Zrujnowana S8 dopuszczona do ruchu
REKLAMA
REKLAMA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że podtrzymuje wszystkie zastrzeżenia związane z usterkami powstałymi z winy wykonawcy na trasie ekspresowej S8 Konotopa – Al. Prymasa Tysiąclecia. Droga ta została odebrana od wykonawcy warunkowo. Wykonawcą jest konsorcjum firm: Budimex Dromex SA, Strabag Sp. z o.o., Mostostal Warszawa SA i Warbud S.A. Nadzór sprawuje konsorcjum: TPFPLANEGE - Consultores de Engenharia e Gestão S.A. i E&L ArchitectsSp. z o.o.
REKLAMA
Zobacz również: Półroczne opóźnienie z oddaniem odcinka autostrady A2
REKLAMA
Decyzja GDDKiA o oddaniu trasy została podjęta w trosce o kierowców, ponieważ droga ekspresowa S8 jest bardzo potrzebna Warszawie. Kwestią najbliższych dni jest uruchomienie tej trasy. Nadzór budowlany ustali kiedy to nastąpi, pomimo ewidentnych uchybień po stronie wykonawcy.
Według GDDKia, podstawowe uchybienia przy budowie trasy to:
- zaniżone ilości asfaltu w warstwach bitumicznych,
- nieprawidłowe wyniki badań zagęszczenia oraz zawartości wolnych przestrzeni warstw bitumicznych,
- nieprawidłowe wyniki grubości warstw bitumicznych,
- nieprawidłowe wyniki badań równości podłużnej IRI (International Roughness Index),
- nierówności podłużne w obszarze dylatacji modułowych na obiektach w ciągu trasy głównej S8,
- lokalne rozmycia skarp na całym odcinku wymagające naprawy,
- uszkodzenia barier betonowych w pasie dzielącym,
- przekroczenie dopuszczalnych wymiarów szczelin pomiędzy spodem wieńca ścian szczelinowych a górną krawędzią okładziny,
- spękania na obiektach.
W oficjalnym oświadczeniu na stronie gddkia.gov.pl czytamy: według procedury Świadectwo Przejęcia drogi od wykonawcy zostało wydane przez inżyniera nadzoru, a nie przez GDDKiA, ale znajduje się na nim lista wad i usterek obciążających wykonawcę, które nie powinny mieć miejsca, i które musi on usunąć na własny koszt. Nie ma zatem mowy o zgodzie GDDKiA na bezwarunkowe oddanie drogi kierowcom – choć podkreślamy, że trasa S8 jest bezpieczna i kierowcy mogą z niej korzystać. Podkreślamy również, że S8 dopiero po usunięciu wszystkich uchybień będzie zgodna z dokumentacją projektową i wymogami w niej postawionymi. Dzisiaj takiej zgodności nie ma. GDDKiA zdecydowała się również opublikować zdjęcia zaniedbań wykonawcy, ponieważ uchybienia to fakty, a nie „gra” o gwarancję. Usterki są ewidentne i nie będą przez nas tolerowane.
Zobacz również: Zmiana składu oleju napędowego i benzyny w połowie 2011 roku
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
REKLAMA
REKLAMA