DSG
REKLAMA
DSG (ang: Direct Shift Gearbox, niem: Direkt-Schalt Getriebe) - skrzynia biegów wprowadzona na rynek przez koncern Volkswagena.
REKLAMA
Jest to dwusprzęgłowa przekładnia zastosowana po raz pierwszy w VW Golfie R32 w 2003 roku. Później zastosowana w innych modelach marki. Obecnie oferowana w całej grupie Volkswagena, m. in w Seacie i Skodzie. W uproszczeniu przekładnia typu DSG to dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednym miejscu. Każda z nich ma swoje własne, niezależne sprzęgło.
REKLAMA
Jedna obsługuje biegi nieparzyste (zazwyczaj również bieg wsteczny), druga zaś - parzyste. Sprzęgła są umieszczone jedno w drugim. Zasada działania DSG jest prosta – to jak dwie skrzynie w jednej obudowie. Wszystko odbywa się błyskawicznie, zmiana biegu na wyższy trwa kilka milisekund, podczas gdy zwykła jedno-sprzęgłowa przekładnia nie jest w stanie zmienić przełożenia szybciej niż w około 70 milisekund.
Dzięki DSG, nie ma w zasadzie mowy o przerwie w przekazywaniu momentu obrotowego. Płynne zmiany pozwalają na automatyczny tryb pracy o komforcie na poziomie klasycznego automatu, czego nie potrafiła dotąd żadna inna skrzynia. Dodatkowo, wysoka sprawność przekładni typu DSG pozwala na znacznie zmniejszone zużycie paliwa.
Zobacz też: Wyprzedzanie
REKLAMA
REKLAMA