Mitsubishi I-MiEV Evolution podbija Pikes Peak

Mitsubish I-MiEV Evolution / Mitsubishi
Debiutujący w tegorocznym górskim wyścigu 2012 Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) elektryczny pojazd Mitsubishi i-MiEV Evolution i zespół Mitsubishi Motors North America odniósł sukces pokonując 20-kilometrową trasę złożoną z 156 zakrętów z drugim czasem w kategorii pojazdów elektrycznych. Uzyskany czas okrążenia (10 minut i 30,850 sekundy) był tak dobry, że wystarczył do zajęcia 8 miejsca wśród 170 zgłoszonych w tym roku pojazdów (132 ukończyły wyścig).

Za kierownicą Mitsubishi i-MiEV Evolution zasiadł Hiroshi Masuoka - fabryczny kierowca testowy Mitsubishi i dwukrotny triumfator rajdu Dakar. Mitsubishi i-MiEV Evolution to prototypowy pojazd wyścigowy zbudowany specjalnie z myślą o niezwykle wymagającym Pikes Peak. Samochód posiada charakterystyczne nadwozie z włókien węglowych, podwozie oparte na ramie rurowej, zaawansowany układ kontroli wszystkich kół (AWC) oraz unikalną konfigurację układu napędowego z trzema silnikami. Mitsubishi i-MiEV Evolution wykorzystuje również szereg kluczowych komponentów pochodzących bezpośrednio z elektrycznego modelu produkcyjnego Mitsubishi i-MiEV (2012). Są to m.in. elektryczne jednostki napędowe, akumulatory litowo-jonowe oraz główna jednostka sterująca.

Zobacz też: Najbardziej egzotyczne auta świata w centrum Warszawy

Już na początku przygody z Pikes Peak cały zespół został poddany próbie, gdy uszkodzeniu uległa przednia część pojazdu. Podczas pierwszego przejazdu testowego kierowca i kierownik zespołu, Hiroshi Masuoka, nieco zbyt późno rozpoczął manewr hamowania i na jednym z ciasnych, ostrych zakrętów Mitsubishi i-MiEV Evolution znalazło się poza drogą. Ponieważ naprawy wymagało zarówno nadwozie, jak i przekładnia kierownicza, debiutujący w Pikes Peak kierowca stracił dwa dni jazd testowych i na starcie pojawił się dopiero w dzień wyścigu.

Choć nie udało się zająć pierwszego miejsca w klasyfikacji pojazdów elektrycznych, jestem bardzo zadowolony, że mogliśmy sprostać wyzwaniom wymagającej trasy Pikes Peak, wykorzystując przy tym elektryczne jednostki napędowe i akumulatory z seryjnej wersji modelu i-MiEV” – po udanym starcie zdradził Masuoka, który chwalił również zespół. „Choć pierwszego dnia jazd testowych w wyniku mojego błędu pojazd został poważnie uszkodzony, zespół stanął na wysokości zadania przywracając go do pełnej sprawności. Dziękuję naszym partnerom,  współpracownikom i członkom zespołu, bez których rywalizacja na Pikes Peak nie byłaby możliwa. Jestem bardzo szczęśliwy, że mogłem im się odpłacić tak dobrym wynikiem końcowym.”

Zobacz też: Skoda opowiada bajki!

Drugim pojazdem marki Mitsubishi w wyścigu była produkcyjna wersja Mitsubishi i-MiEV (2012), którą poprowadziła Beccy Gordon - zawodowy, terenowy kierowca wyścigowy SCORE International. Z czasem 15 minut i 10,557 sekundy zajęła ona w klasyfikacji pojazdów elektrycznych szóste miejsce. Mitsubishi i-MiEV 2012 (z dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa oraz zmodyfikowanym przednim i tylnym zderzakiem) było jedynym dopuszczonym do ruchu, całkowicie elektrycznym pojazdem seryjnym, które w tym roku zgłoszono do udziału w zawodach w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym.

Mitsubishi i-MiEV spisało się rewelacyjnie. Miałam do dyspozycji o wiele lepsze osiągi niż początkowo przypuszczałam. Szczególnie zaskoczył mnie moment obrotowy i znakomita charakterystyka prowadzenia, która jest wynikiem obniżenia środka ciężkości pojazdu przez niskie osadzenie silnika elektrycznego i akumulatorów litowo-jonowych w ramie podwozia. Dzięki temu mogłam bardziej dynamicznie pokonywać zakręty, a wysoki moment obrotowy pomagał mi przy wychodzeniu z nich. To bardzo dynamiczny pojazd” – powiedziała Beccy.  „A skoro to model seryjny, jestem przekonana, że wszystkie elektryczne pojazdy mogą z powodzeniem startować w sportach motorowych.”

Zobacz też: Nie przegap promocji w salonach Mitsubishi

Mitsubishi i-MiEV 2012 to pierwszy z grona paru nowoczesnych modeli seryjnych z napędem alternatywnym, które japoński producent planuje wprowadzić na światowe rynki w ciągu kilku nadchodzących lat.

Relację filmową ze zmagań zespołu Mitsubishi Motors podczas 2012 Pikes Peak International Hill Climb obejrzeć można na stronie YouTube.com/MitsubishiCars. Szczegóły imprezy Pikes Peak znajdą Państwo pod adresem Facebook.com/Mitsubishi, a więcej informacji na temat zespołu wyścigowego oraz Mitsubishi i-MiEV 2012 na stronie media.mitsubishicars.com.

Moto
Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

pokaż więcej
Proszę czekać...