Test Fiat 500L Trekking 1.6 Multijet II 105 KM

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Fiat 500L Trekking 2014 / Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L w podwyższonej wersji Trekking prezentuje się najlepiej spośród wszystkich wersji 500L. A czy może być alternatywą dla miejskich SUV-ów?

Zwiększony o 2 cm w stosunku do odmiany Easy prześwit, dodające powagi nakładki na nadkola oraz ładnie wyglądające szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich czynią z Fiata 500L Trekking auto zwracające uwagę i jasno sugerujące, że jest to pojazd dla osób aktywnie spędzających życie.

Według danych producenta nadwozie 500L Trekking ma długość 427 cm, szerokość 180 cm i wysokość 167,9 cm. Jest zatem o 12,3 cm dłuższy, o 1,6 cm szerszy i o 2,1 cm wyższy od podstawowej odmiany 500L – Easy. Rozstaw osi jest w obu wersjach identyczny, wynosi 261,2 cm. Wspomniany w pierwszym akapicie zwiększony prześwit w 500L Trekking wynosi 14,5 cm.

Zobacz też: Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę


Test Fiat 500L Trekking – wnętrze

W przestronnym przedziale pasażerskim Fiata 500L Trekking będą się dobrze czuli nawet wysocy pasażerowie. Co prawda tradycyjnie można ponarzekać na zbyt krótkie siedziska przednich foteli, ale przestronności i jakości wykończenia przedziału pasażerskiego nie można nic zarzucić.

Bagażnik wersji Trekking ma objętość 400 l. To taka sama wartość, jak w przypadku podstawowej odmiany Easy. Jednak uterenowiona odmiana 500L ma większe możliwości przewozowe. Gdy maksymalnie powiększymy przedział bagażowy, Trekkingiem przewieziemy 1310 l pakunków, podczas gdy wersją Easy 1210 l.

Zobacz też: Test Chevrolet Orlando 2.0 D 163 KM LTZ: zbyt dobry?


Test Fiat 500L Trekking – napęd/układ jezdny

Recenzowany egzemplarz Fiata 500L Trekking jest napędzany przez czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM od 3750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny od 1750 obr./min.

Silnik Multijet II to dobrze znana konstrukcja, którą charakteryzuje niskie zużycie paliwa, dobra elastyczność i przyzwoita kultura pracy. Nic zatem dziwnego, że jednostka napędowa dobrze sprawdza się również w recenzowanym modelu.

Według danych producenta 105-konny Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12 s i może się rozpędzić maksymalnie do 175 km/h. O ile dynamika (biorąc pod uwagę rodzaj nadwozia) jest w zupełności wystarczająca o tyle prędkość maksymalna może niektórych rozczarować.

Niesłusznie, bo podróżując 500L Trekking kierowca nie czuje presji na pędzenie z zawrotną prędkością.

Zawieszenie miękko i bez niepokojących odgłosów tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni, a nadwozie – owszem , przechyla się na szybko pokonywanych zakrętach, ale mimo to pojazd jest stabilny, a podsterowność pojawia się stosunkowo późno.

Zobacz też: Nowa Kia Soul 1.6 CRDi 128 KM aut.


Trekking jest samochodem nieźle wyciszonym o ile nie pędzimy z zawrotną prędkością.  Silnik zaczyna być wyraźnie słyszalny dopiero w górnych zakresach obrotów. Ale warto zdać sobie sprawę, że podczas jazdy po autostradzie pasażerowie 500L nie będą narzekać za hałas w kabinie do prędkości ok. 140 km/h. Jadąc szybciej zaczyna być wyraźnie słyszalny szum powietrza. Co więcej, samochód jest „wrażliwy” na boczne podmuchy wiatru i jazda z wyższą prędkością niż wspomniane 140 km/h staje się mniej przyjemna.

Co ciekawe Fiat 500L Trekking nieźle radzi sobie również po zjechaniu na drogi gruntowe. Większy prześwit dodaje pewności podczas pokonywania wszelkich garbów ale brak napędu na obie osie studzi zapał do wjechania Trekkingiem w grząski teren.

Nie oznacza to, że opisywana odmiana 500L jest bezbronna w starciu z grząską nawierzchnią. Wbrew pozorom swoją dzielnością potrafi miło zaskoczyć.

Producent wyposażył uterenowiony model w system Traction+, który w pełni zaspokoi potrzeby większości użytkowników pojazdów tego typu.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Traction+ w przypadku uślizgu jednego z kół osi napędzanej, przyhamowuje je i kieruje więcej momentu obrotowego na koło, które ma lepszą przyczepność. Takie proste urządzenie działa zaskakująco sprawnie.

Według danych producenta Fiat 500L Trekking z silnikiem 1.6 Multijet II o mocy 105 KM zużywa w ruchu miejskim 5,6 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazd redakcyjnych uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa poruszając się po mieście na poziomie 6,8 l na 100 km, co odbiega od wartości podawanych przez producenta ale i tak jest wynikiem satysfakcjonującym.

Podczas jazdy w trasie zużycie paliwa spada do około 5,6 l na 100 km.

Zobacz też: Test Kia Carens 1.7 CRDi 136 KM


Test Fiat 500L Trekking – podsumowanie

Podstawową odmianę Fiata 500L Trekking napędzanego przez silnik benzynowy 1.4 16V o mocy 95 KM można kupić za 69 990 zł (61 990 zł w trwającej promocji).

Najtańszy Trekking z silnikiem 1.6 Multijet o mocy 105 KM kosztuje 86 700 zł (78 700 zł w promocji).

W porównaniu do podstawowej odmiany Fiata 500L – Easy, wersja ze zwiększonym prześwitem i układem Traction+ jest droższa o około 4 tys. zł. Biorąc pod uwagę fakt, że oprócz większej praktyczności odmiana Trekking prezentuje się ładniej niż inne wersje 500L, oferta wydaje się interesująca. 

Zobacz też: Test Fiat 500L Living 1.6 Multijet

Fiat 500L Trekking – dane techniczne

Fiat 500L Trekking 1.6 Multijet II 16V 105 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 105 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 400/1310 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 427/180/167,9 cm
Rozstaw osi 261,2 cm
V-max 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Zużycie paliwa* 5,6/4,1/4,7 l/100 km
Cena od  85 990 zł (72 990 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...