Używana Toyota Auris (2007 – 2012) – usterki

Bartłomiej Jakubiec
rozwiń więcej
Toyota Auris Fot. Moto.wieszjak.pl
Kompaktowe Toyoty od wielu lat uchodzą za auta pozbawione istotnych wad. Klienci docenili w nich przede wszystkim wysoki poziom niezawodności. Niestety do modelu Corolla przylgnęła łatka auta nudnego. W 2007 roku Toyota postanowiła zmienić nazewnictwo swoich przedstawicieli w segmencie C i od tej chwili wersje hatchback dostały przydomek „Auris”. Corollą została natomiast wersja sedan. Jak nowy-stary model został przyjęty przez rynek? Jakie usterki trapią Aurisa?

Używana Toyota Auris (2007 – 2012) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Toyota wprowadzając model Auris chciała zerwać z nudnym wizerunkiem poprzednika (Corolli). Zabieg ten udał się połowicznie. Mimo iż karoseria nowszego modelu jest zdecydowanie nowocześniejsza to wciąż daleko jej do francuskiej czy nawet niemieckiej konkurencji. Nadwozie jest stonowane i pozbawione ekstrawagancji. Dla niektórych to wada, dla innych zaleta. Wnętrze Aurisa również prezentuje się przeciętnie. Czarne plastiki, gdzieniegdzie ozdobione srebrnym plastikiem nie wyglądają zbyt oryginalnie. Materiały i spasowanie również nie są na wysokim poziomie.  Na szczęście wnętrze oferuje sporo przestrzeni dla kierowcy i pasażerów, a bagażnik mieści przyzwoite 350 litrów. Po powiększeniu przestrzeń wzrasta do ponad 1300 litrów. Ciekawie umieszczono lewarek ręcznej skrzyni biegów. Jest on umieszczony nieco wyżej niż w większości aut przez co jest bardzo poręczny. Obsługa urządzeń pokładowych, jak przystało na Toyotę, jest bardzo prosta.

Zobacz też: Używana Toyota Corolla E12: praktyczna i wygodna

Używana Toyota Auris (2007 – 2012) – technika

Konstrukcja zawieszenia Aurisa składa się z kolumn McPhersona z przodu oraz z belki skrętnej tylnej osi. Jest to rozwiązanie zdecydowanie bardziej trwałe i mniej kosztowne w ewentualnych naprawach niż układ wielowahaczowy. Mimo iż auto przez to nie prowadzi się tak precyzyjnie jak modele wykorzystujące układ wahaczy tylnej osi jak np. Focus to z punktu widzenia przyszłego nabywcy auta używanego jest to dobra wiadomość.

Gama silników prezentuje się bardzo przeciętnie i swą rozpiętością ustępuje europejskiej konkurencji. Montowane silniki benzynowe(moc, moment obrotowy, przyspieszenie 0-100 km/h, prędkość maksymalna):

  • 1.33 VVT-i (99-101 KM, 121 Nm – 13,1s, 175 km/h)
  • 1.4 VVT-i  (97 KM, 130 Nm – 13s, 170 km/h)
  • 1.6 VVT-i (124 KM, 154 Nm – 10,4s, 190 km/h)
  • 1.6 Valvematic (132 KM, 160 Nm – 10s, 195 km/h)
  • 1.8 Valvematic (147 KM, 180 Nm – 9,5, 200 km/h)
  • 1.8 HSD (136 KM - 11,4s, 180 km/h)

Podstawowe silniki benzynowe nie grzeszą osiągami. Zaledwie 13 sekund potrzebne na przyspieszenie do 100 km/h to kiepski wynik. Auris z silnikiem 1.33, bądź 1.4 nadaje się głównie do miasta. Odwdzięcza się za to umiarkowanym zużyciem paliwa – średnio 6,5 – 7 litrów na każde 100 kilometrów. Silniki 1.6 stanowią idealny kompromis między osiągami, a zużyciem paliwa (7 – 7,5 l / 100 km). Najmocniejszy motor benzynowe zużywa średnio ok. 8-8,5 litra benzyny w cyklu mieszanym, ale za to odwdzięcza się dobrymi osiągami. Na rynku dostępna jest także wersja hybrydowa oznaczona HSD. Zużywa niewiele paliwa - 5,5 litra w cyklu mieszanym.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Silniki Diesla (moc, moment obrotowy, przyspieszenie 0-100 km/h, prędkość maksymalna):

  • 1.4 D-4D (90 KM, 190 Nm – 11,9s, 175 km/h)
  • 2.0 D-4D (125 KM, 300 Nm – 10,3s, 195 km/h)
  • 2.2 D-CAT (177 KM, 400 Nm – 8,1s, 210 km/h)

Wersje wysokoprężne cieszą się duża popularnością na rynku. Najsłabsza wersja o mocy 90 koni mechanicznych nie dość, że najoszczędniejsza – średnio 5,5 litra ON / 100 km okazuje się najmniej problematyczna. Mocniejsze jednostki zużywają nieco więcej oleju napędowego (2.0 – 6,5 litra; 2.2 – 7,5 litra), ale odwdzięczają się bardzo dobrymi osiągami. Szczególnie dobrze wypada jednostka o pojemności 2,2 litra. Niestety ze względu na dużą akcyzę na auta z silnikami o pojemności ponad dwóch litrów Auris D-CAT stanowi margines oferty na rynku wtórnym.

Bez względu na wybór silnika w Aurisie napęd przenoszony był wyłącznie na przednią oś. Klient miał do wyboru (w zależności od jednostki napędowej) klika skrzyń biegów: 5 i 6-cio biegową skrzynię ręczną, skrzynię CVT o 7 wirtualnych przełożeniach oraz Mutlidrive – skrzynię z elektronicznie sterowanym sprzęgle, w której biegi zmieniało się łopatkami przy kierownicy.

Zobacz też: Toyota Avensis II

Używana Toyota Auris (2007 – 2012) – słabe strony

Choć Auris należy do najmniej awaryjnych aut na rynku, to nie jest już tak bezawaryjny jak poprzednie wcielenia japońskiego kompaktu (Corolla). Awaryjne są w szczególności silniki Diesla o pojemności 2,0 oraz 2,2 litra. Jednak dotyczy do głównie wersji produkowanych od 2008 roku, kiedy to zaczęto instalować filtry cząstek stałych oraz nieregenerowalne wtryskiwacze. Modele starsze są tańsze w eksploatacji. Najmniej usterek dotyka silnik 1.4 D-4D. Jest to jednostka znana ze starszej Corolli. Nie posiada dwumasowego koła zamachowego przez co okazuje się najtańsza w naprawach. Niekiedy dochodzi do usterki turbosprężarki (choć to typowa przypadłość jednostek turbodoładowanych). Koszt wymiany na nową waha się od 3 do 5 tysięcy złotych. Stosowane od 2008 roku wtryskiwacze piezoelektryczne są nienaprawialne, a koszt jednego to blisko 2 tysiące złotych. W większych silnikach występują podobne usterki co w 1.4 D-4D, a do tego awarie dwumasowego koła zamachowego (3,5 tysiąca złotych). Znane są przypadki wypalania uszczelek spod głowicy oraz zwiększonego zapotrzebowania na olej napędowy.

Silniki benzynowe cieszą się dobrą opinią. Jedynymi usterkami są szwankujące czujniki np. czujnik położenia wału korbowego oraz awarie sond lambda.

Użytkownicy narzekają na kiepską jakość lakieru, na którym szybko pojawiają się odpryski, i nienajlepiej zabezpieczone profile zamknięte, co skutkuje pojawieniem się pierwszych oznak korozji. Zawodzą czujniki ABS, centralny zamek oraz żarniki w lampach ksenonowych (problem znany także z Avensisa II). Auris był objęty akcją serwisową w ramach, której wymieniano kolumnę kierowniczą ,dlatego przed zakupem warto sprawdzić czy upatrzone przez nas auto miało wymieniony wadliwy element. Sporadycznie zdarzają się awarie manualnych skrzyń biegów spowodowane uszkodzeniem łożyska wałka oraz uszczelniaczy. Elementy układu hamulcowego nie należą do zbyt trwałych, a części oryginalne są dosyć drogie. Na szczęście na rynku jest bogaty wybór tanich zamienników. Przeciętnie prezentuje się jakość wykonania wnętrza. Materiały są twarde i nieprzyjemne, a spasowanie na średnim poziomie. Po kilku latach niektóre elementy zaczynają trzeszczeć, a plastik jest podrapany.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Ceny części zamiennych:

  • Amortyzatory przednie Kayaba (komplet) – 650 zł
  • Amortyzatory tylne Kayaba (komplet) – 450 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie Bosch (komplet) – 450 zł
  • Tarcze hamulcowe tylne Bosch (komplet) – 250 zł
  • Klocki hamulcowe przednie TRW – 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne TRW – 150 zł

Używana Toyota Auris (2007 – 2012) – podsumowanie

Używana Toyota Auris jest ciekawą propozycją na rynku wtórnym. Kusi wysoką, choć nie tak jak u poprzednika, niezawodnością oraz bogatym wyposażeniem. Ze względu na możliwość wystąpienia kosztownych usterek w silnikach 2.0 D-4D oraz 2.2 D-CAT lepiej zainteresować się mniejszym Dieslem lub jednostkami benzynowymi. Te drugie są w oszczędne, a w mocniejszych wersjach zapewniają dobrą dynamikę.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...