Dlaczego sprzedawcy nie zgadzają się na jazdę próbną?

Zakup używanego auta Fot. Fotolia
Jazda próbna przed zakupem pojazdu pozwala odkryć jego niedoskonałości. Czy to jedyny powód, dla którego sprzedawcy nie zgadzają się na jej przeprowadzenie?

Jazda próbna jest nieodzownym elementem transakcji kupna – sprzedaży samochodu używanego. Specjaliści uważają, że stanowi wręcz nasz obowiązek, a nie przywilej. Okazuje się jednak, że nie zawsze kupujący ma okazję sprawdzić w praktyce samochód, który chciałby nabyć. Wielu sprzedawców nie zgadza się bowiem na odbycie rzeczonej jazdy próbnej. Dlaczego?

- Podczas zakupu samochodu używanego warto pamiętać o tym, że większość z nich jest specjalnie przygotowywana do sprzedaży. Wrażenie wzrokowe bywają decydujące, sprzedawcy więc nie szczędzą środków, aby poprawić wygląd sprzedawanego samochodu. Szczególnie, że jest to zabieg stosunkowo niedrogi – wyjaśnia Marcin Ostrowski, Prezes Zarządu firmy Motoraporter.  O wiele droższym zabiegiem jest naprawa uszkodzonego układu jezdnego, czy innych usterek mechanicznych, które bezpośrednio wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Nie dziwi więc, że prawie 20 proc. sprzedających nie chce zgodzić się na jazdę próbną. Dlaczego tak się dzieje? Wygląda na to, że część z nich ma cos do ukrycia – dodaje.

Zobacz też: Samochody sprowadzane z Niemiec: dlaczego są tak tanie?

Zakup samochodu używanego nie jest łatwym zadaniem. O ile na miejscu można dokonać podstawowych oględzin i dokonać wstępnego zaopiniowania stanu technicznego, o tyle kondycja zawieszenia, hamulców czy skrzyni biegów może być oceniona tylko podczas jazdy próbnej lub wizyty u mechanika. Czy zawsze kupujący ma taką szansę? Okazuje się, że nie.

- Eksperci Motoraportera często spotykają sprzedawców, którzy mają tak wiele do ukrycia, że w ogóle nie zgadzają się na oględziny samochodu. Ze zgromadzonych przez nas danych wynika, że aż w 34 proc. przypadków odmówiono naszemu ekspertowi jakiejkolwiek współpracy – wyjaśnia Marcin Ostrowski.

Jazda próbna niemożliwa - dlaczego?

Dane zebrane przez ekspertów Motoraportera pokazują, że 18 proc. sprzedających samochody używane kategorycznie nie chce zgodzić się na jazdę próbną. Ponad 60 proc. właścicieli sprzedających samochody nie chce, by za kierownicą usiadł ekspert znający się na mechanice pojazdowej.

- Oczywiście jazda cudzym samochodem jest niekomfortowa zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego. Jest to poniekąd zrozumiałe. Sprzedający pojazd może obawiać się, że w czasie jazdy nieznany mu kierowca może doprowadzić do wypadku, z drugiej strony kupujący nie chce nabyć przysłowiowego „kota w worku”. W takich przypadkach część właścicieli wystawionych do sprzedaży aut decyduje się co najwyżej na przewiezienie potencjalnego nabywcy na miejscu pasażera. Niestety nie wszyscy dopuszczają taką możliwość. Ponad 20 proc. sprzedających nie zgadza się, aby ekspert odbył jazdę nawet jako pasażer. Wnioski w takim przypadku są jednoznaczne – dodaje Ostrowski.

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Przed dokonaniem jazdy próbnej należy zwrócić szczególną uwagę na dokumenty samochodu. Przepisy kodeksu drogowego jasno wskazują, że podczas jazdy kierowca powinien posiadać, prócz prawa jazdy, dokument potwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu i poświadczenie zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Za brak obowiązkowych dokumentów kierujący może zostać ukarany grzywną do 250 zł –popełnił bowiem wykroczenie.

Ostrożność i ograniczone zaufanie

Z analiz ekspertów Motoraportera wynika, że w 62 proc. przypadków stan techniczny sprzedawanych samochodów nie pokrywał się z opisem umieszczonym w ogłoszeniu. Tradycyjnie dużym problemem są przekręcone liczniki. Aż w 44 proc. przypadków ekspert dokonujący oględzin miał podstawy podejrzewać, że w oferowanym samochodzie dokonano korekty stanu przebiegu.  W raporcie przygotowanym po I półroczu 2013 roku odsetek ten wynosił 40 proc. Trend jest niepokojący i narastający proporcjonalnie przez lata.

Dodatkowo 80 proc. sprzedających starało się ukryć po kolizyjną przeszłość sprzedawanego auta, a 63 proc. sprawdzonych pojazdów nie uzyskało rekomendacji eksperta Motoraportera. Te dane są wystarczającym dowodem na to, że nie należy lekceważyć jazdy próbnej i że kupując auto, trzeba naprawdę być bardzo ostrożnym.

Źródło: materiały prasowe Motoraporter

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...