Używany Lancia Kappa (1994-2001) - rządowa limuzyna

Piotr Zawadzki
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
rozwiń więcej
Lancia Kappa Coupe - powstało tylko 3,6 tys. sztuk tego pięknego samochodu. Pewne jest, że zadbane egzemplarze będą zyskiwały na wartości. Przy zakupie największą uwagę należy jednak zwrócić na słabe "serce" włoskiego auta.
Lancia Kappa miała swoje pięć minut w latach 90-tych kiedy to była używana jako limuzyna rządowa. Dziś jej blask nieco przygasł, ale ciągle warto zainteresować się tą limuzyną. Czy na pewno?

Lancia Kappa zastąpiła w 1994 oku Themę. W Polsce kojarzona jest głównie jako limuzyna rządowa z lat 90-tych. Dzisiaj pomimo zaawansowanego wieku, nadal oferuje ponadprzeciętny komfort i elegancką stylistykę. Jeśli ktoś nie ma zasobnego portfela, a na widok niemieckich oklepanych limuzyn odwraca głowę, niech zainteresuje się tym włoskim autem.

Lancia Kappa: nadwozie

Zobacz też: Używane Volvo S80 (1998 – 2006) – typowe usterki

Bryła samochodu jest elegancka i prosta. W latach 90-tych prezentowała się bardzo atrakcyjnie. Nie można powiedzieć żeby dziś było inaczej. Proste linie nadwoziowe długo się starzeją. Kappa niedługo stanie się ciekawym youngtimerem (zwłaszcza Coupe). Miejsca jest tutaj pod dostatkiem. Korozja może się już pojawiać, zwłaszcza w najstarszych egzemplarzach, ale najczęściej jest to wynik źle przeprowadzonej naprawy blacharskiej. Na rynku spotkamy 3 wersje nadwoziowe: sedan, kombi oraz poszukiwane Coupe.

Lancia Kappa: wnętrze

Zobacz też: Używane BMW serii 7 E38 (1994 – 2001) – usterki

Wnętrze wykończono w barokowym stylu. Drewniane wstawki w połączeniu ze "skórą" bądź jasnym welurem dają wrażenie luksusu i przepychu. Same tworzywa wykorzystane do zbudowania deski rozdzielczej są przeciętnej jakości. Należy jednak pamiętać, że większość aut które obecnie możemy obejrzeć przejechały wiele setek tysięcy kilometrów. Przetarcia i „wyślizgana” kierownica nie powinny zatem dziwić.  Możliwości załadunkowe także są zadowalające. 525 litrów w sedanie, 505 w kombi wydaje się być dobrą wartością nawet jak na dzisiejsze standardy.

Lancia Kappa: silniki

Zobacz też: Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – usterki

Paleta silników występujących w Lancii jest bardzo szeroka. Każdy napęd jest zaawansowany technicznie i zapewnia autu dobre osiągi.

Lancia Kappa: benzynowe

Zobacz też: Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

Gamę jednostek benzynowych otwiera 2.0 20v. Już ten podstawowy silnik zapewnia dobre doznania w trakcie jazdy. Dla bardziej wymagających przygotowano wolnossące, pięciocylindrowe 2.4 20v oraz doładowane 2.0 16v (4 cylindry) i 2.0 20v (5 cylindrów). Wisienką na torcie jest trzylitrowy benzyniak V6 o mocy 204 koni. Niestety każdy z tych silników oprócz 3 litrowego ma poważną wadę konstrukcyjną. Z powodu niewystarczającego smarowania może dojść w nich do zatarcia panewek wału korbowego. Oczywiście grozi to uszkodzeniem jednostki, a remont kapitalny wyniesie ok. 5 tys. zł. Po zakupie prewencyjnie lepiej je po prostu wymienić na nowe. Koszt takiej operacji to ok. 1000 zł, ale pozwoli nam na spokojną i bezstresową eksploatację. Warto wlewać trochę więcej oleju ponad stan maksymalny na bagnecie aby więcej oleju smarowało nieszczęsne panewki. Bo motory Lancii potrafią wprawić w dobry nastrój. Są bardzo mocne, pięknie brzmią (5 i 6 cylindrów) i oprócz wspomnianego ryzyka awarii są stosunkowo trwałe. Niestety przy „ciężkiej nodze” potrafią spalić nawet 15l benzyny na 100 kilometrów.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l/100km]
2.0 146 185 9,8 205 9,2
2.0 20v 155 186 9,3 210 9,4
2.0 16v Turbo 205 280 7,8 232 10,1
2.0 20v Turbo 220 310 7,3 244 10,7
2.4 20v 175 220 8,7 218 10,4
3.0 24v 204 270 8,1 220 11,2

Lancia Kappa: diesle

Zobacz też: Używany Lexus IS ( 1999 – 2005 ) – wady i zalety

Pod maski Kappy trafiły tylko 2 diesle. A właściwie dwie wersje tej samej konstrukcji. Pierwsza to 2.4 TD o mocy 124 KM, a druga 2.4 JTD 136 konna. To ta sama pięciocylindrowa jednostka, którą wyposażono później we wtrysk common rail. Konstrukcja ta jest trwała. Problemem jest to, że na rynku wtórnym nie ma praktycznie egzemplarzy z silnikami wysokoprężnymi o rozsądnych przebiegach. Większość pokonała już tyle kilometrów, że jest najzwyczajniej zajeżdżona. Jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz powinniśmy cieszyć się w miarę bezawaryjną jazdą i dużymi wydatkami na paliwo…Spalanie rzędu 9l/100km nie jest niczym nadzwyczajnym.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie
2.4 TDS 124 250 12,6 190 7,5
2.4 JTD 136 305 10 200 7,2

Lancia Kappa: zawieszenie

Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety

Zawieszenie zestrojono w taki sposób aby zapewnić jak najlepszy komfort podróżującemu. W końcu naturalnym środowiskiem Lancii jest autostrada, a nie tor wyścigowy. Kiepsko wypada jego trwałość. Często trzeba wymieniać elementy gumowe, zawieść potrafią wahacze. Szczególną uwagę należy zwrócić na amortyzatory samopoziomujące się w wersji kombi. Generalnie są w kiepskim stanie a koszt jednego to nawet 2 tys. zł.

Lancia Kappa: elektronika

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Kappy są dość bogato wyposażone w elektronikę. Z racji wieku potrafi ona szwankować. Najczęściej dochodzi do awarii centralnego zamka. Podczas dużego nasłonecznienia nieczytelny bywa wyświetlacz na desce centralnej. Reflektory pojazdu mogłyby lepiej oświetlać drogę przed kierowcą.

Lancia Kappa: części dla wersji 2.0 20v Turbo

części cena [PLN]
filtr oleju od 20
filtr powietrza od 45
zestaw paska rozrządu od 452
panewka wału korbowego od 220
wahacz przód od 437
amortyzator  od 340
sprzęgło od 851

Podsumowanie

Lancia Kappa to niezwykle interesujące auto. Mimo, że ma swoje lata warto się nim zainteresować. Jego potężna sylwetka ciągle prezentuje się atrakcyjnie, a silniki jeśli są zadbane pozwalają odrobinę szaleństwa. Niestety ryzyko awarii jest stosunkowo duże. Sama radość z posiadania mniej popularnego auta jest jednak niemierzalna, zwłaszcza w wersji Coupe, której produkcję ograniczono do nico ponad 3,5 tys. wyprodukowanych egzemplarzy.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...