Będą nowe drogi ekspresowe S16 i S52
REKLAMA
REKLAMA
Będą nowe drogi ekspresowe
Rada Ministrów 19 maja 2016 r. przyjęła zaproponowane przez ministra infrastruktury i budownictwa zmiany w rozporządzeniu w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Rozporządzenie uzupełnia sieć o nowe odcinki dróg ekspresowych:
REKLAMA
- S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19),
- S52 Bielsko-Biała (obecnie S69) – Głogoczów (S7),
- S52 Północna Obwodnica Krakowa (A4) – (S7).
W konsekwencji wprowadzonych dziś zmian docelowa długość sieci dróg ekspresowych wzrośnie do ok. 5650 km, natomiast długość autostrad pozostanie bez zmian (ok. 2000 km).
Zobacz też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 - ocena ekspertów
S16 jest skutkiem budowy via Carpatia
Rozporządzenie zmieniono ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości trasy via Carpatia drogą o wysokich parametrach. Dzięki nowemu odcinkowi S16 powstanie połączenie międzynarodowych szlaków drogowych via Carpatia i via Baltica.
REKLAMA
Zmiana ta stanowi kontynuację działań podjętych przez resort infrastruktury i budownictwa, zmierzających do skoordynowania realizacji tego ważnego szlaku międzynarodowego. W marcu 2016 r. w MIB odbyła się konferencja z udziałem ministrów ds. transportu krajów, przez które przebiega via Carpatia. Podczas spotkania podpisano deklarację o dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu. Nowe połączenie północy z południem Europy, integrujące systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, utworzenie pewnego i bezpiecznego korytarza transportowego na wschodnich rubieżach Unii Europejskiej oraz rozwój wymiany gospodarczej między krajami Regionu Bałtyckiego i Regionu Karpackiego to główne cele międzynarodowego szlaku drogowego via Carpatia.
Kolejne zmiany w rozporządzeniu przewidują na odcinku S52 Cieszyn – Głogoczów dostosowanie układu drogowego do wymagań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1315/2013 z 11 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE – sieć TEN-T, poprzez zapewnienie połączenia sieci TEN-T drogą klasy S.
Zobacz też: Powstanie droga ekspresowa S16 z Olsztyna do Ełku!
Kraków będzie lepiej skomunikowany
REKLAMA
Rozporządzenie zakłada również poprawę warunków komunikacyjnych w rejonie Krakowa poprzez włączenie do sieci dróg ekspresowych odcinka: autostrada A4 – droga ekspresowa S7. Północna Obwodnica Krakowa pozwoli na zmniejszenie ruchu tranzytowego, zwłaszcza samochodów ciężarowych. Powinno to poprawić bezpieczeństwo transportowe w mieście i okolicy oraz pozytywnie wpłynąć na jakość powietrza. 15 stycznia 2016 r. została wydana decyzja środowiskowa dla Północnej Obwodnicy Krakowa. MIB podejmie działania na rzecz jak najszybszej budowy tej bardzo ważnej dla mieszkańców Krakowa i Małopolski inwestycji.
Konsekwencją powyższych zmian będzie także ujednolicenie nazewnictwa ciągów komunikacyjnych, dzięki czemu poprawie ulegnie czytelność oznakowania układu komunikacyjnego (przebieg drogi S1 w układzie północ – południe oraz przebieg drogi S52 w układzie zachód – wschód). Rozporządzenie wejdzie w życie po 60 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.