gamie Lexusa z nową bipolarną baterią niklowo-wodorkową (Ni-MH). Prostsza konstrukcja i większa powierzchnia przepływu prądu elektrycznego oznaczają mniejszą rezystancję wewnętrzną akumulatora. Zaletą nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej jest większa gęstość energii, a tym samym większa moc wyjściowa w porównaniu z klasycznymi odpowiednikami, co przyczynia się do lepszej dynamiki samochodu.
Kompaktowe rozmiary pozwalają na tej samej przestrzeni umieścić 1,4 raza więcej ogniw, a także osiągnąć dwukrotnie większą moc, co odczuje kierowca. Akumulator został umieszczony pod tylnymi fotelami, co pozwoliło na obniżenie środka ciężkości i zachowanie przestronnej kabiny i bagażnika. Wydajny system chłodzenia sprawia, że bateria pracuje ciszej.
Lexus RX 500h. Napęd DIRECT4 i e-Axle
RX 500h jest pierwszą wersją w historii modelu z nowym napędem 4x4 DIRECT4. W tym inteligentnym systemie napędu na cztery koła dwa silniki elektryczne oraz dwa falowniki (przedni i tylny) cały czas rozdzielają moc i moment obrotowy między przednią a tylną osią, dostosowując się do sytuacji na drodze. Napęd na tylne koła przekazywany jest za sprawą układu e-Axle, połączonego z tylnym silnikiem elektrycznym oraz inwerterem. DIRECT4 sprawia, że auto prowadzi się bardziej komfortowo i stabilniej, a kierowca ma jeszcze lepsze odczucie podczas jazdy.
Nowy Lexus RX 500h ma skrętną tylną oś
Nowy Lexus RX powstał na platformie GA-K, która gwarantuje niskie położenie środka ciężkości, wysoką sztywność całej konstrukcji, a także dobry balans zawieszenia. W wersji RX 500h te cechy zostały wzmocnione, a auto dostosowano pod kątem dynamicznej jazdy. Jednym z kluczowych elementów jest układ skrętnych kół tylnych (Dynamic Rear Steering), który automatycznie dopasowuje kąt skrętu tylnych kół do prędkości i kierunku jazdy. Maksymalny kąt wynosi 4 stopnie. Układ ten ułatwia manewrowanie i zwiększa stabilność przy większych prędkościach. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają się przeciwnie do kół przednich, przy wyższych prędkościach dostosowują się do pracy przedniej osi.
Lexus RX 500h F SPORT Edition dostępny jest od 470 990 zł, a RX 500h F SPORT kosztuje od 490 900 zł.
REKLAMA
REKLAMA