Test Peugeot 3008 Allure: ABC komfortu

Maciej Medyj
rozwiń więcej
Peugeot 3008 - przód, fot. Maciej Medyj
„Czy on ma napęd na cztery koła?” zagadnął mnie pan po pięćdziesiątce pod marketem. Dopiero co odebrałem auto do testu i byłem nieco zaskoczony. Udałem, że kluczyki wypadły mi z ręki.

Stałem przy bagażniku, więc schylając się ukradkiem zajrzałem pod spód auta. Belka skrętna. „Nie, nie ma, ale i tak daje radę” odpowiedziałem i zamyśliłem się. Peugeot 3008 to wprawdzie crossover, ale nie wygląda na terenówkę. Jak podwyższony hatchback, ale nie tylko wyżej zawieszony. Odległość od podłogi do dachu jest również większa niż w zwykłym kompakcie. Typowa dla marki stylistyka nadaje nadwoziu lekkości. Prawdziwe gabaryty auta zdradzają po chwili obserwacji większe blaszane powierzchnie drzwi i spora atrapa chłodnicy szczerząca się chromowanym kraciastym fiszbinem. Terenową stylizację podkreślają srebrne elementy pod progami i zderzakami.

Zobacz też: Test Peugeot 5008: krążownik szos

Wnętrze auta jest przestronne, co w testowanym egzemplarzu podkreślała jeszcze jasna tapicerka i panoramiczny szklany dach. Pasażer oddzielony jest od kierowcy potężnym panelem środkowym kończącym się dopiero nawiewami dla tylnych miejsc. Żeby nie czuł się nieswojo ma do dyspozycji uchwyt - zupełnie, jak w rasowej terenówce. Za sterami tego auta można się poczuć jak za wolantem myśliwca. Szczególnie, że nad zegarami tuż pod szybą jest wyświetlacz typu HUD, spotykany dotąd tylko w samolotach i autach najwyższej klasy. Nie rzuca jednak danych bezpośrednio na szybę, tylko na szklany element, który można schować wyłączając ten system, bo może nie każdemu coś takiego pasuje. W każdym razie prócz prędkości mogą się tam również pokazywać ostrzeżenia radaru pokładowego (o zbyt dużym tempie zbliżania się do jadącego przed nami auta).

Zobacz też: Dacia Duster: SUV dla niewymagających

Deska rozdzielcza ma bardzo dobrze przemyślany układ, a sam wygląd robi potężne wrażenie. Są duże gałki, są ciekawie pogrupowane zespoły przycisków, szczególnie rządek chromowanych hebelków na zwieńczeniu kokpitu. Na klasycznych podwójnych zegarach wygospodarowano dodatkowe miejsce na kontrolki, dzięki czemu całość jest bardziej czytelna. Wśród materiałów wykończeniowych króluje tu skóra - w większości ekologiczna - nawet na desce rozdzielczej i podszybiu. Fotele i kierownica mają zakres regulacji umożliwiający odnalezienie się w aucie osobom o niewielkim wzroście. Natomiast dla tych, którzy mają więcej niż metr osiemdziesiąt nie zabraknie miejsca, także nad głową.

Zobacz też: Test Peugeot 308: na bogato

Sprzęt audio-video sygnowany przez JBL gra potężnie zarówno z płyt muzycznych, jak i podczas odtwarzania filmów - oczywiście tylko na postoju, bo ekran wyłącza się po ruszeniu, żeby nie rozpraszać kierowcy. Na wypadek gdyby nie wszyscy pasażerowie chcieli delektować się wrażeniami dźwiękowymi przewidziano dwie pary słuchawek bluetooth. Do sprzętu pokładowego można podłączyć zewnętrzne źródło dźwięku i obrazu, co w przypadku ekranów zamontowanych w zagłówkach foteli jest wręcz koniecznością, gdyż nie mają połączenia z jednostką centralną - mogą tylko odtwarzać z tego, co podłączy się przez gniazda RCA przy pasażerach tylnej kanapy. Warta pochwały jest wyjątkowo prosta w obsłudze nawigacja i to, że główny ekran można pochylać albo zupełnie złożyć.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Tym, co wyróżnia 3008 na tle innych aut jest liczba schowków i możliwości dostosowania auta do sytuacji, w której jest używane. Niezliczona liczba kieszonek, siateczek, skrytek - pod podłogą i w desce rozdzielczej, nawet pod kierownicą to jedno, ale funkcjonalność wnętrza powiększa też możliwość składania przedniego siedzenia i zamienienia go w stolik, a także zamykany otwór za podłokietnikiem asymetrycznie dzielonej i składanej kanapy. Można tu przewozić naprawdę długie rzeczy, z czym u konkurencji jest kłopot, nawet w autach kombi. Łatwo też się ładuje gabaryty, gdyż crossover Peugeota dysponuje rozkładaną burtą bagażnika - na której zresztą można sobie siadać - wytrzymuje 200 kg. Mniejsze przedmioty, żeby nie ganiały się po całym tyle, swobodnie mieszczą się pod wyrównującą poziom burty i oparć złożonych siedzeń solidną półką - podłogą.

Nadwozie zasługuje na najwyższą ocenę - a co z podwoziem? Prześwit jest spory, więc zachodzi podejrzenie, że auto nie prowadzi się tak gładko, jak zwykły kompakt. Ale nie! Stosunkowo twarde zawieszenie i szerokie, niskoprofilowe opony, choć nie do końca kompatybilne z polskimi drogami sprawiają, że jadąc szybko nawet w zakrętach nie ma się żadnego problemu z utrzymaniem toru jazdy. Nie huśta, nie podbija, nie przestawia. Silnik wysokoprężny 2.0 zamontowany w testowanej wersji dysponuje potężnym momentem obrotowym i mocą 150 KM, której dystrybucję ułatwia sześciobiegowa przekładnia z płynnie i lekko chodzącym lewarkiem. Dynamiczne przyspieszanie i wyprzedzanie nawet z pełną obsadą na pokładzie nie sprawia problemów w żadnych warunkach - w tych ekstremalnych pomaga sprawnie i dyskretnie działający system kontroli trakcji.

Zobacz też: Test Peugeot 308 CC: francuski kompromis

Testowany Peugeot 3008 w wersji Allure i z dodatkowym wyposażeniem - między innymi JBL, pakiet Vision, radary i czujniki - kosztuje 137 500 zł. Cena spora, ale za tę jakość oraz tak ciekawe, praktyczne i podwyższające poziom bezpieczeństwa elementy dodatkowego wyposażenia warto tyle zapłacić. Wersja podstawowa to wydatek 71 700 złotych. Posiada silnik benzynowy 1.6 o mocy 120 KM i długą listę wyposażenia. Samochód nie rzuca się specjalnie w oczy, ale to, co sobą reprezentuje naprawdę robi duże wrażenie. Brakuje tylko napędu na cztery koła.

Peugot Partner 1.6 HDi  nawet 20% rabatu! Sprawdź teraz!

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...