Najtańszy do miasta

Konrad Bagiński
rozwiń więcej
Fiat Seicento, fot. Fiat
Fiat Seicento zastąpił model Cinquecento. Niewiele się od niego różni. Aż szkoda, że Włosi nie wykorzystali okazji, by poprawić niektóre elementy.

Fiat zawsze miał nosa do tanich, miejskich aut. Przez wiele lat na polskich drogach dominowały „cieniasy” i „seje”, czyli Cinquecento i Seicento. Prosta konstrukcja i niewielki koszt zakupu niwelują jego wady. Zadbane egzemplarze wiernie służą swym właścicielom. O ich popularności niech świadczy fakt, że ostatnie Seicento zjechało z taśmy montażowej 1 czerwca 2010 roku.

Motory Fiata

O silnikach wiele napisać się nie da. Były dostępne tylko dwa – o pojemności 900 cm3 i 1100 cm3. Ten pierwszy wyszedł z produkcji w roku 2002. Dziś jest jeszcze spotykany, ale jego 39 koni nie przysparza mu popularności. Silnik 1.1 (55 KM) pierwotnie był montowany w wersji Sporting, wyposażonej w skrzynię biegów o bardziej sportowej charakterystyce, ze stabilizatorem przedniej osi. Wyposażony jest też w nieco lepsze fotele, aluminiowe felgi, zderzaki w kolorze nadwozia i obrotomierz. Od 2002 roku do wszystkich Seicento montowano silnik 1.1. Można o nim powiedzieć jedno – jest świetny. Trwały, niezawodny, łatwo wkręca się na obroty, a awarie trapią go rzadko. W silniku 900 cm3 problemów przysparza uszczelka pod głowicą. Większa jednostka jest podatna na tuning, co chętnie i często wykorzystywali (i do dziś wykorzystują!) początkujący rajdowcy.

Zobacz także: Opinie kierowców o Fiacie Seicento

W Seicento często zawodzi za to osprzęt elektryczny – kable są kiepsko zabezpieczone i w niektórych egzemplarzach warto wykupić abonament u elektryka, bo trzeba go odwiedzać raz na tydzień. Lampy, wycieraczki, zapłon, czujniki – to wszystko zawodzi tak samo, jak w starszym Cinquecento.

Plusy Seicento

Oprócz silnika auto nie ma jakichś poważnych zalet. Jest malutkie, więc idealne do poruszania się po mieście, łatwo nim zaparkować, widoczność we wszystkie strony jest niezła. Wykończenie kabiny nie jest może ekskluzywne, ale zadziwiająco trwałe. Seicento prowadzi się bezproblemowo. Małe kółka łapią wszystkie nierówności, ale najechanie na leżącą monetę nie urywa głowy. Zawieszenie jest zestrojone bardzo dobrze jak na małe miejsie auto. Najważniejsze są niskie koszty serwisu. Nawet poważniejsza naprawa nie wpłynie na miesięczny budżet średnio zarabiającej osoby.

Wady małego Fiata

Małego? Przecież w dowodzie rejestracyjnym jest napisane, że zmieści się w nim 5 osób! Ale to teoria, dostęp do tylnej kanapy jest utrudniony, miejsca wystarczy na jedną osobę, awaryjnie można przewieźć dwie. Bagażnik mieści 170 litrów – skrzynkę piwa i kartonik chipsów. No ale to auto miejskie, nie wymagajmy od niego by był autobusem.

Oprócz elektryki awarie trapią szczęki i bębny tylnych hamulców, koroduje bak paliwa i miejsca łączenia blach.
Zadziwia duże zużycie paliwa. Gotowe do drogi auto waży niecałe 750 kilo, ale zużywa ponad 8 litrów na 100 km w mieście, w trasie spalanie spada do pięciu.
Warto nim jeździć wyjątkowo ostrożnie – w testach Euro NCAP dostał zaledwie półtorej gwiazdki. To fatalny wynik…

Zobacz także: Jak jeździć po 60. roku życia?

Ceny Seicento

Zdarzają się okazje, te małe Fiaty potrafią często i szybko zmieniać właścicieli. Ale trzeba przyznać, że generalnie trzymają cenę. Na auto w dobrym stanie trzeba wydać od 3 do 5 tysięcy zł. Egzemplarze z 2010 potrafią kosztować nawet 20 tysięcy, ale granicą opłacalności wydaje się być 10-11 tysięcy.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...