Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Ford Focus Mk I Fot. Newspress
Ford Focus I generacji zastąpił w ofercie producenta model Escort. Pierwszy Focus jest pozycjonowany w klasie kompaktów, a na rynku samochodów używanych konkuruje np. z Volkswagenem Golfem IV generacji.

W 1998 roku Ford Focus zaczął podbijać europejski rynek, w 2001 roku doczekał się faceliftingu. Warto zaznaczyć, że Focus był jednym z pierwszych modeli w swojej klasie, które były wyposażone w tylną oś wielowahaczową. Dawało mu to bardzo dużą przewagę nad poważnymi konkurentami – Golfem IV i Astra II. Koniec ery Focusa MK1 nastał w 2005 roku wtedy została wprowadzona druga generacja.

Topowy model Forda imponował również pojemnością bagażnika. Nadwozie typu kombi dysponowało pojemnością 520 litrów, po złożeniu siedzeń było to ponad trzy razy więcej – 1580 litrów. Sedan również mógł zaskoczyć, 490 litrów dawało możliwość zapakowania wielu rzeczy. Jedynie hatchback mocno odstawał od wyżej wymienionych. Dysponował on zaledwie 380 litrami pojemności bagażnika.

Ford Focus jest stosunkowo tani w zakupie. Na polskim rynku jest wiele ofert. Ceny zaczynają się już od 7 000 złotych. Za auto z końca produkcji należy zapłacić około 25 000 – 27 000 złotych. Należy uważać na egzemplarze, które były używane jako samochody firmowe. Doprowadzenie takiego auta do poprawnego stanu może niejednokrotnie przekroczyć cenę zakupu.

Jeśli chodzi o wyposażenie to na ogół są to auta średnio wyposażone. Sprowadzane modele potrafiły zaskoczyć. Można wyszukać auto z klimatyzacją, nawigacją oraz skórzaną tapicerką za dobrą cenę.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Poważnym problemem przy zakupie jest wybór silnika. Miłośnicy LPG mogą być rozczarowani. Silniki Forda z instalacją gazową nie są dobrym pomysłem. Na ten temat zdania są podzielone, jednak nie zalecamy zakupu aut z zamontowaną instalacją LPG. Jeśli natomiast komuś zależy na posiadaniu auta zasilanego gazem, zalecamy korzystanie Podstawa to poprawny montaż co w przypadku wielu warsztatów jest dużym problemem. Podsumowując, instalacja jest możliwa do założenia jednak nie polecamy, zwłaszcza w silniku 1.8. Jeśli już się skusimy to zalecamy, żeby wykonał to bardzo dobry gazownik.

Silniki benzynowe

1.4 75KM – najmniejszy silnik benzynowy. Zbyt mała pojemność jak na te auto. Nie daje satysfakcji z jazdy i do tego dużo pali w porównaniu z konkurencją. Spalanie na poziomi 7 – 8 litrów.

1.6 100KM – Ten silnik daje już większe możliwości. Jednostka dobrze sobie radzi z gabarytami Focusa. Spalanie na takim samym poziomie jak 1.4. Silnik godny polecenia. Jeżeli nie zależy nam na większej dynamice a auto ma służyć do normalnego przemieszczania się to zdecydowanie polecamy

1.8 115KM – spalanie na poziomie 8 – 8.5 litra. Silnik nie do końca radzi sobie z instalacjami gazowymi. Poprawny montaż jest tutaj najważniejszy. Trochę mocniejszy od 1.6 ale spalanie nieznacznie niższe niż w 2.0.

2.0 130KM – Można powiedzieć, że najmocniejsza ogólnodostępna jednostka nie licząc modelu ST i RS. Daje satysfakcje z jazdy. Ciekawa oferta w porównaniu z 1.8. Jeżeli zależy nam na lepszej dynamice warto wybrać 2.0 zamiast 1.6.

2.0 ST 170KM – Taka moc daje już większe możliwości. Samochód jest bardzo dynamiczny i żwawy. Przyspieszenie rzędu 8.2 sekundy pozwala na zachowanie dynamicznego stylu jazdy. Według raportu użytkowników spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Ciekawa propozycja na rynku aut używanych.

2.0 RS 215KM – Focus ze sportowym „sercem”. Mogłoby się wydawać, że 215KM to nie jest dużo i auto może pozostać w tyle w sprincie z mocniejszymi konkurentami. Okazuje się, że Focus RS potrzebuje 6.7 sekundy, żeby osiągnąć 100 km/h. Kwestia spalania nie jest tu istotna, wynosi około 13 – 15 litrów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik Diesla

1.8 TDDI 75/90KM – jednostka uważana za niezniszczalną. W praktyce poradzi sobie również z olejem opałowym. Spalanie na poziomie 6 litrów. Jeżeli chcemy mieć Diesla, w którym jest jak najmniej elementów do naprawy to warto pomyśleć nad zakupem tego typu silnika.

1.8 TDCI 100/115KM – silnik typu Common Rail. Na temat rodziny TDCI krążą już legendy. W przypadku awarii naprawa może być bardzo droga. Turbosprężarki nie są zbyt trwale. Silnik znacznie nowszy niż TDDI ale również bardziej kłopotliwy. Ciężko znaleźć jednostkę wolną od wad. Silnik ten jest bardzo kapryśny po względem paliwa. Jeżeli zamierzamy tankować na zwyczajnych stacjach to możemy szybko doprowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Niestety należy tankować olej napędowy tylko i wyłącznie na markowych stacjach.

Usterki

Psuje się praktycznie wszystko co jest możliwe. Oczywiście nie jest to reguła. Liczba oraz wielkość usterek uzależnione są od tego w jakich rękach było auto. Jeżeli poprzedni właściciel wykonywał regularne serwisy i dbał o samochód to nie powinno być problemów. Przednie zawieszenie jest trwałe, w przypadku tylnego należy je bardzo dokładnie sprawdzić.

Jaką wersję wybrać?

Jak na swoje lata Ford Focus MK1 ma ładną sylwetkę i może się podobać, jednak problem pojawia się przy zakupie. Jeżeli decydujemy się na Focusa należy uzbroić się w cierpliwość. Nie należy podejmować szybkich decyzji. Jeżeli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia co do stanu auta lub pracy silnika należy zrezygnować z zakupu. Podkreślamy, trudno jest znaleźć Forda Focusa w bardzo dobrym stanie.

Z wersji benzynowych, tych bardziej „cywilnych”, polecamy 1.6 lub 2.0. Pierwszy wariant jest dla osób, które przemieszczają się z miejsca na miejsce. Natomiast drugi dla kierowców lubiących czuć pewny zapas mocy pod prawym pedałem. Z szybszych wersji polecamy ST z racji stosunkowo niskiego spalania. Jeżeli nie przeszkadza nam większe spalanie, zdecydowanie należy wybrać RS.

W silnikach Diesla zbyt dużego wyboru nie mamy. Rozsądnie jest wybrać silnik TDDI, unikniemy w ten sposób problemów związanych z Common Rail. Wymiana wtryskiwaczy lub ich regeneracja może okazać się kosztowna. Jeśli mamy sprawdzony egzemplarz TDCI to warto przemyśleć zakup. Nasz typ 1.8 TDDI 90KM.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Zwracamy uwagę praktycznie na wszystko

Silnik: kontrolujemy pod względem wycieków i kultury pracy

Zawieszenie: Elementy tylnego zawieszenia zużywają się znacznie szybciej, warto je sprawdzić

Elektryka: Elektryka w Focusie MK1 bywa kłopotliwa, jeżeli coś wzbudza nasze wątpliwości nie należy tego bagatelizować

Nadwozie: kontrolujemy pod względem rdzy, najczęściej ogniska występują na tylnej klapie.

Ceny części

Rozrusznik – 200 złotych

Tarcze + klocki (przód) – 250 złotych

Sonda lambda – 100 złotych

Podsumowanie

Ford Focus pomimo swoich lat pod względem wizualnym jest bardzo atrakcyjny. Jednak zakup dobrego, niezniszczonego modelu może okazać się trudny do realizacji. W przypadku aut z drugiej ręki, bardzo ważne jest jak był eksploatowany przez poprzedniego właściciela, w Focusie jest to tym bardziej nie bez znaczenia.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...